Před čtyřiceti lety, po celozávodní dovolené, začaly Automobilové závody, národní podnik, s výrobou netrpělivě očekávané novinky, vozu Škoda 100/110.
Zahájení výroby se nezpozdilo ani přes ničivý požár části mladoboleslavského závodu. Škoda 100/110 se vyráběla od roku 1969 až do roku 1977.
Vůz 100/110 navázal na předchozí model 1000/1100 MB. Novější varianta byla tehdejším face-liftem předchůdce, kvůli němuž byl na začátku 60. let (1960 až 1964) vybudován zcela nový výrobní areál od motorárny po karosárnu. Automobilka tak byla vybavena nejmodernějšími technologiemi. Výstavba znamenala cenné zkušenosti pro celou generaci techniků.
Oheň, který vypukl 12. srpna 1969, zasáhl naštěstí starou část závodu. Nejničivější požár posledních 40 let zlikvidoval především nářaďovnu. Ohniště se rozléhalo na ploše 24 tisíc metrů čtverečních. Požár způsobil přímé škody ve výši 320 milionů korun.
Náběh výroby nového vozu však nezpozdil a na konci srpna byla veřejnosti představena nová Škodovka, která měla moderní karoserii a proti „tisícovce“ dostala nový interiér a některé konstrukční prvky. V letech 1969-77 bylo vyrobeno celkem 1 079 708 v provedení sedan (100, 100L, 110L, 110LS). V roce 1970 začal pobočný závod v Kvasinách s výrobou dvoudvéřové verze Škoda 110 R. Toto kupé zůstalo ve výrobě až do roku 1980.
Z vozu Škoda 100/110 bylo odvozeno několik prototypů a malosériových vozů, například italský vůz Škoda Kirby a podobná belgická Škoda V.F.Buggy, Škoda 110 Super Sport, známá později jako Upír z Feratu, nebo 1100 GT Ústavu pro výzkum motorových vozidel.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?