Před dvaceti lety oslavilo premiéru Audi Avant RS2, zakladatel rodiny dynamických modelů RS. Nyní Audi uvádí na trh speciální edici aktuálního modelu. RS 4 Avant Nogaro selection bude možné objednávat začátkem roku 2014 a ve výstavní premiéře se představí na nadcházejícím ženevském autosalonu s karoserií lakovanou modrým odstínem Nogaro a exkluzivní výbavou.
Speciální perleťový lak Nogaro blue je nejvýraznějším vizuálním rysem jubilejního modelu a záměrně připomíná RS2. Maska chladiče Singleframe včetně rámečku je leskle černá stejně jako střešní sloupky, zatímco podélné střešní nosiče jsou matně černé. Sportovní výfuková soustava RS je zakončena dvěma oválnými, leskle černými koncovkami.
331 kW (450 k): vysokootáčkový motor V8
Pod kapotou modelu Audi RS 4 Avant Nogaro selection pracuje vysokootáčkový atmosféricky plněný motor V8 se zdvihovým objemem 4163 cm3. Jednotka 4.2 FSI poskytuje nejvyšší výkon 331 kW (450 k) při 8250 min-1, zatímco maximální točivý moment 430 N.m je k dispozici mezi 4000 a 6000 min-1. Jubilejní model se zvučným osmiválcem zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a je schopen pokračovat v akceleraci až k elektronicky omezené nejvyšší rychlosti 280 km/h. Jeho kombinovaná spotřeba paliva 10,7 litru na 100 kilometrů odpovídá emisím CO2 ve výši 249 gramů na kilometr.
K hospodárnosti přispívá rovněž sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic, která vyniká vysokou účinností a dlouhým nejvyšším převodovým stupněm. Řidič může nechat extrémně rychlou dvouspojkovou převodovku řadit automaticky nebo převzít iniciativu do svých rukou a dávat povely k řazení manuálně pomocí řadící páky nebo pádel na volantu.Srdcem trvalého pohonu všech kol quattro je samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly. Kompaktní a lehká konstrukce rozděluje točivý moment za běžných podmínek v poměru 40:60 % mezi přední a zadní nápravu.
Tento poměr se může podle potřeby v širokém rozpětí měnit – až 70 procent výkonu mohou přenášet přední kola, zatímco zadním kolům může být přiděleno až 85 procent točivého momentu. Mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly spolupracuje s elektronickou regulací točivého momentu na jednotlivých kolech. Cílené malé brzdové zásahy na vybraných kolech zvyšují jízdní dynamiku a ovladatelnost vozidla při průjezdu zatáčkou na limitu fyzikálních možností. Audi nabízí na přání sportovní diferenciál, který aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.
Sériová výbava modelu Audi RS 4 Avant Nogaro selection zahrnuje rovněž systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který nabízí tři jízdní režimy – comfort, auto a dynamic. Jejich aktivací se mění charakteristika elektromechanického posilovače řízení, sedmistupňové převodovky S tronic, pedálu plynu a sportovní výfukové soustavy RS. Je-li vůz vybaven navigačním systémem Audi MMI navigation, má řidič navíc k dispozici čtvrtý režim, individual, který si může nakonfigurovat podle svých preferencí.
Kromě sportovního diferenciálu se pro Audi drive select dodávají na přání další dva prvky. Dynamické řízení mění převod řízení v závislosti na rychlosti jízdy a při průjezdu zatáčkou na limitu fyzikálních možností natáčí kola malými impulzy do opačného směru v zájmu vyšší stability. Sportovní podvozek RS sport suspension plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control) a tuhou charakteristikou odpružení vyrovnává výhradně mechanicky nežádoucí naklánění karoserie při dynamických změnách.
Audi RS 4 Avant Nogaro selection jezdí na pneumatikách rozměru 265/30 R 20. Mezi pěti paprsky ve tvaru písmene V leštěných 20“ kol prosvítají červeně lakované brzdové třmeny s logy RS. Brzdové kotouče se zvlněnými okraji jsou vnitřně chlazené, odvrtávané a spojené čepy s hliníkovými středy. Audi na přání montuje na přední nápravu keramické kotouče vyztužené uhlíkovými vlákny. Elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stabilization Control) nabízí sportovní režim a v případě potřeby může být také kompletně deaktivován.
Černý a modrý interiér
Audi nabízí pro sportovní černý interiér dvě různé verze čalounění elektricky nastavitelných sportovních sedadel S s integrovanými opěrkami hlavy. V oboupřípadech jsou boční části potažené černou kůží Valcona. Syntetická Alcantara na prostředních plochách a ve výplních dveří může mít buď černou barvu, nebo modrý odstín Nogaro – opět na počest Audi Avant RS2. Loketní opěrky jsou potaženy černou kůží s modrým kontrastním stehováním. Černé podlahové rohože jsou na krajích ohraničeny paspulkami v odstínu černá, nebo modrá Nogaro.
Černá kůže s modrým stehováním zušlechťuje rovněž věnec volantu a manžetu páky voliče. Modrá vlákna dodávají ozdobnému obložení z uhlíkového kompozitu velmi efektní vzhled. Loga na hlavici páky voliče RS převodovky S tronic a na prahových lištách dveří dávají najevo zvláštní postavení jubilejního modelu.
Audi RS 4 Avant Nogaro selection se objeví u prodejců v prvním čtvrtletí roku 2014 jako limitovaná speciální edice. Jeho cena činí 87 300 eur. Pro české zákazníky bude k objednání v průběhu února.
Moderní klasika: Audi Avant RS2 z roku 1994
Audi RS2 z roku 1994 bylo první modelem Audi RS a také prvním vysokovýkonným modelem značky, který kombinoval praktičnost pro každodenní provoz s nekompromisním dynamickým charakterem. Stal se tak zakladatelem celé rodiny dynamických modelů. Audi vyvinulo RS2 ve spolupráci s Porsche, montáž probíhala ve Stuttgartu-Zuffenhausenu.
První model RS dával najevo svůj výkon už svým vzhledem. V předním nárazníku byly velké otvory pro přívod vzduchu a maska chladiče byla lakována černě. Vnější zpětná zrcátka dodalo Porsche, záď byla vyzdobena pásem světel v celé šířce vozu a loga měla velké rozměry. Na přání sjížděl model RS2 z montážní linky s exkluzivním modrým lakem Nogaro, který připomínal dvě vítězství, jichž dosáhl Frank Biela na okruhu Nogaro ve francouzském mistrovství cestovních vozů v roce 1993.
Motor ztělesňoval veškeré zkušenosti Audi ze závodů cestovních vozů. Pětiválec 2,2 litru byl přeplňován velkým turbodmychadlem, a díky vysokému plnicímu tlaku, většímu průřezu sacího potrubí a upravené řídicí jednotce motoru poskytoval nejvyšší výkon 232 kW (315 k). Při 3000 min-1 vrcholila křivka točivého momentu hodnotou 410 N.m a omezovač otáček zasahoval až při 7200 min-1. Model RS2 dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,4 sekundy a jet nejvyšší rychlostí 262 km/h. Šestistupňová mechanická převodovka přenášela hnací sílu na všechna čtyři kola prostřednictvím soustavy quattro s manuálně aktivovanou uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy.Podvozek byl odvozen od modelu Audi S2, který posloužil jako technický základ, takže všechna kola byla zavěšena na příčných ramenech. Tlumiče měly ještě tužší charakteristiku a pružiny byly zkráceny. Porsche dodalo 17“ kola, velké brzdové kotouče s vnitřním chlazením a červeně lakované čtyřpístkové třmeny.
Interiéru dominovala kůže Silk Nappa a Alcantara v antracitovém, modrém nebo stříbřitě šedém odstínu. Sedadla Recaro byla elektricky nastavitelná. Přístroje měly bílé stupnice, zatímco malé ukazatele na středové konzole informovaly řidiče o tlaku oleje, teplotě oleje a napětí akumulátoru. Na přání se dodávalo ozdobné obložení z uhlíkového kompozitu.
Audi nabízelo model RS2 za základní cenu 98 900 DM. Během necelých dvou let bylo vyrobeno 2908 vozů, tedy více, než bylo původně plánováno.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?