Audi patří mezi průkopníky turbodieselů s přímým vstřikováním nafty v osobních vozech a nepřekvapí tedy, že motory TDI dosahují působivých výkonových parametrů při obdivuhodně nízké spotřebě paliva.
S motory TFSI se značce Audi podařil podobný průlom v oblasti zážehových motorů díky kombinaci přeplňování a přímého vstřikování benzinu. Přestože se již základní konstrukce motorů Audi vyznačuje vrozenou hospodárností, zavádí Audi postupně do výroby celou řadu technických inovací, jejichž cílem je další snížení spotřeby paliva, a tím i množství vypouštěných emisí. Jednou z nich je systém Start-Stop.
Vůz Audi vybavený systémem Start-Stop může neinformovaného řidiče napoprvé zaskočit. Po zastavení vozu – například na semaforech – se totiž motor sám od sebe vypne. V tomto případě se však nejedná o výrobní vadu, takže není nutné propadat panice.
Účelem systému Start-Stop je minimalizovat spotřebu paliva v situacích, kdy spalovací motor konvenčních automobilů zůstává v činnosti, aniž by poháněl vozidlo. V praxi k takovému plýtvání palivem dochází především v hustém městském provozu s častým zastavováním a opětovným rozjížděním. Proto systém Start-Stop automaticky vypíná motor po zastavení vozidla.
Systém Start-Stop neznamená pro řidiče žádnou práci navíc, ani ztrátu komfortu nebo schopnost okamžité akcelerace z místa. Jakmile totiž řidič sešlápne spojku, aby zařadil odpovídající převodový stupeň, motor bleskurychle naskočí, takže se vůz může rozjet stejně pohotově, jako kdyby motor běžel na volnoběh po celou dobu stání. Tímto způsobem lze ušetřit v kombinovaném režimu 0,2 až 0,4 l/100 km a v městském provozu dokonce 0,3 až 0,9 litru paliva na 100 km.
Hlavním cílem konstruktérů bylo zaručit spolehlivou funkci po celou životnost vozu a zachovat vysokou úroveň komfortu, na níž jsou řidiči vozů Audi zvyklí. Z toho důvodu byl konvenční spouštěč nahrazen sofistikovaným systémem, jehož životnost měřená počtem spouštěcích cyklů je více než pětinásobná (250 000 startů u spouštěče Start-Stop vznětového motoru vs. 45 000 startů u konvenčního systému). Navíc je výkon nového spouštěče o 0,5 kW vyšší (u TDI nyní 2,2 kW), což v kombinaci s lehčím převodem zaručuje za všech okolností extrémně rychlé a komfortní spuštění motoru. Do prvního zážehu stačí maximálně jedna čtvrtina otáčky klikového hřídele, takže celý proces netrvá déle než dvě desetiny sekundy. Zastavením motoru systémem Start-Stop se nevypíná zapalování, takže veškeré komfortní a zábavní systémy vozu zůstávají po celou dobu stání v činnosti.
V porovnání s konkurenčními systémy vyniká Start-Stop od Audi větší kultivovaností vypínání a spouštění motoru, které je v praxi velmi tiché a bez nepříjemných rázů. Navíc se podařilo rozšířit oblast provozních podmínek, za nichž dochází k vypínání motoru, takže úspora paliva je v reálném provozu vyšší. Například v zimě systém pracuje od nižších teplot (od -10 °C, bez omezení v horkém počasí).
Zapnutou funkci Start-Stop signalizuje kontrolka na displeji sdružených přístrojů. Řidič má možnost systém Start-Stop kdykoli vyřadit z provozu tlačítkem na středovém tunelu vpravo od řadicí páky. Motor zhasne až po úplném zastavení vozidla, vyřazení na neutrál a uvolnění pedálu spojky. Na displeji sdruženého přístroje se objeví nápis Start-Stop a odpovídající symbol, který zmizí po opětovném spuštění motoru.
Řídicí jednotka systému Start-Stop sleduje celou řadu provozních podmínek. Základními předpoklady pro aktivní činnost systému Start-Stop jsou zavřené dveře řidiče, připnutý bezpečnostní pás řidiče, zavřená kapota motoru, zastavení z jízdy rychlostí alespoň 4 km/h bez připojeného přívěsu, uvolněný pedál spojky a řadicí páka v poloze neutrálu.
Motor se nevypíná, pokud: 1) není motor zahřátý na provozní teplotu; 2) interiér není ještě vytopený nebo ochlazený na nastavenou teplotu; 3) je příliš nízká vnější teplota; 4) je zapnuté rozmrazování čelního okna; 5) je zapnutý parkovací asistent; 6) je příliš nízké napětí akumulátoru nebo jeho teplota je příliš vysoká; 7) jsou přední kola natočena (téměř) do své krajní polohy; 8) je zařazen zpětný chod; nebo 9) vozidlo zastavilo ve svahu se sklonem větším než 10 %. V těchto případech se na displeji objeví přeškrtnutý symbol systému Start-Stop.
Vypnutý motor může obnovit svou činnost, aniž by se řidič chtěl rozjet, v následujících případech: 1) vůz se začne samovolně pohybovat; 2) teplota v interiéru se výrazně odchýlí od navolené teploty; 3) zapne se odmrazování čelního okna; 4) řidič několikrát po sobě sešlápne pedál brzdy; 5) klesne napětí akumulátoru pod kritickou hodnotu; 6) příliš se zvýší odběr elektrického proudu. Systém Start-Stop je k dispozici pro verze s manuální převodovkou. Koncem roku bude systém Start-Stop k dispozici rovněž pro modely Audi s automatickou převodovkou.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?