První dvě místa v 77. ročníku slavného vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans obsadily tovární prototypy Peugeot 908 HDi FAP, přičemž pro vítězství si dojelo trio Brabham/Wurz/Gene, které vedlo závod po dobu 18 hodin. Úspěch značky dovršili pak Montagny/Sarrazin/Bourdais na druhém místě.
Slavnému závodu předcházely napínavé kvalifikace, v níž zajel Stéphane Sarrazin s Peugeotem 908 HDI nejrychlejší čas a zajistil tak značce se lvem ve znaku poleposition. V závěrečné fázi měřeného tréninku se rozhodl vyjet na trať s novými pneumatikami a skvělým časem 3.22,888 předstihl o sedm desetin sekundy do té doby nejrychlejší Audi řízené Allanam McNishem.
Šéf Peugeot Sport, Olivier Quesnal k výsledku kvalifikace poznamenal: „Během tréninku jsme na vozech ještě hodně pracovali. Proto jsem dal Sarrazinovi zelenou až v půl dvanácté v noci, aby zaútočil na poleposition. Řekl jsem mu, že na to má jen tři kola. Nakonec k dosažení nejlepšího času potřeboval pět kol, ale to nevadilo. Je nádherné vidět čtyři Peugeoty 908 HDi FAP na prvních pěti místech“.
Do první řady se postavilo trio Bourdais/Montagny/Sarrazin společně s nejrychlejším Audi (Capello/Kristensen/McNish), druhá řada patřila dalšímu továrnímu vozu s posádkou Klien/Lamy/Minassian a týmu Peugeot Pescarolo Sport, který reprezentovali Boullion/Pagenaud/Tréluyer. Z třetí řady pak vyrážel do závodu druhý Peugeot Pescarolo Sport s posádkou Brabham/Gené/Wurz. Takový výsledek po kvalifikaci nečekal snad ani největší optimista a všichni netrpělivě očekávali sobotní 15. hodinu, kdy byl slavný závod odstartován.
Po první hodině závodu vedl Peugeot vedený Sarazzinem před dvěma Audi (Capello, Luhr), zatímco Gene jel až pátý. Ale již po druhé hodině se Gene dostal na druhou příčku před obě Audi V devět hodin večer se však trio Brabham/Wurz/Gene dostalo do čela, a zhruba do poloviny závodu se o druhou příčku přetahovali Montagny/Sarrazin/Bourdais s nejrychlejším Audi. Pak se dostal Sarrazin definitivně před Audi a bylo rozhodnuto.
Zhruba po pěti hodinách převzali David Brabham, Marc Gené a Alex Wurz na voze Peugeot 908 HDi FAP vedení, a do konce závodu už nikoho před sebe nepustili. Na druhém místě dojeli jejich kolegové Sébastien Bourdais, Franck Montagny a Stéphane Sarrazin, čímž zajistili značce Peugeot dvojnásobné vítězství.
První místo ve francouzském vytrvalostním závodě znamená pro Peugeot první úspěch se sportovním automobilem 908 HDi FAP poháněným vznětovým motorem. Třetí Peugeot 908 HDi FAP s posádkou Christian Klien, Pedro Lamy a Nicolas Minassian dojel do cíle na šestém místě.
Vynikající výsledek komentoval Olivier Quesnel slovy. „Závod byl pro nás ohromnou výzvou, ale zvládli jsme ji mistrovsky. Do Le Mans jsme přijeli jako vyzyvatelé, abychom porazili favority. To se nám podařilo i proto, že jsme nedělali žádné chyby. V zajímavém závodě odvedl celý tým skvělou práci. Jsem hrdý na všechny, kteří se tohoto projektu účastnili. Úspěch si plně zaslouží“.
Vítězná posádka Brabham/Gené/Wurz podala bezchybný výkon, který jen potvrzovala rychlými časy. „Je to skvělý pocit vyhrát v Le Mans,“ svěřil se v cíli David Brabham. „Peugeot odvedl velmi dobrou práci, má skvělý tým a postavil nám stoprocentně spolehlivý automobil.“ K tomu Alexander Wurz dodává: „Rozhodující skutečností bylo, že jsme dovezli auto do cíle bez nejmenšího problému. Nemůže být nic lepšího, než vyhrát s francouzskou značkou ve Francii“.
Od začátku udával tempo Peugeot 908 HDi FAP se startovním číslem 8 a posádkou Sarrazin/Montagny/Bourdais. Problém s brzdami si však vyžádal zastávku v boxech a opravu v délce deseti minut. Při předjíždění pomalejšího automobilu došlo pak ještě k menšímu poškození přední kapoty, kterou bylo třeba vyměnit. „Tým pracoval velice tvrdě a vítězství si zaslouží. Škoda, že jsem nevyhrál závod na domácí půdě. Rád bych se do Le Mans vrátil s Peugeotem také příští rok a pokusil se ještě jednou o úspěch“, svěřil se Bourdais. Smutek neskrýval ani týmový kolega Stéphane Sarrazin. „Přirozeně jsme všichni rozčarováni, že jsme nevyhráli. Ale na druhé straně máme radost, že to Peugeot dokázal“.
Pro třetí Peugeot 908 HDi FAP znamenal závod už po jedenácti kolech nepříznivý zvrat. Po prvním tankování měl vůz, v němž se střídali Klien/Lamy/Minassian, při výjezdu z boxů kolizi s jiným vozem. Po dlouhé opravě se propadli až na 51. příčku, ale postupně se dostali až na šesté místo. „Nemohl jsem uvěřit, že do mě narazil jiný automobil. Během 40 minut jsme ztratili všechny naděje na vítězství. Ale takový je automobilový sport a s tím se musí počítat.“
Skvělý úspěch shrnul také Bruno Famin, technický ředitel Peugeot Sport. „Během celých 24 hodin jsme neměli jediný technický problém. Peugeot 908 HDi FAP dokázal, že díky své spolehlivosti může porazit Audi. Náš úspěch je výsledkem čtyřleté tvrdé práce.“
Značka Peugeot tak nejen přerušila zlatou éru Audi, trvající od roku 2000 (pouze 2003 zvítězil vůz Bentley, ovšem s technikou Audi), ale z Le Mans si odváží třetí prvenství, a to po letech 1992 a 1993.
1. Brabham/Wurz/Gene Peugeot 908 Hdi-FAP 382
2. Montagny/Sarrazin/Bourdais Peugeot 908 Hdi-FAP 381
3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 376
4. Enge/Charouz/Mücke Lola-Aston Martin 373
5. Panis/Lapierre/Ayari Oreca AIM 370
6. Minassian/Klien/Lamy Peugeot 908 Hdi-FAP 369
7. Lotterer/Zwolsman/Karthikeyan Audi R10 TDI 369
8. Tinseau/Barbosa/Jouanny Pescarolo Judd 368
9. Albers/Bakkerud/Mondini Audi R10 TDI 360
10. Elgaard/Poulsen/Collard Porsche RS Spyder 357
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.