Motor 2.0 TFSI od Audi získal ocenění „Mezinárodní motor roku 2009“

Q5
Q5, foto: Audi
Martin Hájek 23. června 2009 02:00
Sdílej:

Motor Audi 2.0 TFSI zvolila porota tvořená 64 renomovanými motoristickými novináři z více než 30 zemí popáté v řadě „Mezinárodním motorem roku“ (International Engine of the Year) v kategorii 1,8 až 2,0 litru.

„Kombinace výkonu a účinnosti. Vzor pro všechny výrobce motorů,“ tak zní verdikt poroty, kterou u tohoto motoru vyvinutého firmou Audi zaujala obzvlášť působivá kombinace hnací síly, hospodárnosti a provozních vlastností.

Nejnovější verze dvoulitrového čtyřválce TFSI pro Audi A4, A5 a Q5 je vybavena systémem Audi valvelift, který mění u motoru přeplňovaného turbodmychadlem zdvih výfukových ventilů ve dvou stupních. Variabilní zdvih výfukových ventilů zlepšuje ve spolupráci s natáčením vačkového hřídele sání v rozsahu 60 stupňů vyplachování válců a zvyšuje úroveň točivého momentu. Systém Audi valvelift přináší řidiči větší potěšení z jízdy, neboť zaručuje spontánní a dynamický nárůst točivého momentu již od nejnižších otáček. Motor svádí svým charakterem k jízdě s nízkými otáčkami. Díky tomu může řidič řadit dřív vyšší převodové stupně, a tím šetřit palivo, aniž by to bylo na úkor dynamiky.

Motor 2.0 TFSI je k dispozici ve výkonových variantách od 125 kW (170 k) do 195 kW (265 k) pro modelové řady A3, S3, A4, A5, A6, Q5 a TT. V nejsilnějším provedení s výkonem 200 kW (272 k) dokáže tento motor udělit vozu Audi TTS Coupé, vybavenému na přání dodávanou dvouspojkovou převodovkou S tronic, zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 5,2 s.

Značka Audi byla prvním výrobcem na světě, který ve velkosériové výrobě zkombinoval přímé vstřikování benzinu a přeplňování turbodmychadlem. Úspěšná kariéra motoru 2.0 TFSI začala v létě 2004, kdy se objevil pod kapotou vozů Audi A3 Sportback. V následujících pěti letech byl tento agregát pětkrát zvolen „Mezinárodním motorem roku“ a jeho kvality ocenilo již více než 1,3 milionu zákazníků, kteří si ho vybrali jako poháněcí jednotku svého vozu.

Témata:
Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.