Audi slaví mimořádné jubileum: Před 25 lety představila společnost se sídlem v Ingolstadtu poprvé motor TDI, který se od té doby vypracoval na nejúspěšnější hospodárnou technologii pro běžný silniční provoz i závodní dráhu.
Dodnes bylo prodáno na celém světě 7,5 milionu automobilů Audi s motorem TDI a v závodě 24 h Le Mans projely závodní vozy se čtyřmi kruhy a agregátem TDI již osmkrát vítězně cílem. Sportovní hospodárností se vyznačují také oba nejnovější plody vývoje v jedné z hlavních inovačních oblastí značky Audi: nová generace úsporných motorů 3.0 V6 TDI a studie Audi RS 5 TDI concept s elektricky poháněným turbodmychadlem.
„TDI je průkopnickým činem, díky němuž přinášíme hospodárnost na silnice v milionových počtech,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „Vyšší výkon při nižší spotřebě a emisích, to je původní myšlenka TDI, kterou nepřetržitě zdokonalujeme, a úspěšné heslo, jež nalézá odezvu u zákazníků.“
Až po současný TDI clean diesel dosáhla značka Audi v průběhu uplynulých 25 let snížení emisí o 98 procent. Ve stejném období se výkon a točivý moment, v poměru ke zdvihovému objemu, zdvojnásobil. Průměrná spotřeba paliva modelů Audi s motorem TDI se od roku 2000 snížila o třetinu.
„25 let TDI znamená čtvrt století pozoruhodného technického pokroku,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „Za těmito uplynulými lety se ohlížíme s hrdostí, protože TDI rozhodujícím způsobem přispělo k vzestupu naší značky v prémiovém segmentu. Dnes děláme další velký krok a zahajujeme elektrifikaci TDI.“
S elektrickou verzí Biturbo představuje značka se čtyřmi kruhy ještě emocionálnější a sportovnější podobu vznětového motoru. V aktuální studii Audi RS 5 TDI concept je vysokovýkonný model RS poprvé poháněn vznětovým agregátem. Díky kombinaci motoru V6 TDI Biturbo s přídavným elektricky poháněným turbodmychadlem dosahuje RS 5 TDI concept výkonu 283 kW (385 k) a točivého momentu až 750 N.m. Elektricky poháněné turbodmychadlo zajišťuje mimořádně rychlý, téměř okamžitý nárůst hnací síly i v nízkých otáčkách. K tomu potřebná energie je z velké částí získávána rekuperací kinetické energie bez negativního vlivu na spotřebu paliva.
Další milník v oblasti hospodárnosti stanovuje Audi s novou generací jednotky 3.0 TDI, bestselleru ve velkých modelových řadách. Tento motor oslaví debut v modernizovaném modelu A7 Sportback*, který se objeví na prvních trzích na podzim. Nový šestiválec 3.0 TDI je při výkonu zvýšeném na 200 kW (272 k) ještě čistější a spotřebuje v modelu A7 Sportback o 13 procent méně paliva než předchůdce. Také v modelech Audi ultra, které mají vždy nejúspornější motor v dané modelové řadě, hraje TDI clean diesel rozhodující roli. Proto i aktuálně nejúspornější model Audi, poháněný pouze spalovacím motorem, sází na techniku TDI: Audi A3 ultra* spotřebuje pouhých 3,2 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 85 gramů na kilometr.
Zároveň s technikou motorů urychluje Audi také vývoj alternativních paliv. Prémiová značka spolupracuje na naftě budoucnosti s americkou společností Joule. Tato biotechnologická společnost se zabývá získáváním syntetických paliv, jako je Audi e-diesel, pomocí speciálních mikroorganismů. Audi e-diesel je z hlediska vlivu na klima přibližně neutrální, protože při spalování tohoto paliva je uvolňováno jen tolik CO2, kolik ho bylo předtím využito k výrobě.
„S našimi modely ultra a velmi sportovními automobily, jako je SQ5 TDI*, prvním modelem S se vznětovým motorem, přinášíme zákazníkům novou definici hospodárnosti a výkonu,“ říká Luca de Meo, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za prodej. „TDI clean diesel je pro Audi skutečným magnetem, který přitahuje zákazníky a který budeme ve stále větší míře uvádět i na další světové trhy mimo Evropu.“
AUDI AG rozšiřuje prodej vozů s motory TDI především v Asii a v Severní Americe. V Číně uvedla značka Audi tuto hospodárnou techniku na trh již v roce 2008 jako první prémiový výrobce. Vznětová ofenziva, zahájená v USA v roce 2009, přispěla v uplynulých letech rozhodujícím způsobem ke změně image tohoto druhu pohonu ve Spojených státech amerických a prodej výrazně překonává všechna očekávání. Jen v roce 2013 vzrostl prodej modelů Audi TDI clean diesel americkým zákazníkům o cca 40 procent. Audi of America nabízí v současnosti nejširší portfolio vznětových modelů v americkém prémiovém segmentu a nabídka vozů s motory TDI bude brzy rozšířena o vznětovou verzi modelu A3 Limuzína* (od podzimu) a o model A3 Sportback* TDI, jehož uvedení na trh je ohlášeno na rok 2015.
Díky nízké spotřebě, suverénnímu točivému momentu a výhodné bilanci nákladů pro řidiče s velkým počtem ujetých kilometrů ročně je TDI oblíbenou volbou soukromých i firemních zákazníků. Zákazníci Audi ze západní Evropy volí mimořádně často právě techniku vznětového motoru. Nejvíce vozů Audi s motorem TDI se v globálním měřítku prodává v Německu, Velké Británii a Itálii. Na německém trhu připadaly v roce 2013 více než dvě třetiny zákaznických objednávek na vznětové verze. Celosvětově bylo téměř 40 procent vozů Audi vyrobených v uplynulém roce poháněno vznětovým motorem, což znamená 593 000 vozů s TDI.
Startovní výstřel pro vítězné tažení vznětového motoru v sériové výrobě osobních vozů padl na IAA 1989. Po více než třináctiletém vývoji představila značka Audi na Frankfurtském autosalonu v modelu Audi 100 TDI první turbodiesel s přímým vstřikováním a plně elektronickým řízením motoru. V současnosti nabízí Audi zákazníkům rozsáhlou nabídku vznětových verzí s více než 150 variantami motorů a převodovek.
Audi podrobuje inovace TDI náročným zkouškám v motoristickém sportu. V roce 2006 se Audi postavilo na start 24hodinovky v Le Mans jako první výrobce s motorem TDI ve vytrvalostním závodě. Od té doby, v následujících devíti letech, dosáhla značka se čtyřmi kruhy osmi vítězství v Le Mans – pěti s pohonem TDI a tří v uplynulých třech závodech se vznětovým hybridním systémem e-tron quattro. Vítězný vůz z roku 2014, R18 e-tron quattro, spotřeboval o 22 procent méně paliva než jeho předchůdce z roku 2013 – to je rozhodující přednost v souboji s tvrdou konkurencí.
Tisková zpráva: Audi
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.