Příčiny je třeba hledat na východě Evropy
Trochu překvapením jsou prodeje v západní Evropě, především v Itálii a Španělsku. Obě země na tom nejsou ekonomicky zrovna dobře a například ve Španělsku bylo v prvním čtvrtletí bez práce 27,2 % lidí, u mladých nezaměstnanost dosáhla až 57 %. Přesto Škodě meziročně stouply prodeje ve Španělsku o 12,9 % a v Itálii dokonce o 36,2 %. Jinde situace už bohužel tak růžová nebyla.
Docela uspokojivých výsledku dosáhla Škoda na svém největším trhu - v Číně, kde prodeje v podstatě stagnovaly (-1,9 %) a v druhé polovině letošního roku očekává automobilka nárůst prodejů.
Největší propad však Škoda zaznamenala ve východní Evropě, kde se prodeje snížily oproti dubnu 2012 o 14,3 %. V Rusku to bylo dokonce ještě o 0,6 % méně. I přesto však Rusko zůstává pro Škodu po Číně a Německu třetím největším trhem.
Mezi modely nejméně láká Superb
Největší podíl (40,3 %) na prodejích automobilky má již tradičně Octavia, která je zároveň i nejprodávanější českou ojetinou. Například v jednom z největších autobazarů v Praze, Auto ESA je v tuto chvíli v nabídce hned 375 kusů Octavie první a druhé generace.
Octavie je jak u nás, tak i ve světě následována v prodejích Škodou Fabií. Té se prodalo po světě 18 800 kusů, což představuje meziroční pokles o 14,5 %. I tak je jich ale v bazarech dostatek – přes 200 je jich v Auto ESA, zkušenosti z minulých let ukazují, že by jich mohlo po uvedení nové generace v budoucnu ještě dokonce přibýt.
Největší propad byl zaznamenán u Škody Superb. Toto auto patří do střední třídy (Octavie se řadí do nižší střední třídy), a tak automobilka ani neočekává tak vysoké prodeje. Ty tedy činily 7 800 kusů, což je pokles o 19,8 %. Přesto se nedá říci, že by zákazníci spíše upřednostnili ojeté kusy před novými a v bazarech je stále dost ojetých Superbů za poměrně příznivé ceny. V současné době jich najdete 51 v AutoESA, reference na Superby jsou vesměs pozitivní a je to auto s jedním z největším kufrů ve střední třídě.
Celkově však český výrobce pohlíží na budoucnost pozitivně. Vzhledem k tomu, že nedávno představil novou generaci Octavie a Octavie Combi, dal se pokles prodejů očekávat. Do budoucna ale předpokládá, že se vše vrátí do starých kolejí a prodávat bude opět více, což by mělo být i v návaznosti na předpokládané oživení ekonomiky, jejíž utlumení mělo na nižších prodejích také značný podíl.
Komerční sdělení