Daimler pracuje na bezemisných technológiách

Daimler
Daimler, foto: Archiv AutoRoad.cz
Braňo Porubčan 5. ledna 2010 10:31
Sdílej:

Centrum pre mobilitu bez emisií (KEM) spoločnosti Daimler sa formovalo 15 rokov a teraz konštruuje prototypy a vyrába malé série osobných vozidiel, transportérov a nákladných automobilov s nízkymi emisiami i bez emisií, pričom tiež pripravuje ich veľkovýrobu.

Centrum pôsobí v nemeckom meste Mannheim na pôde závodu, kde v roku 1879 vyvinul Carl Benz svoj dvojtaktný plynový motor a v roku 1886 vynašiel automobil súčasne s Gottliebom Daimlerom v Stuttgarte. V závode sa neskôr okrem iného zrodil aj prvý autobus ale i dodávkový automobil – transportér. Závod v Mannheime sa nachádza v centre okolo neho rozmiestnených ďalších automobiliek. Aktuálne využíva plochu zhruba 1,2 milióna štvorcových metrov a zamestnáva 8,8-tisíca osôb. Svojou históriou ale aj umiestnením je tak závod, rovnako ako jeho centrum pre mobilitu bez emisií svojim významom pre budúcnosť - srdcom Daimleru.

V súčasnosti tvorí mannheimské centrum pre bezemisnú mobilitu medzičlánok medzi vývojom a veľkosériovou výrobou vozidiel, pri ktorých sa uplatňuje pohon na zemný plyn, biopalivá, hybridný pohon kombinujúci spaľovací motor s elektromotorom, alebo palivové články. Iba v roku 2009 sa 80 pracovníkov centra podieľalo na malosériovej a individuálnej výrobe okolo šesť tisíc vozidiel. Medzi nimi 4 000 vyrobených osobných vozidiel Mercedes-Benz B 180 NGT (85 kW/116 k, 165 Nm) s pohonom na zemný plyn. Uvedený pohon umožní vozidlu dôjsť na jedno natankovanie až 1 000 km a v závislosti od vyhotovenia jazdiť až o polovicu lacnejšie ako benzínovému. Medzi širokou paletou vozidiel, ktoré centrum dodáva sú i transportéry Mercedes-Benz Sprinter NGT, ktorých prevádzkové náklady sú o 30 % nižšie ako pri motorovej nafte. Rovnako ako nákladné automobily napríklad s hybridným pohonom, ktoré oproti konvenčným usporia 10 až 15 % pohonných látok a adekvátne šetria životné prostredie.

Z výrobných hál centra už zišli: veľkotransportér Vario 814 D s hybridným pohonom, Vito s elektrickým pohonom, prvý mestský autobus s pohonom na palivové články NEBUS, elektrotransportér so zinkovo-vzduchovými akumulátormi T1 410, Atego 1217 s hybridným pohonom, Sprinter NGT s pohonom na zemný plyn, Vito s elektrickým pohonom pre EXPO 2000, Sprinter s pohonom na palivové články, malá séria vozidiel Citaro Fuelcell s pohonom na palivové články, Econic NGT s pohonom na zemný plyn, Sprinter s pohonom na skvapalnený plyn, prototyp Sprinteru s hybridným pohonom a nikel-metalhydridovými akumulátormi ako aj Sprinter Hybrid s Plug-In technikou a odštartovala sa tu tiež sériová výroba triedy E 200 NGT s pohonom na zemný plyn. Zhotovili tu aj prototyp Citara G BlueTec Hybrid a Sprintera Hybrid. V centre sa začala i sériová výroba B 180 NGT a Sprinteru 316/516 NGT. Jeho pracovníci spolupracovali na prototypoch vozidiel Citaro FuelCELL Hybrid, Citaro G i Atego BlueTec Hybrid.

Aktuálne je centrum spôsobilé produkovať širokú paletu vozidiel budúcnosti - od individuálneho prototypu až po sériovú výrobu 10-tisíc vozidiel. V roku 2010 má centrum na programe okrem iného inovačnú flotilu vozidiel Atego BlueTec Hybrid a štart sériovej výroby osobných vozidiel Mercedes-Benz E 200 NGT.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.