Audi představuje nové modely S1 a S1 Sportback, které míří na vrchol kompaktní modelové řady A1. Na scénu se tak vrací legendární jméno spjaté s úspěchy značky se čtyřmi kruhy ve světě automobilových soutěží.
Motor 2.0 TFSI dosahuje v nových modelech nejvyššího výkonu 170 kW (231 k) a poskytuje maximální točivý moment 370 N.m. Mohutnou hnací sílu efektivně přenáší na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Řidič se může při sportovní jízdě spolehnout také na rozsáhle přepracovaný podvozek. Modely Audi S1 a S1 Sportback stanovují ve své třídě nová měřítka z hlediska jízdní dynamiky.
Audi S1 si v 80. letech 20. století získalo legendární pověst – byl to vůz, s nímž značka se čtyřmi kruhy v tehdejší době dominovala soutěžím mistrovství světa v rallye. Nyní se tento název vrací, tentokrát ovšem s vozy určenými pro běžný silniční provoz. Nové modely Audi S1 a S1 Sportback míří na vrchol kompaktní modelové řady A1 a rozšiřují portfolio modelů Audi S o novou vstupní verzi.
„Audi S1 nabízí veškeré schopnosti sportovního vozu, vynikající výkon, bezprostřední reakce a trvalý pohon všech kol quattro, který bezkonkurenčním způsobem přenáší hnací sílu na vozovku,“ říká Prof. Dr. Hackenberg, člen představenstva Audi zodpovědný za technický vývoj, a dodává: „Pohon quattro má velké množství příznivců a naše nabídka v tomto segmentu jejich řady bezesporu ještě rozšíří.“
Zdrojem hnací síly je turbodmychadlem přeplňovaný vysokovýkonný čtyřválec 2.0 TFSI, který je vyladěn na nejvyšší výkon 170 kW (231 k) a maximální točivý moment 370 N.m. Modely Audi S1 a S1 Sportback zrychlí díky dvoulitrovému motoru z 0 na 100 km/h za 5,8 s, resp. 5,9 s. Jejich nejvyšší rychlost je 250 km/h. Sportovní TFSI se sonorním zvukem spotřebuje v průměru pouhých 7,0 l/100 km, resp. 7,1 l/100 km (emise CO2: 162 g/km, resp. 166 g/km).
Stejně jako všechny modely Audi S jsou i modely S1 a S1 Sportback vybaveny trvalým pohonem všech kol quattro. Jeho srdcem je hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka uložená před Audi komunikace press@audi.cz www.audi-mediaservices.com
zadním diferenciálem. Speciální software elektronické řídicí jednotky systému quattro se vyznačuje vysloveně dynamickým nastavením. Mezi funkce elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stabilization Control) patří elektronická uzávěrka diferenciálu, která citlivě reguluje točivý moment na jednotlivých kolech. Řidič má možnost dvoustupňové deaktivace stabilizačního systému ESC, který při průjezdu zatáčkou doplňuje činnost vícelamelové spojky dodatečnými jemnými brzdnými zásahy na vnitřních kolech. Spolupráce obou systémů zaručuje extrémně agilní chování vozu doprovázené precizní ovladatelností a mimořádnou stabilitou.
Podvozek obou kompaktních sportovních modelů byl rozsáhle přepracován, včetně řízení s elektromechanickým posilovačem. Upravená naklápěcí ložiska na přední nápravě zvyšují spontánnost reakcí vozu při zatáčení. Zadní náprava s vlečenými rameny, spojenými torzně poddajnou příčkou, používaná u modelů A1, byla nahrazena čtyřprvkovou konstrukcí. Nastavení podvozku je sportovní, s tuhou charakteristikou. Systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select nabízí řadu nastavení, která mění reakci motoru, automatické klimatizace a adaptivních tlumičů, jež jsou rovněž součástí sériové výbavy.
Excelentní hodnoty zpomalení zaručuje větší hlavní brzdový válec společně s rozměrnými brzdovými kotouči – vpředu s průměrem 310 milimetrů. Na přání si mohou zákazníci objednat červené brzdové třmeny s logem S1. Oba sportovní kompaktní modely se dodávají sériově se 17“ koly s pneumatikami 215/40 R 17. Alternativou nabízenou na přání jsou 18“ kola s pneumatikami 225/35 R 18.
Modely Audi S1 a S1 Sportback dávají na první pohled najevo, že stojí na vrcholu modelové řady A1. Jejich xenonové světlomety plus jsou zcela nové, zatímco zadní světlomety LED mají nové horizontálně členěné grafické zpracování. K atraktivnějšímu vzhledu přispívá celá řada detailů – zejména na předním a zadním nárazníku, bočních prazích a výfukové soustavě. Paleta barev karoserie je doplněna o čtyři nové odstíny. Na přání dodávaný vnější stylistický paket quattro dodá vozu ještě sportovnější vzhled, například díky velkému střešnímu spoileru.
Interiér obou kompaktních sportovních modelů je zahalen do tmavých odstínů, jimž dominuje černá, která se nalézá například na rámečcích výdechů ventilační soustavy. Přístroje mají pro modely S specifické tmavě šedé stupnice a kryty pedálů jsou vyrobeny z kartáčované ušlechtilé oceli. Místo sériově dodávaných sportovních sedadel může Audi do interiéru namontovat sportovní sedadla S s integrovanými opěrkami hlavy. Z nabídky výbavy na přání si mohou zákazníci zvolit vnitřní stylistický paket quattro s nápadnými barevnými ozdobnými prvky.
Cena modelů Audi S1 a S1 Sportback, které se objeví u prodejců v Německu během druhého čtvrtletí 2014, byla stanovena na 29 950 EUR, resp. 30 800 EUR. Rozsáhlá sériová výbava může být na přání doplněna high-endovými prvky, jako je komfortní klíček, navigační systém MMI navigation plus s výsuvným barevným displejem nebo audiosystém Bose Surround Sound System. Modul Audi connect včetně autotelefonu poskytuje připojení k internetu a umožňujecestujícím vyřizovat si elektronickou poštu na svých přenosných zařízeních prostřednictvím hotspotu Wi-Fi, zatímco řidič má během jízdy přístup ke službám Audi connect, střiženým na míru jeho potřebám.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.