První dvě místa v 77. ročníku slavného vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans obsadily tovární prototypy Peugeot 908 HDi FAP, přičemž pro vítězství si dojelo trio Brabham/Wurz/Gene, které vedlo závod po dobu 18 hodin. Úspěch značky dovršili pak Montagny/Sarrazin/Bourdais na druhém místě.
Slavnému závodu předcházely napínavé kvalifikace, v níž zajel Stéphane Sarrazin s Peugeotem 908 HDI nejrychlejší čas a zajistil tak značce se lvem ve znaku poleposition. V závěrečné fázi měřeného tréninku se rozhodl vyjet na trať s novými pneumatikami a skvělým časem 3.22,888 předstihl o sedm desetin sekundy do té doby nejrychlejší Audi řízené Allanam McNishem.
Šéf Peugeot Sport, Olivier Quesnal k výsledku kvalifikace poznamenal: „Během tréninku jsme na vozech ještě hodně pracovali. Proto jsem dal Sarrazinovi zelenou až v půl dvanácté v noci, aby zaútočil na poleposition. Řekl jsem mu, že na to má jen tři kola. Nakonec k dosažení nejlepšího času potřeboval pět kol, ale to nevadilo. Je nádherné vidět čtyři Peugeoty 908 HDi FAP na prvních pěti místech“.
Do první řady se postavilo trio Bourdais/Montagny/Sarrazin společně s nejrychlejším Audi (Capello/Kristensen/McNish), druhá řada patřila dalšímu továrnímu vozu s posádkou Klien/Lamy/Minassian a týmu Peugeot Pescarolo Sport, který reprezentovali Boullion/Pagenaud/Tréluyer. Z třetí řady pak vyrážel do závodu druhý Peugeot Pescarolo Sport s posádkou Brabham/Gené/Wurz. Takový výsledek po kvalifikaci nečekal snad ani největší optimista a všichni netrpělivě očekávali sobotní 15. hodinu, kdy byl slavný závod odstartován.
Po první hodině závodu vedl Peugeot vedený Sarazzinem před dvěma Audi (Capello, Luhr), zatímco Gene jel až pátý. Ale již po druhé hodině se Gene dostal na druhou příčku před obě Audi V devět hodin večer se však trio Brabham/Wurz/Gene dostalo do čela, a zhruba do poloviny závodu se o druhou příčku přetahovali Montagny/Sarrazin/Bourdais s nejrychlejším Audi. Pak se dostal Sarrazin definitivně před Audi a bylo rozhodnuto.
Zhruba po pěti hodinách převzali David Brabham, Marc Gené a Alex Wurz na voze Peugeot 908 HDi FAP vedení, a do konce závodu už nikoho před sebe nepustili. Na druhém místě dojeli jejich kolegové Sébastien Bourdais, Franck Montagny a Stéphane Sarrazin, čímž zajistili značce Peugeot dvojnásobné vítězství.
První místo ve francouzském vytrvalostním závodě znamená pro Peugeot první úspěch se sportovním automobilem 908 HDi FAP poháněným vznětovým motorem. Třetí Peugeot 908 HDi FAP s posádkou Christian Klien, Pedro Lamy a Nicolas Minassian dojel do cíle na šestém místě.
Vynikající výsledek komentoval Olivier Quesnel slovy. „Závod byl pro nás ohromnou výzvou, ale zvládli jsme ji mistrovsky. Do Le Mans jsme přijeli jako vyzyvatelé, abychom porazili favority. To se nám podařilo i proto, že jsme nedělali žádné chyby. V zajímavém závodě odvedl celý tým skvělou práci. Jsem hrdý na všechny, kteří se tohoto projektu účastnili. Úspěch si plně zaslouží“.
Vítězná posádka Brabham/Gené/Wurz podala bezchybný výkon, který jen potvrzovala rychlými časy. „Je to skvělý pocit vyhrát v Le Mans,“ svěřil se v cíli David Brabham. „Peugeot odvedl velmi dobrou práci, má skvělý tým a postavil nám stoprocentně spolehlivý automobil.“ K tomu Alexander Wurz dodává: „Rozhodující skutečností bylo, že jsme dovezli auto do cíle bez nejmenšího problému. Nemůže být nic lepšího, než vyhrát s francouzskou značkou ve Francii“.
Od začátku udával tempo Peugeot 908 HDi FAP se startovním číslem 8 a posádkou Sarrazin/Montagny/Bourdais. Problém s brzdami si však vyžádal zastávku v boxech a opravu v délce deseti minut. Při předjíždění pomalejšího automobilu došlo pak ještě k menšímu poškození přední kapoty, kterou bylo třeba vyměnit. „Tým pracoval velice tvrdě a vítězství si zaslouží. Škoda, že jsem nevyhrál závod na domácí půdě. Rád bych se do Le Mans vrátil s Peugeotem také příští rok a pokusil se ještě jednou o úspěch“, svěřil se Bourdais. Smutek neskrýval ani týmový kolega Stéphane Sarrazin. „Přirozeně jsme všichni rozčarováni, že jsme nevyhráli. Ale na druhé straně máme radost, že to Peugeot dokázal“.
Pro třetí Peugeot 908 HDi FAP znamenal závod už po jedenácti kolech nepříznivý zvrat. Po prvním tankování měl vůz, v němž se střídali Klien/Lamy/Minassian, při výjezdu z boxů kolizi s jiným vozem. Po dlouhé opravě se propadli až na 51. příčku, ale postupně se dostali až na šesté místo. „Nemohl jsem uvěřit, že do mě narazil jiný automobil. Během 40 minut jsme ztratili všechny naděje na vítězství. Ale takový je automobilový sport a s tím se musí počítat.“
Skvělý úspěch shrnul také Bruno Famin, technický ředitel Peugeot Sport. „Během celých 24 hodin jsme neměli jediný technický problém. Peugeot 908 HDi FAP dokázal, že díky své spolehlivosti může porazit Audi. Náš úspěch je výsledkem čtyřleté tvrdé práce.“
Značka Peugeot tak nejen přerušila zlatou éru Audi, trvající od roku 2000 (pouze 2003 zvítězil vůz Bentley, ovšem s technikou Audi), ale z Le Mans si odváží třetí prvenství, a to po letech 1992 a 1993.
1. Brabham/Wurz/Gene Peugeot 908 Hdi-FAP 382
2. Montagny/Sarrazin/Bourdais Peugeot 908 Hdi-FAP 381
3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 376
4. Enge/Charouz/Mücke Lola-Aston Martin 373
5. Panis/Lapierre/Ayari Oreca AIM 370
6. Minassian/Klien/Lamy Peugeot 908 Hdi-FAP 369
7. Lotterer/Zwolsman/Karthikeyan Audi R10 TDI 369
8. Tinseau/Barbosa/Jouanny Pescarolo Judd 368
9. Albers/Bakkerud/Mondini Audi R10 TDI 360
10. Elgaard/Poulsen/Collard Porsche RS Spyder 357
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?