Před čtyřiceti lety, po celozávodní dovolené, začaly Automobilové závody, národní podnik, s výrobou netrpělivě očekávané novinky, vozu Škoda 100/110.
Zahájení výroby se nezpozdilo ani přes ničivý požár části mladoboleslavského závodu. Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977.
Vůz 100/110 navázal na předchozí model 1000/1100 MB. Novější varianta byla tehdejším face-liftem předchůdce, kvůli němuž byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi. Výstavba znamenala cenné zkušenosti pro celou generaci techniků.
Oheň, který vypukl 12. srpna 1969, zasáhl naštěstí starou část závodu. Nejničivější požár posledních 40 let zlikvidoval především nářaďovnu. Ohniště se rozléhalo na ploše 24 tisíc metrů čtverečních. Požár způsobil přímé škody ve výši 320 milionů korun.
Náběh výroby nového vozu však nezpozdil a na konci srpna byla veřejnosti představena nová Škodovka, která měla moderní karoserii a proti „tisícovce“ dostala nový interiér a některé konstrukční prvky. V letech 1969-77 bylo vyrobeno celkem 1 079 708 v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.
Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT Ústavu pro výzkum motorových vozidel.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?