Slávnostným otvorením novej výstavy v Škoda Auto Múzeu automobilka v týchto dňoch oslávila 110 rokov nepretržitej výroby motorov v Mladej Boleslave. Stalo sa tak pri príležitosti výročia prvej oficiálnej jazdy s prvým motocyklom Laurin&Klement a jeho úspešného predstavenia novinárom dňa 18.11.1899 v Prahe.
Páni Václav Laurin a Václav Klement sa v roku 1898 nechali voľne inšpirovať motocyklettou bratov Wernerovcov z Paríža. Motor, na rozdiel od nich, umiestnili dovnútra rámu a všetky ovládacie prvky umiestnili do priestoru kormidla. Na prelome rokov 1898 - 99 začali výrobu. V roku 1898 vykonali prvé skúšky, od roku 1899 začali Laurin a Klement ponúkať motocykle svojim zákazníkom.
„Na svete existuje veľmi málo firiem, ktoré vyrábajú osobné dopravné prostriedky s vlastným motorom nepretržite 110 rokov. Navyše s hlavným sídlom stále v rovnakom meste. Množstvo firiem, ktoré vtedy vznikali, už dávno zanikli, alebo zmenili sortiment. Z iných sa stali len montážne závody. V Mladej Boleslavi sa však venujeme výrobe a vývoju dopravných prostriedkov už od roku 1895. Pôvodne išlo o bicykle, ale v roku 1899 pribudol aj motocykel vlastnej konštrukcie,“ komentoval výročie Lukáš Nachtmann, vedúci archívu Škoda Auto.
Najväčšou slabinou prvého motora bolo zapaľovanie, pôvodne žiarový typ. Plamienok žhaviacej lampy neustále zhasínal, preto nasledovalo experimentovanie s elektrickým zapaľovaním použitím akumulátora. Tie sa ale tiež neosvedčili a tak páni Laurin a Klememt začali komunikovať s firmou Roberta Boscha. Vtedy veľmi drahé zariadenie ale nakoniec použili len ako zdroj informácií. Na základe toho vyvinuli vlastný systém, v rámci ktorého elektrický prúd pre zapaľovanie vyrábal induktor umiestnený pod motorčekom a poháňaný retiazkou.
Okrem všeobecne známych benzínových motorov pre osobné vozidlá sa ale vyrábali aj agregáty pre iná použitie: navijaky pre letecké balóny v prvej svetovej vojne, chladiace jednotky v 60.-80. rokoch 20. storočia apod. Nie je možné opomenúť licenčné letecké motory L&K - Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. Prvé letecké motory vlastnej konštrukcie boli vyrobené už v roku 1910.
Výroba motorov v dnešnej podobe sa začala 20.12.2001 v hale M6 – v tzv. „novej motorárni“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorov zamestnáva 600 ľudí. Každý deň zíde z liniek až 2800 kusov. Ide o dve výkonové prevedenia zážihového trojvalcového motora 1.2 HTP a od tohto roku aj benzínového prepĺňaného motora 1.2 TSI 77 kW. Ďalej tu prebieha dokončovacia montáž motorov 1.4 MPI a vznetových motorov 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto sa tiež venuje výrobe prevodoviek a náprav. Prevodovky sú v Mladej Boleslavi vyrábané od 1.1.2001 v hale M6 s výrobnou kapacitou až 2900 kusov denne. Výrobe prevodoviek sa venuje 800 zamestnancov. Hlavným produktom automobilky je manuálna päťstupňová prevodovka MQ 200.
Motory a prevodovky z Mladej Boleslavi sa nachádzajú okrem vozidiel Škoda aj v ďalších modeloch koncernových značiek Audi, Seat a VW.
Dôležité momenty vo výrobe motorov Škoda Auto:
1895 – Založenie firmy Laurin a Klement. 1899 – Predstavenie prvého motocykla (a motora) L&K novinárom. 1905 – Uvedenie prvého motora L&K v automobile (Voiturette L&K Typ A). 1907 – Vyrobený jeden z prvých osemvalcov na svete. 1925 – V Mladej Boleslavi sa začína výroba motorov a vozidiel s okrídleným šípom v znaku 1964 – začiatok výroby motora Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových prevádzkach – hala M2, dnes „stará motoráreň“, išlo o tlakovo liaty blok z hliníkovej zliatiny. Výroba vozidiel s motorom vzadu prebiehala v rokoch 1964-1990. 1987 – Motor Škoda v novodobej histórii späť pod prednou kapotou vo vozidle Favorit. 1991 – Spojenie s koncernom Volkswagen 1997 – Škoda dodáva prvý motor do koncernu VW (1.0l 37kW). 2001 – Začiatok výroby motorov 1.2l HTP a prevodoviek MQ200 v novej hale M6. 2009 – Začiatok výroby motora 1.2l TSI.Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).