Slávnostným otvorením novej výstavy v Škoda Auto Múzeu automobilka v týchto dňoch oslávila 110 rokov nepretržitej výroby motorov v Mladej Boleslave. Stalo sa tak pri príležitosti výročia prvej oficiálnej jazdy s prvým motocyklom Laurin&Klement a jeho úspešného predstavenia novinárom dňa 18.11.1899 v Prahe.
Páni Václav Laurin a Václav Klement sa v roku 1898 nechali voľne inšpirovať motocyklettou bratov Wernerovcov z Paríža. Motor, na rozdiel od nich, umiestnili dovnútra rámu a všetky ovládacie prvky umiestnili do priestoru kormidla. Na prelome rokov 1898 - 99 začali výrobu. V roku 1898 vykonali prvé skúšky, od roku 1899 začali Laurin a Klement ponúkať motocykle svojim zákazníkom.
„Na svete existuje veľmi málo firiem, ktoré vyrábajú osobné dopravné prostriedky s vlastným motorom nepretržite 110 rokov. Navyše s hlavným sídlom stále v rovnakom meste. Množstvo firiem, ktoré vtedy vznikali, už dávno zanikli, alebo zmenili sortiment. Z iných sa stali len montážne závody. V Mladej Boleslavi sa však venujeme výrobe a vývoju dopravných prostriedkov už od roku 1895. Pôvodne išlo o bicykle, ale v roku 1899 pribudol aj motocykel vlastnej konštrukcie,“ komentoval výročie Lukáš Nachtmann, vedúci archívu Škoda Auto.
Najväčšou slabinou prvého motora bolo zapaľovanie, pôvodne žiarový typ. Plamienok žhaviacej lampy neustále zhasínal, preto nasledovalo experimentovanie s elektrickým zapaľovaním použitím akumulátora. Tie sa ale tiež neosvedčili a tak páni Laurin a Klememt začali komunikovať s firmou Roberta Boscha. Vtedy veľmi drahé zariadenie ale nakoniec použili len ako zdroj informácií. Na základe toho vyvinuli vlastný systém, v rámci ktorého elektrický prúd pre zapaľovanie vyrábal induktor umiestnený pod motorčekom a poháňaný retiazkou.
Okrem všeobecne známych benzínových motorov pre osobné vozidlá sa ale vyrábali aj agregáty pre iná použitie: navijaky pre letecké balóny v prvej svetovej vojne, chladiace jednotky v 60.-80. rokoch 20. storočia apod. Nie je možné opomenúť licenčné letecké motory L&K - Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. Prvé letecké motory vlastnej konštrukcie boli vyrobené už v roku 1910.
Výroba motorov v dnešnej podobe sa začala 20.12.2001 v hale M6 – v tzv. „novej motorárni“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorov zamestnáva 600 ľudí. Každý deň zíde z liniek až 2800 kusov. Ide o dve výkonové prevedenia zážihového trojvalcového motora 1.2 HTP a od tohto roku aj benzínového prepĺňaného motora 1.2 TSI 77 kW. Ďalej tu prebieha dokončovacia montáž motorov 1.4 MPI a vznetových motorov 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto sa tiež venuje výrobe prevodoviek a náprav. Prevodovky sú v Mladej Boleslavi vyrábané od 1.1.2001 v hale M6 s výrobnou kapacitou až 2900 kusov denne. Výrobe prevodoviek sa venuje 800 zamestnancov. Hlavným produktom automobilky je manuálna päťstupňová prevodovka MQ 200.
Motory a prevodovky z Mladej Boleslavi sa nachádzajú okrem vozidiel Škoda aj v ďalších modeloch koncernových značiek Audi, Seat a VW.
Dôležité momenty vo výrobe motorov Škoda Auto:
1895 – Založenie firmy Laurin a Klement. 1899 – Predstavenie prvého motocykla (a motora) L&K novinárom. 1905 – Uvedenie prvého motora L&K v automobile (Voiturette L&K Typ A). 1907 – Vyrobený jeden z prvých osemvalcov na svete. 1925 – V Mladej Boleslavi sa začína výroba motorov a vozidiel s okrídleným šípom v znaku 1964 – začiatok výroby motora Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových prevádzkach – hala M2, dnes „stará motoráreň“, išlo o tlakovo liaty blok z hliníkovej zliatiny. Výroba vozidiel s motorom vzadu prebiehala v rokoch 1964-1990. 1987 – Motor Škoda v novodobej histórii späť pod prednou kapotou vo vozidle Favorit. 1991 – Spojenie s koncernom Volkswagen 1997 – Škoda dodáva prvý motor do koncernu VW (1.0l 37kW). 2001 – Začiatok výroby motorov 1.2l HTP a prevodoviek MQ200 v novej hale M6. 2009 – Začiatok výroby motora 1.2l TSI.Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.