Audi slaví mimořádné jubileum: Před 25 lety představila společnost se sídlem v Ingolstadtu poprvé motor TDI, který se od té doby vypracoval na nejúspěšnější hospodárnou technologii pro běžný silniční provoz i závodní dráhu.
Dodnes bylo prodáno na celém světě 7,5 milionu automobilů Audi s motorem TDI a v závodě 24 h Le Mans projely závodní vozy se čtyřmi kruhy a agregátem TDI již osmkrát vítězně cílem. Sportovní hospodárností se vyznačují také oba nejnovější plody vývoje v jedné z hlavních inovačních oblastí značky Audi: nová generace úsporných motorů 3.0 V6 TDI a studie Audi RS 5 TDI concept s elektricky poháněným turbodmychadlem.
„TDI je průkopnickým činem, díky němuž přinášíme hospodárnost na silnice v milionových počtech,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „Vyšší výkon při nižší spotřebě a emisích, to je původní myšlenka TDI, kterou nepřetržitě zdokonalujeme, a úspěšné heslo, jež nalézá odezvu u zákazníků.“
Až po současný TDI clean diesel dosáhla značka Audi v průběhu uplynulých 25 let snížení emisí o 98 procent. Ve stejném období se výkon a točivý moment, v poměru ke zdvihovému objemu, zdvojnásobil. Průměrná spotřeba paliva modelů Audi s motorem TDI se od roku 2000 snížila o třetinu.
„25 let TDI znamená čtvrt století pozoruhodného technického pokroku,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj. „Za těmito uplynulými lety se ohlížíme s hrdostí, protože TDI rozhodujícím způsobem přispělo k vzestupu naší značky v prémiovém segmentu. Dnes děláme další velký krok a zahajujeme elektrifikaci TDI.“
S elektrickou verzí Biturbo představuje značka se čtyřmi kruhy ještě emocionálnější a sportovnější podobu vznětového motoru. V aktuální studii Audi RS 5 TDI concept je vysokovýkonný model RS poprvé poháněn vznětovým agregátem. Díky kombinaci motoru V6 TDI Biturbo s přídavným elektricky poháněným turbodmychadlem dosahuje RS 5 TDI concept výkonu 283 kW (385 k) a točivého momentu až 750 N.m. Elektricky poháněné turbodmychadlo zajišťuje mimořádně rychlý, téměř okamžitý nárůst hnací síly i v nízkých otáčkách. K tomu potřebná energie je z velké částí získávána rekuperací kinetické energie bez negativního vlivu na spotřebu paliva.
Další milník v oblasti hospodárnosti stanovuje Audi s novou generací jednotky 3.0 TDI, bestselleru ve velkých modelových řadách. Tento motor oslaví debut v modernizovaném modelu A7 Sportback*, který se objeví na prvních trzích na podzim. Nový šestiválec 3.0 TDI je při výkonu zvýšeném na 200 kW (272 k) ještě čistější a spotřebuje v modelu A7 Sportback o 13 procent méně paliva než předchůdce. Také v modelech Audi ultra, které mají vždy nejúspornější motor v dané modelové řadě, hraje TDI clean diesel rozhodující roli. Proto i aktuálně nejúspornější model Audi, poháněný pouze spalovacím motorem, sází na techniku TDI: Audi A3 ultra* spotřebuje pouhých 3,2 litru paliva na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 85 gramů na kilometr.
Zároveň s technikou motorů urychluje Audi také vývoj alternativních paliv. Prémiová značka spolupracuje na naftě budoucnosti s americkou společností Joule. Tato biotechnologická společnost se zabývá získáváním syntetických paliv, jako je Audi e-diesel, pomocí speciálních mikroorganismů. Audi e-diesel je z hlediska vlivu na klima přibližně neutrální, protože při spalování tohoto paliva je uvolňováno jen tolik CO2, kolik ho bylo předtím využito k výrobě.
„S našimi modely ultra a velmi sportovními automobily, jako je SQ5 TDI*, prvním modelem S se vznětovým motorem, přinášíme zákazníkům novou definici hospodárnosti a výkonu,“ říká Luca de Meo, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za prodej. „TDI clean diesel je pro Audi skutečným magnetem, který přitahuje zákazníky a který budeme ve stále větší míře uvádět i na další světové trhy mimo Evropu.“
AUDI AG rozšiřuje prodej vozů s motory TDI především v Asii a v Severní Americe. V Číně uvedla značka Audi tuto hospodárnou techniku na trh již v roce 2008 jako první prémiový výrobce. Vznětová ofenziva, zahájená v USA v roce 2009, přispěla v uplynulých letech rozhodujícím způsobem ke změně image tohoto druhu pohonu ve Spojených státech amerických a prodej výrazně překonává všechna očekávání. Jen v roce 2013 vzrostl prodej modelů Audi TDI clean diesel americkým zákazníkům o cca 40 procent. Audi of America nabízí v současnosti nejširší portfolio vznětových modelů v americkém prémiovém segmentu a nabídka vozů s motory TDI bude brzy rozšířena o vznětovou verzi modelu A3 Limuzína* (od podzimu) a o model A3 Sportback* TDI, jehož uvedení na trh je ohlášeno na rok 2015.
Díky nízké spotřebě, suverénnímu točivému momentu a výhodné bilanci nákladů pro řidiče s velkým počtem ujetých kilometrů ročně je TDI oblíbenou volbou soukromých i firemních zákazníků. Zákazníci Audi ze západní Evropy volí mimořádně často právě techniku vznětového motoru. Nejvíce vozů Audi s motorem TDI se v globálním měřítku prodává v Německu, Velké Británii a Itálii. Na německém trhu připadaly v roce 2013 více než dvě třetiny zákaznických objednávek na vznětové verze. Celosvětově bylo téměř 40 procent vozů Audi vyrobených v uplynulém roce poháněno vznětovým motorem, což znamená 593 000 vozů s TDI.
Startovní výstřel pro vítězné tažení vznětového motoru v sériové výrobě osobních vozů padl na IAA 1989. Po více než třináctiletém vývoji představila značka Audi na Frankfurtském autosalonu v modelu Audi 100 TDI první turbodiesel s přímým vstřikováním a plně elektronickým řízením motoru. V současnosti nabízí Audi zákazníkům rozsáhlou nabídku vznětových verzí s více než 150 variantami motorů a převodovek.
Audi podrobuje inovace TDI náročným zkouškám v motoristickém sportu. V roce 2006 se Audi postavilo na start 24hodinovky v Le Mans jako první výrobce s motorem TDI ve vytrvalostním závodě. Od té doby, v následujících devíti letech, dosáhla značka se čtyřmi kruhy osmi vítězství v Le Mans – pěti s pohonem TDI a tří v uplynulých třech závodech se vznětovým hybridním systémem e-tron quattro. Vítězný vůz z roku 2014, R18 e-tron quattro, spotřeboval o 22 procent méně paliva než jeho předchůdce z roku 2013 – to je rozhodující přednost v souboji s tvrdou konkurencí.
Tisková zpráva: Audi
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?