Toyota Motor Corporation (TMC)oznámila, že kumulativní celosvětové prodeje plně hybridních modelů tohoto výrobce dosáhly 30. dubna letošního roku dalšího milníku, kterým jsou 4 miliony vozů. Kumulativní prodeje plně hybridních modelů na evropských trzích dosáhly výše 423 000 vozů.
TMC se rozhodla věnovat úsilí obecnému rozšíření vozů s plně hybridním pohonem. Proto si TMC otázku ochrany životního prostředí určila jako jednu z priorit fungování společnosti a vychází z přesvědčení, že ekologicky šetrná vozidla mohou mít skutečně pozitivní dopad jen v případě, že najdou odezvu u široké veřejnosti.
Toyota uvedla v srpnu 1997 na japonský trh svůj první hybridní elektromobil Coaster (autobus), po němž v prosinci 1997 následovala Toyota Prius – celosvětově první sériově vyráběný osobní vůz s hybridním pohonem. Model Prius se v roce 2000 začal prodávat v Evropě, Severní Americe a na dalších trzích. Druhá generace Toyoty Prius se představila v roce 2003, kdy TMC začala rozšiřovat využití své plně hybridní technologie v dalších typech vozů, např. ve velkoprostorových automobilech, vozech kategorie SUV, sedanech s pohonem zadních kol a kompaktních vozech se splývavou zádí. Velmi pozitivního přijetí ze strany zákazníků po celém světě se dočkala zejména třetí generace modelu Prius uvedená v květnu 2009, a tak celkové kumulativní prodeje hybridních vozů TMC dosáhly koncem února 2011 milníku 3 milionů jednotek.
V Evropě se plně hybridní technologie pohonu od Toyoty objevuje v modelech Toyota Prius, Toyota Auris Hybrid a v novém modelu Toyota Yaris Hybrid, přičemž dva poslední jmenované modely sjíždějí z linek výrobních závodů v Evropě. Toyota ještě letos uvede modely Toyota Prius+ a Prius Plug-in Hybrid. TMC se i nadále zasazuje rozšiřovat svoji produktovou řadu a zvyšovat počet zemí a regionů, kde své hybridní vozy nabízí.
TMC v současnosti prodává 18 osobních modelů s plně hybridním pohonem, které nabízí přibližně v 80 zemích a regionech celého světa. Vozy s hybridním pohonem letos představovaly 15 % globálních prodejů TMC, přičemž v Evropě se tento typ pohonu objevuje u 10 % vozů značek Toyota a Lexus prodávaných v tomto regionu.
TMC deklarovala výpočtem, že vozy s plně hybridním pohonem vyrobené TMC od roku 1997 do 30. dubna 2012 dokázaly ušetřit cca 26 mil. tun1 emisí CO2 – plynu, jenž je považován za příčinu globálních klimatických změn – v porovnání s modely srovnatelných rozměrů a výkonu poháněnými zážehovým motorem. Úspora paliva byla vyčíslena hodnotou přibližně 9 miliard litrů, což je příkladně roční spotřeba pohonných látek (benzínu a nafty) v zemi jako je Belgie.
TMC staví technologie hybridního pohonu (včetně technologií komponent nezbytných k vývoji různých vozů šetrných k životnímu prostředí) do role svých klíčových technologií. I nadále plánuje pracovat na opatřeních k dalšímu zvyšování výkonu, snižování nákladů a rozšiřování produktové řady, včetně dalších ekologicky šetrných vozů s jiným než hybridním pohonem, aby dokázala nabízet automobily pozitivně přijímané ze strany zákazníků. Toyota Motor Europe plánuje v roce 2012 zvýšit tržní podíl plně hybridních modelů Toyota a Lexus na 14 %.
V České republice byla v polovině května 2012 plně hybridní technologie podpořena doslova revolučními cenami všech dosud nabízených i nově uvedených hybridních modelů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.