Na ceste do kopca obe kolesá jednej strany alebo nápravy vozidla vojdú na klzký, napríklad ľadom alebo snehom pokrytý povrch. Aj takúto extrémnu situáciu zvládne Mercedes-Benz triedy E s novým stálym pohonom všetkých kolies 4MATIC.
Najnovší pohon 4MATIC pre triedu E (inštaluje sa do jej limuzín i kombi: 350 CDI BlueEFFICIENCY a 350 ako aj limuzíny 500) má menej ozubených súkolesí (nižšia hmotnosť a vyššia účinnosť) a úplne nové hospodárenie s olejom (spoločné pre prevodovku a rozvodovku).
Pohon mechanicky rozdeľuje hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 45 k 55 percentám. Dynamický presun záťaže na zadnú nápravu pri zrýchľovaní sa pritom využíva na nasadenie vyššieho hnacieho momentu na tejto náprave.
Pohon 4MATIC zároveň zahŕňa lamelovú uzávierku v centrálnom diferenciáli so základným účinkom 50 Nm na hnacie ústrojenstvo v pozdĺžnom smere. Tento účinok uzávierky značne zvýši trakciu bez negatívneho vplyvu na riadiace systémy (napríklad udržujúce stabilitu vozidla v zákrute).
Ak si to vyžadujú podmienky na ceste, lamelová uzávierka dokáže presúvať hnací moment aj variabilne v pomere 30 k 70, respektíve 70 k 30 percentám medzi prednou a zadnou nápravou. Tak sa môže zásah elektronických riadiacich systémov ESP®, 4ETS alebo ASR uskutočniť čo najneskôr. Veľká časť hnacieho momentu sa pritom aj na klzkých cestách premení na účinok pohonu, ktorý tak vykazuje aj za extrémnych podmienok vysoké hodnoty trakcie.
Výhoda systému spočíva tiež v tom, že všetky riadiace zásahy sa uskutočňujú takmer nepozorovateľne. Keď sa však vozidlo blíži k hraničnej jazdnej situácii - vodiča varuje na združenom palubnom prístroji žltý výstražný symbol.
Koncepcia permanentne pracujúcej mechaniky pohonu má rozhodujúce výhody oproti iným systémom, ktoré na aktiváciu pohonu všetkých kolies najskôr musia identifikovať nedostatok trakcie, aby následne mohli aktivovať pohon 4x4. Systém 4MATIC triedy E už tento čas využíva na to, aby preniesol hnací moment prostredníctvom kolies na jazdnú dráhu. Napriek tomu, že systém tak patrí k najvýkonnejším, oproti konvenčnému pohonu zvyšuje spotrebu iba minimálne (od 0,2 do 0,6 litra na 100 km).
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.