Na 63. mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem prezentuje Kia Motors světové veřejnosti poprvé model Venga. První česká Kia bude k vidění v pěti verzích ve vlastní „Venga – zóně“. Kompaktní Venga je však jen jednou z mnoha premiér, které Kia letos na IAA představí.
Kromě ní bude Kia vystavovat modernizovaný cee´d, nové Sorento a první modely nové „zelené“ řady s logem „Eco Dynamics“, mezi nimi v evropském debutu např. sedan Kia Forte LPI Hybrid .
„Kia svými pěti premiérami vystaví na letošní IAA celému světu na odiv náš prvotřídní design, nadčasové technologie a vysokou kvalitu zpracování“, říká Hyoung-Keun Lee, prezident Kia Motors Corporation. „V době hospodářské recese zůstaly produkty Kia pro zákazníky atraktivní. Díky tomu jsme mohli vylepšit naše tržní podíly v mnoha zemích. Jsem optimista – věřím, že v následujícím roce budeme moci díky nové Kia Venga, inovovanému modelu cee´d a novému SUV Sorento opět povzbudit odbyt v Evropě a získat pro naši značku nové zákazníky.“
Kia Venga určuje nové měřítko v nabídce vnitřního prostoru
Venga, která byla navržena a vyvíjena v Evropě a začne se ještě letos vyrábět v severomoravských Nošovicích, navazuje těsně na koncept No. 3, poprvé představený ve světové premiéře v březnu tohoto roku na ženevském autosalonu. Novinka segmentu malých vozidel je určena výlučně pro evropské trhy. Na svou třídu vykazuje nezvykle dlouhý rozvor náprav (2 620 mm). Pokud přičteme ještě výšku 1 600 mm a důmyslné uspořádání konstrukčních prvků, zjistíme, že Venga nabízí tolik vnitřního prostoru, který můžeme běžně najít pouze u mnohem větších automobilů.
Zadní sedadla má Venga dělitelná v poměru 60/40, dají se posunout a zcela sklopit, čímž vznikne velkorysý zavazadlový prostor se zcela rovnou ložnou plochou. Dle provedení je pak k dispozici panoramatická střecha včetně elektricky posuvného střešního okna.
Kia Venga bude v nabídce s benzínovými, respektive dieselovými motory o výkonu od 75 do 128 k. Všechny motory budou dostupné včetně systému ISG a vyhoví emisním normám Euro 5.
Venga, jejíž jméno je odvozeno ze španělštiny, symbolizuje moderní elegantní automobil, který odpovídá aktivnímu, městskému životnímu stylu evropských zákazníků.
Nový design a technologie pro bestseller – Kia cee´d
V Evropě nejprodávanější model Kia prošel pod vedením hlavního designéra, Petera Schreyera, rozsáhlou změnou vnějšího vzhledu. Nejmarkantnějším zásahem je nová mřížka chladiče na přední masce, která je současně jednotícím a na první pohled rozpoznatelným prvkem nových modelů značky Kia. Rozsáhlé změny v exteriéru potkaly dvě ze tří karosářských variant řady cee´d, a sice pětidveřový hatchback a kombi cee´d Sporty Wagon. Třídveřový pro_cee´d zůstal vně beze změny, nicméně co se týče interiéru a techniky, dočkal se stejných inovací jako jeho sesterské modely.
„Modernizovaný cee’d je o 25 mm delší a upoutá na první pohled sportovnějším, dravějším vzhledem” komentuje Panu Vainamo, General Marketing Manager, Kia Motors Europe. „Zákazníci se mohou těšit na nový stylový volant, nový design řadící páky, červené podsvícení všech přístrojů, nový středový panel s audio systémem a dvouzónovou automatickou klimatizací.”
Oblíbený cee’d prošel i technickými inovacemi v podobě technologie ISG (Idle Stop & Go), kterou lze zvolit pro benzínový a poprvé také pro dieselový motor. Novinkou je rovněž asistent při rozjíždění do kopce (HAC) a prorektorové světlomety. Došlo i k významné redukci spotřeby, která v průměru klesla o pět procent u všech modelů. Rovněž se podařilo snížit i úroveň škodlivin. Devadesátikoňový 1.6 CRDi, u kterého je úroveň škodlivin nejnižší, vykazuje podle průběžných měření emise CO2 pouze 110g/km. Tento 1.6 diesel typu „U2“ je nováčkem v široké škále motorů cee´d (tři zážehové a dva vznětové s výkony v rozmezí 90 až 143 k). Inovovaný 1,6 - litrový dieselový motor dostal sériově novou šestistupňovou manuální převodovku.
Nová Kia Sorento: velké SUV s výrazným designem
Zcela nové, až sedmimístné, SUV Kia Sorento upoutá na první pohled moderním výrazným designem, který podtrhuje jeho sílu a dynamiku. Je delší a nižší než jeho předchůdce a nese si nové charakteristické DNA v podobě dravé masky s mřížkou chladiče připomínající tygří chřípí. 4 685 mm dlouhé SUV je s koeficientem odporu vzduchu 0,38 oproti 0,425 u předcházejícího modelu také podstatně dynamičtější.
Předpokládá se, že nejžádanějším motorem bude mezi evropskými zákazníky zbrusu nový 2.2 turbodiesel, který generuje až 197 k a disponuje maximálním točivým momentem 421 Nm. V nabídce bude standardně se šestistupňovou manuální nebo volitelně také s nově vyvinutou šestistipňovou automatickou převodovkou.
„S novým Sorentem jsme vytvořili zcela nové SUV, přitažlivé pro mnohem širší okruh zákazníků.” komentuje Panu Vainamo. „Vývojáři společnosti Kia upustili od rámové konstrukce starého Sorenta a navrhli úplně novou samonosnou karoserii, čím se snížila váha až o 215 kg. Úspora je zřetelná i při spotřebě paliva.”
Jízdní vlastnosti nového Sorenta byly naladěny ve prospěch jízdy po silnici, ale bez nepříznivého dopadu na jízdní vlastnosti v terénu. Sorento bude dostupné s řadou nejnovějších technologií jako jsou xenonové světlomety, systém udržování světlé výšky, podpůrné systémy DBC (Downhill Brake Control) a HAC (Hill-start Assist Control), inteligentní systém volby pohonu TOD (Torque On Demand), odemykání a startování bez klíčku, couvací kamera, zabudovaná navigace či panoramatické střešní okno.
První modely „Eco Dynamics“
Svoji evropskou premiéru slaví na IAA také nové označení „Eco Dynamics“. Podle tohoto loga lze identifikovat modely Kia, které jsou díky implementovaným novým technologiím pro úsporu pohonných hmot a snížení škodlivin velice šetrné k životnímu prostředí.
Automobily „Eco Dynamics“ prezentované na frankfurtském autosalonu jsou vybaveny systémem ISG (Idle Stop ? Go), ukazatelem řazení převodového stupně, který řidiče během jízdy upozorňuje, jaký ekonomicky nejvhodnější rychlostní stupeň zařadit, a konečně i nové pneumatiky Michelin se sníženým valivým odporem.
V budoucnu budou modely „Eco Dynamics“ obsahovat další výbavu a technologie s příznivým vlivem na snížení úrovně škodlivých látek, jako například spoilerem ke zlepšení aerodynamiky, pohonem s užitím alternativních paliv, převodovkou s optimalizovanými převody, dále hybridními pohony, elektromotory či motory poháněnými palivovými články.
Kia představí na letošním autosalonu v rámci zóny „Eco-Dynamics“ tři nové modely: Forte LPI Hybrid, cee´d Hybrid a Sorento Hybrid.
Evropská premiéra Kia Forte LPI Hybrid
Svůj debut před evropským publikem oslaví ve Frankfurtu první komerční hybridní elektromobil (HEV) Kia v podobě modelu Forte LPI (Liquid Petroleum Injection) Hybrid. Společnost Kia Motors investovala v průběhu dvaceti pěti měsíců do vývoje ekologického modelu Forte LPI Hybrid přibližně 180 milionů amerických dolarů.
Vzhledem ke svým výkonovým parametrům v kombinaci s nízkou spotřebou paliva (5,6 l/ 100 km) je model Forte LPI Hybrid odpovědí na poptávku zákazníků po ekologických automobilech poskytujících navíc také vzrušení a radost z jízdy. Navíc velmi nízká úroveň emisí CO2 (jen 99 g/km) opravňuje zařazení modelu Forte LPI Hybrid do kategorie SULEV (vozidlo se super nízkými emisemi).
Ačkoli se Forte v Evropě nenabízí, Kia plánuje, že v příštím roce absolvuje se třiceti šesti exempláři modelu Forte LPI Hybrid celoevropský fleetový test. Vozy budou poskytnuty na testování médiím a dle získaných poznatků se bude zvažovat hospodářské využití této technologie v širším rámci.
Forte LPI Hybrid, který je v Koreji již v prodeji pohání 114 koňový 1.6 litrový spalovací motor typu Gamma LPI se speciálně vyvinutou převodovkou s plynulou změnou převodového poměru (CVT) a hybridním systémem skládajícím se z elektromotoru, systému rekuperace brzdné energie, měniče napětí a 180 Voltové lithium ionové polymerové baterie.
Hybridní verze inovovaného modelu cee´d a nového Kia Sorento
Poprvé veřejně se budou ve Frankfurtu rovněž prezentovat hybridní cee´d v modernizované podobě a také hybridní verze nového Sorenta.
Oba koncepty vznikly v evropském výzkumném a vývojovém centru společnosti Kia coby výzkumné nástroje: při testovacích jízdách napříč celou Evropou budou inženýrům Kia poskytovat důležitá data a poznatky, které pak ovlivní vývojové procesy pro nové modely Kia v následujících letech.
Pracovní koncept nové Kia cee´d Hybrid se podobá hybridnímu Kia Forte LPI, jeho 1.6 litrový motor je ale poháněn benzínem. Koncept Kia Sorento Hybrid je vybaven zcela nově koncipovanou pohonnou jednotkou s 1.6 CRDi z nové řady motorů „U2“ přeplňovaným dvěma turbodmychadly a generujícím výkon 163 koní. Hnací jednotka je kombinována s elektromotorem a pohání přední kola přes novou dvouspojkovou převodovku, která se ovládá buď plně automaticky nebo ručně sekvenčně.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.