Společnost Hyundai Motor Co. představila první korejský elektromobil pro jízdu podstatně vyšší, než dosud obvyklou, rychlostí s názvem „BlueOn“, čímž otvírá novou éru ekologicky ohleduplné automobilové techniky.
„Jsme hrdí, že můžeme světu představit BlueOn, který byl vyvinut kompletně v Koreji a předvádí nejnovější technické novinky z vývoje značky Hyundai,“ prohlásil Dr. Hyun-Soon Lee, viceprezident výzkumného a vývojového střediska společnosti Hyundai. „Zájem a poptávka zákazníků týkající se ekologických vozů roste každým dnem a vývoj tak pokrokové techniky je pro dosažení vedoucí pozice v automobilovém průmyslu nepostradatelný. Hyundai se maximálně snaží snižovat zatížení životního prostředí emisemi oxidu uhličitého a uspokojovat potřeby trhu.“
Hyundai představil nový elektromobil v „Modrém Domě“, oficiální rezidenci jihokorejského prezidenta Lee Myung-Baka, který se zúčastnil slavnostního odhalení za přítomnosti ministrů pro oblast ekonomiku a životní prostředí a přibližně 50 dalších významných představitelů vládních institucí a průmyslových podniků zabývajících se vývojem a výrobou elektromobilů. Prezident viceprezident společnosti Hyundai poté společně absolvovali testovací jízdu v jednom z nových vozidel v areálu rezidence „Modrý Dům“.
Testovací flotily
Společnost Hyundai investovala celkem přibližně 40 miliard wonů (cca 665 milionů korun) během jednoho roku do vývoje vozu BlueOn, který vychází z malého hatchbacku Hyundai i10. Elektrická verze modelu i10 byla poprvé představena na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009.
Po oficiálním představení plánuje Hyundai do října poskytnout 30 vozidel BlueOn v testovacích flotilách různým vládním organizacím v Koreji. Tato vozidla budou sloužit především k vývoji a testování infrastruktury dobíjecích stanic po dobu přibližně dvou let do srpna 2012. Elektromobily budou dále používány k propagačním účelům, například v rámci nadcházejícího summitu G20, s cílem podporovat pověst Jižní Koreje jako státu, pro který je ochrana životního prostředí hlavní prioritou.
Název „BlueOn“ je odvozen od strategie společnosti Hyundai Blue Drive, která je zaměřena na vývoj a výrobu ekologických produktů. Slovo „On“ symbolizuje „switch on“ (zapnout).
Inovativní lithium-polymerové akumulátory a virtuální zvuk
BlueOn má kompaktní karoserii s celkovou délkou 3585 mm, celkovou šířkou 1595 mm a celkovou výškou 1540 mm. Vůz je vybaven vysoce účinným elektromotorem napájeným inovativními lithium-polymerovými akumulátory o kapacitě 16,4 kWh, které mají celou řadu předností v porovnání s ostatními typy akumulátorů. BlueOn se může pochlubit nejvyšším výkonem 61 kW a maximálním točivým momentem 210 N.m.
Vzhledem k tomu, že vozidla s čistě elektrickým pohonem používají ke svému pohonu pouze akumulátor a elektromotor, jsou jejich užitné a provozní vlastnosti určeny životností a kapacitou akumulátorů. Hyundai zvolil lithium-polymerové akumulátory, protože v porovnání s dosavadními akumulátory NiMH poskytují stejný výkon při hmotnosti, která je o 30 procent nižší, a objemu, který je o 40 procent menší. Zvýšená účinnost umožňuje zvětšit vnitřní prostor pro cestující.
Vůz je navíc navržen tak, aby bylo vyloučeno přebití akumulátoru a zaručena nejvyšší možná bezpečnost v případě nehody. Elektromobil Hyundai absolvoval také náročné zkoušky odpovídající stovkám tisíc ujetých kilometrů, aby byla zaručena maximální bezpečnost. BlueOn dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 13,1 s, což je lepší hodnota, než jaké v této třídě dosahují některé modely poháněné zážehovým motorem.
BlueOn je také vybaven systémem VESS (Virtual Engine Sound System), který vytváří umělý zvuk napodobující motor, aby byla zajištěna bezpečnost chodců, neboť elektromobily jsou v malých rychlostech téměř neslyšitelné.
Dobíjení
BlueOn dokáže na jedno nabití ujet až 140 km, přičemž nabízí dvě metody dobíjení. První používá domácí elektrickou zásuvku na 220 V, rychlodobíjení probíhá ze sítě 380 V. Z domácí sítě se akumulátory plně dobijí během šesti hodin. Metodou rychlodobíjení lze akumulátory nabít na cca 80 % maximální kapacity během 25 minut. Hyundai bude budovat dobíjecí stanice ve spolupráci se soulským magistrátem a dalšími vládními organizacemi.
BlueOn se od verzí poháněných spalovacím motorem liší také elektrickým pohonem posilovače řízení a vodního čerpadla a brzdovým systémem s rekuperací kinetické energie. Komfort řidiče navíc zvyšuje vyspělý telematický systém, který ukazuje stav nabití akumulátoru a polohu dobíjecích stanic. Hlasové navádění k cíli je doplněno zobrazováním map na displeji LCD TFT 4,2“, který je součástí přístrojové desky Supervision.
Hyundai plánuje v příštím roce rozšíření kapacity pro výrobu vozů BlueOn, zahájit zkušební výrobu a do konce roku 2012 dodat na trh přibližně 2500 vozů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?