25 let TDI: úsporný bestseller

ar2, 30. července 2014, 13:11 Google+

Audi slaví mimořádné jubileum: Před 25 lety představila společnost se sídlem v Ingolstadtu poprvé motor TDI, který se od té doby vypracoval na nejúspěšnější hospodárnou technologii pro běžný silniční provoz i závodní dráhu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
audi a5

audi a5 | foto: Audi

Sdílejte článek

Dodnes bylo prodáno na celém světě 7,5 milionu automobilů Audi s motorem TDI a v závodě 24 h Le Mans projely závodní vozy se čtyřmi kruhy a agregátem TDI již osmkrát vítězně cílem. Sportovní hospodárností se vyznačují také oba nejnovější plody vývoje v jedné z hlavních inovačních oblastí značky Audi: nová generace úsporných motorů 3.0 V6 TDI a studie Audi RS 5 TDI concept s elektricky poháněným turbodmychadlem.

„TDI je průkopnickým činem, díky němuž přinášíme hospodárnost na silnice v milionových počtech,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „Vyšší výkon při nižší spotřebě a emisích, to je původní myšlenka TDI, kterou nepřetržitě zdokonalujeme, a úspěšné heslo, jež nalézá odezvu u zákazníků.“

Až po současný TDI clean diesel dosáhla značka Audi v průběhu uplynulých 25 let snížení emisí o 98 procent. Ve stejném období se výkon a točivý moment, v poměru ke zdvihovému objemu, zdvojnásobil. Průměrná spotřeba paliva modelů Audi s motorem TDI se od roku 2000 snížila o třetinu.

„25 let TDI znamená čtvrt století pozoruhodného technického pokroku,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „Za těmito uplynulými lety se ohlížíme s hrdostí, protože TDI rozhodujícím způsobem přispělo k vzestupu naší značky v prémiovém segmentu. Dnes děláme další velký krok a zahajujeme elektrifikaci TDI.“

S elektrickou verzí Biturbo představuje značka se čtyřmi kruhy ještě emocionálnější a sportovnější podobu vznětového motoru. V aktuální studii Audi RS 5 TDI concept je vysokovýkonný model RS poprvé poháněn vznětovým agregátem. Díky kombinaci motoru V6 TDI Biturbo s přídavným elektricky poháněným turbodmychadlem dosahuje RS 5 TDI concept výkonu 283 kW (385 k) a točivého momentu až 750 N.m. Elektricky poháněné turbodmychadlo zajišťuje mimořádně rychlý, téměř okamžitý nárůst hnací síly i v nízkých otáčkách. K tomu potřebná energie je z velké částí získávána rekuperací kinetické energie bez negativního vlivu na spotřebu paliva.

Další milník v oblasti hospodárnosti stanovuje Audi s novou generací jednotky 3.0 TDI, bestselleru ve velkých modelových řadách. Tento motor oslaví debut v modernizovaném modelu A7 Sportback*, který se objeví na prvních trzích na podzim. Nový šestiválec 3.0 TDI je při výkonu zvýšeném na 200 kW (272 k) ještě čistější a spotřebuje v modelu A7 Sportback o 13 procent méně paliva než předchůdce. Také v modelech Audi ultra, které mají vždy nejúspornější motor v dané modelové řadě, hraje TDI clean diesel rozhodující roli. Proto i aktuálně nejúspornější model Audi, poháněný pouze spalovacím motorem, sází na techniku TDI: Audi A3 ultra* spotřebuje pouhých 3,2 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 85 gramů na kilometr.

Zároveň s technikou motorů urychluje Audi také vývoj alternativních paliv. Prémiová značka spolupracuje na naftě budoucnosti s americkou společností Joule. Tato biotechnologická společnost se zabývá získáváním syntetických paliv, jako je Audi e-diesel, pomocí speciálních mikroorganismů. Audi e-diesel je z hlediska vlivu na klima přibližně neutrální, protože při spalování tohoto paliva je uvolňováno jen tolik CO2, kolik ho bylo předtím využito k výrobě.

„S našimi modely ultra a velmi sportovními automobily, jako je SQ5 TDI*, prvním modelem S se vznětovým motorem, přinášíme zákazníkům novou definici hospodárnosti a výkonu,“ říká Luca de Meo, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za prodej. „TDI clean diesel je pro Audi skutečným magnetem, který přitahuje zákazníky a který budeme ve stále větší míře uvádět i na další světové trhy mimo Evropu.“

AUDI AG rozšiřuje prodej vozů s motory TDI především v Asii a v Severní Americe. V Číně uvedla značka Audi tuto hospodárnou techniku na trh již v roce 2008 jako první prémiový výrobce. Vznětová ofenziva, zahájená v USA v roce 2009, přispěla v uplynulých letech rozhodujícím způsobem ke změně image tohoto druhu pohonu ve Spojených státech amerických a prodej výrazně překonává všechna očekávání. Jen v roce 2013 vzrostl prodej modelů Audi TDI clean diesel americkým zákazníkům o cca 40 procent. Audi of America nabízí v současnosti nejširší portfolio vznětových modelů v americkém prémiovém segmentu a nabídka vozů s motory TDI bude brzy rozšířena o vznětovou verzi modelu A3 Limuzína* (od podzimu) a o model A3 Sportback* TDI, jehož uvedení na trh je ohlášeno na rok 2015.

Díky nízké spotřebě, suverénnímu točivému momentu a výhodné bilanci nákladů pro řidiče s velkým počtem ujetých kilometrů ročně je TDI oblíbenou volbou soukromých i firemních zákazníků. Zákazníci Audi ze západní Evropy volí mimořádně často právě techniku vznětového motoru. Nejvíce vozů Audi s motorem TDI se v globálním měřítku prodává v Německu, Velké Británii a Itálii. Na německém trhu připadaly v roce 2013 více než dvě třetiny zákaznických objednávek na vznětové verze. Celosvětově bylo téměř 40 procent vozů Audi vyrobených v uplynulém roce poháněno vznětovým motorem, což znamená 593 000 vozů s TDI.

Startovní výstřel pro vítězné tažení vznětového motoru v sériové výrobě osobních vozů padl na IAA 1989. Po více než třináctiletém vývoji představila značka Audi na Frankfurtském autosalonu v modelu Audi 100 TDI první turbodiesel s přímým vstřikováním a plně elektronickým řízením motoru. V současnosti nabízí Audi zákazníkům rozsáhlou nabídku vznětových verzí s více než 150 variantami motorů a převodovek.

Audi podrobuje inovace TDI náročným zkouškám v motoristickém sportu. V roce 2006 se Audi postavilo na start 24hodinovky v Le Mans jako první výrobce s motorem TDI ve vytrvalostním závodě. Od té doby, v následujících devíti letech, dosáhla značka se čtyřmi kruhy osmi vítězství v Le Mans – pěti s pohonem TDI a tří v uplynulých třech závodech se vznětovým hybridním systémem e-tron quattro. Vítězný vůz z roku 2014, R18 e-tron quattro, spotřeboval o 22 procent méně paliva než jeho předchůdce z roku 2013 – to je rozhodující přednost v souboji s tvrdou konkurencí.

Tisková zpráva: Audi

 

Vytisknout

Diskuze: 25 let TDI: úsporný bestseller

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

XE

Jaguar XE se spotřebou pod 4 litry na 100 km

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud