Slávnostným otvorením novej výstavy v Škoda Auto Múzeu automobilka v týchto dňoch oslávila 110 rokov nepretržitej výroby motorov v Mladej Boleslave. Stalo sa tak pri príležitosti výročia prvej oficiálnej jazdy s prvým motocyklom Laurin&Klement a jeho úspešného predstavenia novinárom dňa 18.11.1899 v Prahe.
Páni Václav Laurin a Václav Klement sa v roku 1898 nechali voľne inšpirovať motocyklettou bratov Wernerovcov z Paríža. Motor, na rozdiel od nich, umiestnili dovnútra rámu a všetky ovládacie prvky umiestnili do priestoru kormidla. Na prelome rokov 1898 - 99 začali výrobu. V roku 1898 vykonali prvé skúšky, od roku 1899 začali Laurin a Klement ponúkať motocykle svojim zákazníkom.
„Na svete existuje veľmi málo firiem, ktoré vyrábajú osobné dopravné prostriedky s vlastným motorom nepretržite 110 rokov. Navyše s hlavným sídlom stále v rovnakom meste. Množstvo firiem, ktoré vtedy vznikali, už dávno zanikli, alebo zmenili sortiment. Z iných sa stali len montážne závody. V Mladej Boleslavi sa však venujeme výrobe a vývoju dopravných prostriedkov už od roku 1895. Pôvodne išlo o bicykle, ale v roku 1899 pribudol aj motocykel vlastnej konštrukcie,“ komentoval výročie Lukáš Nachtmann, vedúci archívu Škoda Auto.
Najväčšou slabinou prvého motora bolo zapaľovanie, pôvodne žiarový typ. Plamienok žhaviacej lampy neustále zhasínal, preto nasledovalo experimentovanie s elektrickým zapaľovaním použitím akumulátora. Tie sa ale tiež neosvedčili a tak páni Laurin a Klememt začali komunikovať s firmou Roberta Boscha. Vtedy veľmi drahé zariadenie ale nakoniec použili len ako zdroj informácií. Na základe toho vyvinuli vlastný systém, v rámci ktorého elektrický prúd pre zapaľovanie vyrábal induktor umiestnený pod motorčekom a poháňaný retiazkou.
Okrem všeobecne známych benzínových motorov pre osobné vozidlá sa ale vyrábali aj agregáty pre iná použitie: navijaky pre letecké balóny v prvej svetovej vojne, chladiace jednotky v 60.-80. rokoch 20. storočia apod. Nie je možné opomenúť licenčné letecké motory L&K - Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. Prvé letecké motory vlastnej konštrukcie boli vyrobené už v roku 1910.
Výroba motorov v dnešnej podobe sa začala 20.12.2001 v hale M6 – v tzv. „novej motorárni“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorov zamestnáva 600 ľudí. Každý deň zíde z liniek až 2800 kusov. Ide o dve výkonové prevedenia zážihového trojvalcového motora 1.2 HTP a od tohto roku aj benzínového prepĺňaného motora 1.2 TSI 77 kW. Ďalej tu prebieha dokončovacia montáž motorov 1.4 MPI a vznetových motorov 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto sa tiež venuje výrobe prevodoviek a náprav. Prevodovky sú v Mladej Boleslavi vyrábané od 1.1.2001 v hale M6 s výrobnou kapacitou až 2900 kusov denne. Výrobe prevodoviek sa venuje 800 zamestnancov. Hlavným produktom automobilky je manuálna päťstupňová prevodovka MQ 200.
Motory a prevodovky z Mladej Boleslavi sa nachádzajú okrem vozidiel Škoda aj v ďalších modeloch koncernových značiek Audi, Seat a VW.
Dôležité momenty vo výrobe motorov Škoda Auto:
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.