Tým Peugeot Design Lab, studia typu Global Brand Design, si vybral čtvrť Tortona, významné místo konání věhlasného milánského Týdne designu, který se zde koná od 8. do 13. dubna 2014. Hodlá zde vytvořit jedinečný výstavní prostor a ve světové premiéře představit své nové dílo, sofa ONYX.
Jedinečný výstavní prostor Zona Gorgona
Peugeot Design Lab vytvoří na adrese 32 Via Tortona výstavní prostor o ploše 750 m2, rozdělený do 3 částí. Zvolený prostor se nachází na historickém místě, v bývalé průmyslové zóně Zona Tortona, kde se během Týdne designu koná řada tzv. „off“ akcí. Instalace respektuje průmyslovou atmosféru budovy vystavěné v roce 1900, současně nabídne výbušný koktejl vystavených objektů, zvuků a světel.
Jádrem expozice je sofa ONYX, objekt v čisté formě
V roce 2012 odhalil Peugeot své trio ONYX zahrnující mimo jiné inovativní „super-vůz“, na jehož karoserii byla použita měď a karbon, interiér využíval plst a materiál vyrobený z recyklovaného novinového papíru a celý vůz poháněl hybridní motor o výkonu 600 k. Tento koncept, který v sobě spojuje špičkové technologie se surovými přírodními materiály, dnes nachází své další vyjádření v propracovaném třímetrovém sofa ONYX vytvořeném z karbonu a lávy z francouzské oblasti Volvic. Sofa ONYX, které se ve světové premiéře představuje na milánském Týdnu designu 2014, je příkladem koncepčního nábytku na míru, který je výtvorem designového studia Peugeot Design Lab typu Global Brand Design, které bylo založeno v roce 2012.
Ředitel Design centra Peugeot Gilles Vidal prohlásil: „Peugeot je jednou z mála značek na světě, která se již 200 let věnuje průmyslovému designu. Peugeot od svého založení navrhl a vyrobil tisíce objektů, určených pro domácnost, každodenní život nebo pro zlepšení mobility – kuchyňské nádobí, nářadí, jízdní kola, motocykly, auta ... Tyto výtvory jsou důkazem našeho všestranného výrobního know-how a naší schopnosti věnovat se novým formám a tvarům ve prospěch funkčnosti.
Sofa ONYX, vystavené v Miláně, je pro nás vyjádřením propojení mezi koncepčním vozem ONYX nabízejícím účinnost a odvážné přírodní materiály a objektem plným kontrastů a harmonií, jakým je právě sofa ONYX. Díky použitému ostrému řezu je kontrast obrovský a odvážný, vedený naším pohledem na použité materiály a jejich uplatnění: Hi-Tech karbon s velmi strukturovanou technickou strukturou a na milimetr přesnými tvary, proti němu vulkanický kámen se svými vadami a nedostatky, který se podařilo zkrotit z hlediska velikostí a proporcí, ale u kterého akceptujeme, že vše zkrotit nelze, stejně jako pohyb dláta mistra kameníka.“
Sofa ONYX se stalo projevem tohoto přístupu, který zkoumá možnosti materiálů a nevidí rozpor mezi pokrokem a přírodou, mezi technologickými materiály a surovými přírodními materiály.
Ředitel studia Peugeot Design Lab Cathal Loughane k tomu uvedl: „Projekt se zrodil v květnu 2013. Velmi rychle jsme připravili velmi hrubý působivý náčrt. V cíli tu stojí sofa ONYX, které je ilustrací nového prostoru, jemuž se chceme věnovat: má jít o jedinečné kusy nábytku vyrobené na míru nebo v malých sériích, které korespondují s výběrem, původem a osobností zadavatele, ale vždy se budou řídit stejným principem: snahou o nalezení spojení mezi vysoce technologickými materiály, jako je karbon, skleněná vlákna, hliník, a surovými přírodními materiály, jako je kámen, dřevo, křemen.
Ve světě, kde se velmi rychle vyvíjejí špičkové technologie, kde se společnost rychleji nabaží novinek a dychtí po dalších, po zboží na jedno použití, nabízíme určitou jistotu a záruku v technologii, která je šetrná k přírodě, uctívá řemeslné umění předků a harmonicky spojuje výkonnost a zodpovědnost.“
Sofa ONYX doplňuje sedm drobnějších demonstračních předmětů ve velikosti 10 – 70 cm.
Lampa, polička, židle, stůl, atd. ... zkoumají další spojení podobného typu: obsidián s betonem, červený železitý jaspis s ocelí, křemen s hliníkem, guyanské dřevo s 3D tiskem, černé palmové dřevo s čedičem, dub bahenní s materiálem Corian.
Cena za sofa ONYX v této verzi karbonové vlákno/volvická láva byla stanovena na 135 000 €. Jeho výroba si vyžádala celkem 70 dnů práce. Cena dalších výtvorů bude určena podle materiálu, které si objednavatel zvolí.
Onyx očima Pierre Léonfortého, novináře a odborníka na design „Představme si kraj Auvergne před více než 11 000 lety, když byly sopky ještě v činnosti, docházelo k erupcím a výronům lávy, dokud ohně nevyhasly. Přes šedý volvický kámen se bude tisíce let filtrovat pramenitá voda. Od 12. století ho bude opracovávat ruka člověka, který si uvědomí, jak je tvárný. A právě tento kámen, který dokáže odolávat mrazu i chemikáliím, byl vybrán pro výrobu sofa ONYX. Peugeot Design Lab si tak pohrává se symboly, jako je síla kamene a značky a odkaz dědictví předků. Karbonové vlákno je zase složitý materiál, který se nejprve používal v leteckém průmyslu, odkud se rozšířil do světa motoristických závodů. Peugeot ho použil jako první, a to již v 80. letech pro svá závodní jízdní kola. Tím, že si designéři studia Peugeot Design Lab zvolili sofa, pohráli si s designem předmětu pro domácí užití za využití technologického přístupu. Výsledkem je třímetrové sofa z lávového kamene z oblasti Volvic zkříženého s černě lakovaným lesklým karbonovým vláknem. Čtyři sta kilo jedinečného kamenného materiálu ručně opracovaného a povýšeného o digitální rozměr. Sofa ONYX je výrazný, provokující a tajemný monolit, který je výsledkem práce přírody, technologie a avantgardního přístupu. ONYX v sobě spojuje materiály, které se doposud vedle sebe neocitly, přiléhající k sobě rovným příčným řezem. Tento řez se poprvé objevil u super-vozu ONYX u jeho karoserie z mědi a karbonového vlákna a stává se tak tvarovou, technologickou a estetickou referencí projektu ONYX. Sofa ONYX jako projekt otevírající záměrně a odvážně cestu zkušenostem a schopnostem studia Peugeot Design Lab v sobě nese silný designový signál a výjimečné know-how. Každá objednávka, která se kdekoliv na světě objeví, bude pro Peugeot Design Lab jako nová výzva. Každý zákazník bude mít svobodu a volnost vybrat si „svůj“ tvar – stůl, poličku, lampu... a „svůj“ materiál. Každý kus tedy vznikne jako jedinečný, na zelené louce. Pokud se bude vyrábět v malé sérii, bude každý kus trochu jiný, jak už to s přírodními materiály bývá. A právě tato úžasná nahodilost bude provázet tým studia Peugeot Design Lab v jeho ambiciózní práci na nábytku vyráběného zcela na míru. V práci, jež bude řízena samotnou podstatou surového materiálu, kterou neviditelné naroubování moderních technologií nikdy nezmění.“ Piano PEUGEOT DESIGN LAB pro firmu PLEYEL se představuje Toto revoluční piano se v rámci milánského Týdne designu poprvé představuje italské veřejnosti. Piano, které otřáslo principy hudebního světa již při svém představení na pařížském autosalonu v roce 2012, bude představeno v jedinečném prostoru, kde na něj zahrají tři klavíristé, jejichž vystoupení doplní hra světel. Toto avantgardní piano je plodem více než dvouleté práce a ukázkové spolupráce mezi dvěma společnostmi s dvousetletou tradicí, společností Peugeot a výrobcem klavírů Pleyel. Avantgardní je piano jak z hlediska designu, tak použitého materiálu. Skříň a ozvučná deska jsou ze dřeva, které nejlépe reaguje na tón, víko a nohy byly vyrobeny z karbonového vlákna, které je lehké a dobře tóny odráží. Práce na pianu si vyžádaly mnoho hodin výzkumu, studií a testů. Cílem bylo zachovat vysokou úroveň zvuku pian značky Pleyel, který je pronikavý, barevný a výrazný v hloubkách a jiskřivý ve výškách, má harmonický témbr a hra na něj vyžaduje jedinečný úhoz, který je pro značku typický. Prostor Antologie V prostoru Antologie si návštěvníci mohou připomenout, jak velký má Peugeot již po dvě století vliv na průmyslovou výrobu v mnoha různých oblastech. Mlýnky: Počet mlýnků vyrobených za něco málo než jedno století se odhaduje na několik desítek milionů. Od roku 1840 se zrodilo více než 100 různých modelů ze dřeva, plechu, litiny, bakelitu, nástěnné mlýnky i mlýnky elektrické. Když vezmeme v úvahu různé velkosti a varianty, vyrobila firma Frères Peugeot více než 900 různých mlýnků. Tyto mlýnky se stále vyrábějí a vyvážejí do celého světa. Zůstávají vzorem díky své dlouhé životnosti a přesnosti mechaniky, na kterou se poskytuje celoživotní záruka. Nářadí: Peugeot vyrobil první nástroje z vysoce kvalitní laminované oceli již v roce 1810: byl to list pily. Nabídka nářadí se každý rok rozšiřuje a postupně se do ní začlenily laminované předměty, kované nástroje, montované nebo zemědělské nástroje a nářadí. Později se objevilo mechanické a elektrické nářadí. Vystavená bedna s nářadím z konce 19. století představuje skvělý přehled know-how a rozmanitosti nářadí značky Peugeot Frères. Moto P 102B: Tato motorka z roku 1927 je posledním motocyklem značky Peugeot s řemenovým převodem. Technické vlastnosti: dvoutaktní jednoválec, 170 cm3, dvoustupňová převodovka, řemenový převod. Maximální rychlost: 55 km/hod. Peugimix 1955: Tento kuchyňský robot, který vyrábělo oddělení domácích spotřebičů v Audincourt, se během výroby neustále zlepšoval a jeho 3 modely dokázaly pasírovat, mixovat, strouhat, sekat a lisovat ovoce a usnadňovaly přípravu mnoha receptů. Letectví: Peugeot se velmi záhy zajímal i o letectví. V roce 1905 byl vyroben první vidlicový dvouválcový motor o výkonu 14 k, který byl určen pro pilotovaný balón č. 14 Alberta Santose-Dumonta. O čtyři roky později se společnost Peugeot Frères pustila do výroby a prodeje motorů pro letecký průmysl a společně s firmou Automobles Rossel ze Sochaux vytvořila v roce 1909 společnost Société des Constructions Aériennes Rossel-Peugeot. Tato společnost vyvinula především hvězdicový sedmiválcový motor o výkonu 50 k, který se použil v letadle Blériot. Činnost této první společnosti přerušila první světová válka a Peugeot pak sám vyvinul vidlicový osmiválcový motor o výkonu 200 k a objemu 5,6 litrů, který bude montován do letadel značky Voisin. Další výzkum se zaměřil na motory s 12 a 16 válci s uspořádáním do V o výkonu 500 a 600 k, ale jejich další vývoj ukončila finanční krize v roce 1929. Všechny informace o Peugeot Design Lab naleznete na: www.peugeotdesignlab.com Zákazníci se mohou na studio obrátit písemně: contact-pdl-clients@peugeotdesignlab.comV poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.