Motor Audi 2.0 TFSI zvolila porota tvořená 64 renomovanými motoristickými novináři z více než 30 zemí popáté v řadě „Mezinárodním motorem roku“ (International Engine of the Year) v kategorii 1,8 až 2,0 litru.
„Kombinace výkonu a účinnosti. Vzor pro všechny výrobce motorů,“ tak zní verdikt poroty, kterou u tohoto motoru vyvinutého firmou Audi zaujala obzvlášť působivá kombinace hnací síly, hospodárnosti a provozních vlastností.
Nejnovější verze dvoulitrového čtyřválce TFSI pro Audi A4, A5 a Q5 je vybavena systémem Audi valvelift, který mění u motoru přeplňovaného turbodmychadlem zdvih výfukových ventilů ve dvou stupních. Variabilní zdvih výfukových ventilů zlepšuje ve spolupráci s natáčením vačkového hřídele sání v rozsahu 60 stupňů vyplachování válců a zvyšuje úroveň točivého momentu. Systém Audi valvelift přináší řidiči větší potěšení z jízdy, neboť zaručuje spontánní a dynamický nárůst točivého momentu již od nejnižších otáček. Motor svádí svým charakterem k jízdě s nízkými otáčkami. Díky tomu může řidič řadit dřív vyšší převodové stupně, a tím šetřit palivo, aniž by to bylo na úkor dynamiky.
Motor 2.0 TFSI je k dispozici ve výkonových variantách od 125 kW (170 k) do 195 kW (265 k) pro modelové řady A3, S3, A4, A5, A6, Q5 a TT. V nejsilnějším provedení s výkonem 200 kW (272 k) dokáže tento motor udělit vozu Audi TTS Coupé, vybavenému na přání dodávanou dvouspojkovou převodovkou S tronic, zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 s.
Značka Audi byla prvním výrobcem na světě, který ve velkosériové výrobě zkombinoval přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Úspěšná kariéra motoru 2.0 TFSI začala v létě 2004, kdy se objevil pod kapotou vozů Audi A3 Sportback. V následujících pěti letech byl tento agregát pětkrát zvolen „Mezinárodním motorem roku“ a jeho kvality ocenilo již více než 1,3 milionu zákazníků, kteří si ho vybrali jako poháněcí jednotku svého vozu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?