Centrum pre mobilitu bez emisií (KEM) spoločnosti Daimler sa formovalo 15 rokov a teraz konštruuje prototypy a vyrába malé série osobných vozidiel, transportérov a nákladných automobilov s nízkymi emisiami i bez emisií, pričom tiež pripravuje ich veľkovýrobu.
Centrum pôsobí v nemeckom meste Mannheim na pôde závodu, kde v roku 1879 vyvinul Carl Benz svoj dvojtaktný plynový motor a v roku 1886 vynašiel automobil súčasne s Gottliebom Daimlerom v Stuttgarte. V závode sa neskôr okrem iného zrodil aj prvý autobus ale i dodávkový automobil – transportér. Závod v Mannheime sa nachádza v centre okolo neho rozmiestnených ďalších automobiliek. Aktuálne využíva plochu zhruba 1,2 milióna štvorcových metrov a zamestnáva 8,8-tisíca osôb. Svojou históriou ale aj umiestnením je tak závod, rovnako ako jeho centrum pre mobilitu bez emisií svojim významom pre budúcnosť - srdcom Daimleru.
V súčasnosti tvorí mannheimské centrum pre bezemisnú mobilitu medzičlánok medzi vývojom a veľkosériovou výrobou vozidiel, pri ktorých sa uplatňuje pohon na zemný plyn, biopalivá, hybridný pohon kombinujúci spaľovací motor s elektromotorom, alebo palivové články. Iba v roku 2009 sa 80 pracovníkov centra podieľalo na malosériovej a individuálnej výrobe okolo šesť tisíc vozidiel. Medzi nimi 4 000 vyrobených osobných vozidiel Mercedes-Benz B 180 NGT (85 kW/116 k, 165 Nm) s pohonom na zemný plyn. Uvedený pohon umožní vozidlu dôjsť na jedno natankovanie až 1 000 km a v závislosti od vyhotovenia jazdiť až o polovicu lacnejšie ako benzínovému. Medzi širokou paletou vozidiel, ktoré centrum dodáva sú i transportéry Mercedes-Benz Sprinter NGT, ktorých prevádzkové náklady sú o 30 % nižšie ako pri motorovej nafte. Rovnako ako nákladné automobily napríklad s hybridným pohonom, ktoré oproti konvenčným usporia 10 až 15 % pohonných látok a adekvátne šetria životné prostredie.
Z výrobných hál centra už zišli: veľkotransportér Vario 814 D s hybridným pohonom, Vito s elektrickým pohonom, prvý mestský autobus s pohonom na palivové články NEBUS, elektrotransportér so zinkovo-vzduchovými akumulátormi T1 410, Atego 1217 s hybridným pohonom, Sprinter NGT s pohonom na zemný plyn, Vito s elektrickým pohonom pre EXPO 2000, Sprinter s pohonom na palivové články, malá séria vozidiel Citaro Fuelcell s pohonom na palivové články, Econic NGT s pohonom na zemný plyn, Sprinter s pohonom na skvapalnený plyn, prototyp Sprinteru s hybridným pohonom a nikel-metalhydridovými akumulátormi ako aj Sprinter Hybrid s Plug-In technikou a odštartovala sa tu tiež sériová výroba triedy E 200 NGT s pohonom na zemný plyn. Zhotovili tu aj prototyp Citara G BlueTec Hybrid a Sprintera Hybrid. V centre sa začala i sériová výroba B 180 NGT a Sprinteru 316/516 NGT. Jeho pracovníci spolupracovali na prototypoch vozidiel Citaro FuelCELL Hybrid, Citaro G i Atego BlueTec Hybrid.
Aktuálne je centrum spôsobilé produkovať širokú paletu vozidiel budúcnosti - od individuálneho prototypu až po sériovú výrobu 10-tisíc vozidiel. V roku 2010 má centrum na programe okrem iného inovačnú flotilu vozidiel Atego BlueTec Hybrid a štart sériovej výroby osobných vozidiel Mercedes-Benz E 200 NGT.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.