SEAT oslavuje 30 let Ibizy na Techno Classica

ar5, 28. března 2014, 05:50 Google+

SEAT obrací na letošním veletrhu Techno Classica pozornost k 30. výročí modelové řady Ibiza. Cesta časem začíná v expozici značky SEAT v hale 7 modelem Ibiza 1.5 GLX z roku 1984 – prvním vozem Ibiza, který byl 27. dubna vyroben v komplexu Zona Franca.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Druhá generace prvního modelu, vyvinutého kompletně společností SEAT, následovala v roce 1993 a zároveň se stala prvním vozem vyráběným v novém závodě SEAT Martorell. Tuto éru reprezentuje na stánku značky SEAT na výstavě Techno Classica model Ibiza GTI (1993). V roce 2001 byla uvedena na trh třetí generace Ibizy a tuto událost připomíná Ibiza 1.4 (2001) o výkonu 100 k. SEAT završuje historickou exkurzi modelem Ibiza 2.0 TDI* (143 k/105 kW) z roku 2014, který je zástupcem čtvrté generace

Ibiza se stala po své premiéře v roce 1984 ikonou značky SEAT a proslavila ji po celém světě. SEAT Ibiza během své dlouhé historie vždy přesvědčoval svým mladým sportovním charakterem, vynikajícím poměrem cena/výkon a výjimečným potěšením z jízdy. Vášeň pro model Ibiza na všech trzích posílil úspěch čtvrté generace z roku 2008, jejíž rozsáhle přepracovaná verze se vyrábí od roku 2012.

Aktuální SEAT Ibiza stanovuje měřítka ve své třídě výjimečným sportovním charakterem, inovativním designem a vynikající kvalitou. Kromě toho mají zákazníci na výběr tři různé karosářské verze: odvážně sportovní třídveřové kupé SC (Sports Coupé), všestranný pětidveřový hatchback a praktické elegantní kombi ST. Od uvedení na trh v roce 1984 prodal SEAT na celém světě přibližně pět milionů vozů Ibiza.

30 let modelu SEAT Ibiza – historické ohlédnutí 

Místem světové premiéry modelu SEAT Ibiza se stal Pařížský autosalon 1984. Ibiza představovala jako první samostatně vyvinutý vůz milník v historii společnosti SEAT a zároveň byla začátkem úspěšného příběhu.

První generace poskytovala prostor a komfort, dostupný v té době jen ve vozech vyšší třídy, a zároveň vynikala kompaktními vnějšími rozměry (délka 3,6 metru). SEAT na tomto projektu spolupracoval s proslulými společnostmi. Na designu se podílel Italdesign italského designéra Giorgia Giugiara, Karmann přispěl k vývoji bezpečnostního skeletu karoserie a Porsche optimalizoval konstrukci motorů (z toho důvodu se na krytu hlavy válců skvěl nápis „System Porsche“).

Uvedení Ibizy přineslo zvýšení výrobních počtů, které nakonec znamenalo rekordní výrobu 1 281 388 vozidel. SEAT Ibiza vyvolal silnou odezvu od španělských i zahraničních zákazníků nabídkou zážehových motorů s rozpětím výkonu od 44 k do 100 k a úsporného vznětového motoru s výkonem 55 k. Výrazná část vozů směřovala na export a již v roce 1990 se na mezinárodních trzích prodalo více než 119 000 vozů Ibiza.

V roce 1991 byl po sedmi letech výroby představen rozsáhle modernizovaný model s označením New Style. Změny se týkaly převážně designu přídě a výbavy interiéru. Jako součást faceliftu byla představena verze Ibiza Sportline s poslední fází vývoje motoru System Porsche, který poskytoval ze zdvihového objemu 1,7 litru nejvyšší výkon 110 k. V následujícím roce se SEAT Ibiza stal oficiálním vozem Letních olympijských her 1992  v Barceloně. V letech 1984 až 1993 bylo prodáno celkem 1 342 001 vozů Ibiza první generace.

Druhá generace: první model vyráběný v závodě Martorell 

SEAT uvedl druhou generaci Ibizy na trh v roce 1993. Tato Ibiza má v historii společnosti zvláštní místo. Je to první vůz, který byl vyráběn v novém závodě SEAT v Martorellu, což byl nejlepší předpoklad pro úspěšný start.

Ibiza druhé generace byla k dispozici se šesti různými motory (zážehovými a vznětovými s atmosférickým plněním i s přeplňováním turbodmychadlem). Vývoj vozidla probíhal již v rámci koncernu Volkswagen. V této době znamenal SEAT Ibiza kvantový skok v oblasti kvality výroby. Byl to první model v tomto segmentu s motorem TDI o výkonu 90 k. SEAT navázal na tento krok v roce 1996 představením motoru TDI o výkonu 110 k, který byl ve své době nejvýkonnějším vznětovým motorem v této kategorii vozidel. 

SEAT zároveň otevřel v roce 1996 další významnou kapitolu vývojem nekompromisně sportovní verze CUPRA s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k, který fascinoval svými vynikajícími jízdními výkony. Netrpělivě očekávané uvedení na trh oslavil SEAT přesvědčivým triumfem soutěžní verze SEAT Ibiza Kit Car v dvoulitrové třídě mistrovství světa FIA WRC (World Rally Championship), který dokázal zopakovat také v letech 1997 a 1998.

Již v roce 1999 na autosalonu v Barceloně se ukázala Ibiza s novým designem. Exteriér a interiér byly kompletně přepracovány. Přídi nyní dominovaly větší světlomety a nová typická maska chladiče SEAT. V interiéru zaujal na první pohled nový multifunkční displej, který zobrazoval informace palubního počítače, klimatizace a rádia.

V květnu 2000 byl u příležitosti 50. výročí založení společnosti SEAT představen nový SEAT Ibiza CUPRA s motorem 1.8 Turbo o výkonu 136 k. Byl to první model v této třídě vybavený elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESP. 

Zkušenosti, které SEAT Sport získal během šesti let účasti v soutěžích, byly zúročeny o několik měsíců později v konstrukci modelu SEAT Ibiza CUPRA R, prvního sériově vyráběného vozu, vyvinutého závodní divizí SEAT. Exkluzivní vůz byl poháněn přeplňovaným motorem 1.8 20V Turbo o výkonu 180 k. Úspěch druhé generace Ibizy překonal předchůdce celkovým počtem 1 522 607 prodaných vozů Ibiza v letech 1993 až 2002.

Třetí generace: uvedení „agilního podvozku“ 

K uvedení třetí generace Ibizy na světové trhy došlo v roce 2001. Kromě dalšího zvýšení kvality výroby byl pokrok patrný v rozšířené nabídce motorů a v jízdní dynamice. Pod designem byl podepsán Walter de’Silva, který zavedl estetiku charakterizovanou agilitou.

Ibiza 2001 byla kromě toho prvním modelem značky s „agilním podvozkem“, vyvinutým v Centro Técnico Martorell pro všechny verze. Tento model také stanovil nová měřítka pro výkon vznětových motorů, který se vyšplhal až ke 130 k.

V roce 2004 oslavila Ibiza své 20. výročí s více než 3,3 miliony vyrobenými vozy a uvedením dvou nových sportovních verzí, které se brzy staly vlajkovými loděmi španělské značky: verze FR s motory 1.9 TDI (130 k), resp. 1.8 Turbo (150 k), a CUPRA, jejíž vznětový motor 1.9 TDI byl se 160 k nejvýkonnějším motorem na naftu ve své třídě. Vynikající výkony podávala také zážehová verze CUPRA poháněná motorem 1.8 20V Turbo o výkonu 180 k. 

V únoru 2006 představil SEAT Ibizu s novým vzhledem ve sportovním a zároveň moderním stylu. Vylepšena byla především vnitřní výbava a nárazníky. SEAT nabízel 18 verzí sestavených kombinací pěti úrovní výbavy a jedenácti motorů. Také tato Ibiza se stala ihned po svém představení bestsellerem. V letech 2002 až 2007 bylo celkem prodáno 1 084 989 vozů třetí generace.

Čtvrtá generace: dokonalá syntéza designu a techniky 

V roce 2008 byla na trh uvedena čtvrtá generace Ibizy, která se soustředila na dva aspekty, dokonale vyjadřující charakter nového modelu: design a techniku. Nejlepším vysvědčením pro práci inženýrů v Centro Técnico Martorell byly výsledky bezpečnostních nárazových testů Euro NCAP: 5 hvězdiček za ochranu dospělých cestujících, 4 hvězdičky za ochranu dětí a 3 hvězdičky za ochranu chodců. Neméně pozoruhodný byl výsledek dlouhodobého testu německého časopisu Auto Bild, v němž dosáhly náklady na opravy po 103 445 celkově ujetých testovacích kilometrech částky pouhých 4,58 euro. Bylo nutné vyměnit pouze žárovku osvětlení registrační značky. Auto Bild udělil modelu SEAT Ibiza 1.4 16V Sport celkovou známku „1“ a test uzavřel hodnocením „velmi doporučujeme“.

Aktuální Ibiza následovala v roce 2012. Design již v této době patřil mezi výjimečně silné stránky modelu Ibiza a zákazníci jej zmiňovali jako nejdůležitější kritérium pro své kupní rozhodnutí. Současná Ibiza svou identitu dále posílila moderním, svěžím a optimistickým vzhledem. Ještě větší radost z jízdy je přesvědčivě doplněna inovativní technikou, vylepšenou funkčností a kvalitou.

Nová Ibiza se díky třem karosářským verzím dokonale hodí pro každý životní styl. Třídveřová Ibiza SC a pětidveřová Ibiza jsou nejen vrcholným dílem z hlediska designu, ale díky velkorysému interiéru, objemu zavazadlového prostoru 284 nebo 292 litrů a možnosti sklopení opěradel zadních sedadel jsou také skvěle připraveny na výzvy každodenního provozu. Kombi Ibiza ST nabízí mimořádně vysokou úroveň funkčnosti. Navzdory sportovním tvarům má zavazadlový prostor překvapivě velkorysý objem 430 až 1164 litrů. K dispozici je rovněž dostatek prostoru pro dvě jízdní kola s demontovaným předním kolem. 

Široká nabídka motorů pokrývá rozpětí výkonů od 60 do 180 k. K dispozici jsou dokonale odstupňované mechanické a dvouspojkové převodovky. Vzorem hospodárnosti je Ibiza 1.2 TDI CR Ecomotive, která s kombinovanými emisemi CO2 pouhých 89 g/km a kombinovanou spotřebou paliva jen 3,4 litru na 100 km stanovuje měřítka v oblastech hospodárnosti a ochrany životního prostředí. Na druhém konci výkonového spektra má nejvýkonnější model Ibiza CUPRA připraven trumf v podobě 132 kW/180 k a nejvyšší úrovně výkonu i radosti z jízdy. Tento model dokonale ztělesňuje základní hodnoty značky SEAT. Kořením každodenního provozu, v němž vynikají kompaktní vnější rozměry a vysoká úroveň funkčnosti, jsou nezapomenutelné sportovní zážitky. Jízdní výkony jsou pozoruhodné: zrychlení z 0 na 100 km/h trvá pouhých 6,9 sekundy, nejvyšší rychlost je 228 km/h. Výjimečná je i hospodárnost, což dokládá kombinovaná spotřeba paliva pouhých 5,9 litru na 100 kilometrů a emise CO2 139 g/km.

Technické údaje exponátů značky SEAT na Techno Classica 2014

SEAT Ibiza 1.5 GLX (1984)

Motor

zážehový řadový čtyřválec

Vrtání/zdvih, mm

83/67,5

Zdvihový objem, cm3

1461

Nejvyšší výkon

85 k při 5600 min-1

Nejvyšší točivý moment

125 N.m při 2800 min-1

Kompresní poměr

10,5:1

Nejvyšší rychlost

169 km/h

Průměrná spotřeba paliva

7,8 l/100 km

Palivový systém

karburátor Weber 32 DSTA

Převodovka

pětistupňová mechanická

Přenos hnací síly

pohon předních kol

Podvozek

vpředu: vzpěry McPherson s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči

vzadu: spodní trojúhelníková ramena, příčná listová pružina se samostabilizujícím účinkem a teleskopické tlumiče

Pneumatiky

165/65 SR 14

Brzdy

vpředu kotoučové, vzadu bubnové

D x Š x V v mm

3460 x 1610 x 1390 mm

Hmotnost v kg

890

 

SEAT Ibiza GTI (1993) 

Motor

zážehový řadový čtyřválec

Vrtání/zdvih, mm

82,5/92,8

Zdvihový objem, cm3

1984

Nejvyšší výkon

115 k při 5400 min-1

Nejvyšší točivý moment

169 N.m při 3200 min-1

Kompresní poměr

10,0:1

Nejvyšší rychlost

198 km/h

Průměrná spotřeba paliva

7,7 l/100 km

Palivový systém

elektronicky řízené vícebodové vstřikování

Převodovka

pětistupňová mechanická

Přenos hnací síly

pohon předních kol

Podvozek

vpředu: vzpěry McPherson a spodní trojúhelníková ramena

vzadu: vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou

Pneumatiky

185/60 R 14

Brzdy

vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové s průměrem 226 mm

D x Š x V v mm

3813 x 1634 x 1424 mm

Hmotnost v kg

1005 (3 dv.), 1030 (5 dv.)

 

SEAT Ibiza 1.4 100 k (2001)

Motor

zážehový řadový čtyřválec, 16 ventilů/2x OHC, hliníková hlava válců

Vrtání/zdvih, mm

76,5/75,6

Zdvihový objem, cm3

1390

Nejvyšší výkon

100 k při 6000 min-1

Nejvyšší točivý moment

126 N.m při 4400 min-1

Kompresní poměr

10,5:1

Nejvyšší rychlost

191 km/h

Průměrná spotřeba paliva

6,9 l/100 km

Palivový systém

elektronicky řízené vícebodové vstřikování

Převodovka

pětistupňová mechanická

Přenos hnací síly

pohon předních kol

Podvozek

vpředu: nezávislé s příčným zkrutným stabilizátorem

vzadu: kliková náprava se samořídicím účinkem

Pneumatiky

185/60 R 14

Brzdy

vpředu kotoučové s vnitřním chlazením, vzadu kotoučové s průměrem 232 mm

D x Š x V v mm

3955 x 1700 x 1440 mm

Vytisknout

Diskuze: SEAT oslavuje 30 let Ibizy na Techno Classica

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Peugeot

Peugeot: Palubní systémy včetně navigace nyní konečně v češtině

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud