První dvě místa v 77. ročníku slavného vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans obsadily tovární prototypy Peugeot 908 HDi FAP, přičemž pro vítězství si dojelo trio Brabham/Wurz/Gene, které vedlo závod po dobu 18 hodin. Úspěch značky dovršili pak Montagny/Sarrazin/Bourdais na druhém místě.
Slavnému závodu předcházely napínavé kvalifikace, v níž zajel Stéphane Sarrazin s Peugeotem 908 HDI nejrychlejší čas a zajistil tak značce se lvem ve znaku poleposition. V závěrečné fázi měřeného tréninku se rozhodl vyjet na trať s novými pneumatikami a skvělým časem 3.22,888 předstihl o sedm desetin sekundy do té doby nejrychlejší Audi řízené Allanam McNishem.
Šéf Peugeot Sport, Olivier Quesnal k výsledku kvalifikace poznamenal: „Během tréninku jsme na vozech ještě hodně pracovali. Proto jsem dal Sarrazinovi zelenou až v půl dvanácté v noci, aby zaútočil na poleposition. Řekl jsem mu, že na to má jen tři kola. Nakonec k dosažení nejlepšího času potřeboval pět kol, ale to nevadilo. Je nádherné vidět čtyři Peugeoty 908 HDi FAP na prvních pěti místech“.
Do první řady se postavilo trio Bourdais/Montagny/Sarrazin společně s nejrychlejším Audi (Capello/Kristensen/McNish), druhá řada patřila dalšímu továrnímu vozu s posádkou Klien/Lamy/Minassian a týmu Peugeot Pescarolo Sport, který reprezentovali Boullion/Pagenaud/Tréluyer. Z třetí řady pak vyrážel do závodu druhý Peugeot Pescarolo Sport s posádkou Brabham/Gené/Wurz. Takový výsledek po kvalifikaci nečekal snad ani největší optimista a všichni netrpělivě očekávali sobotní 15. hodinu, kdy byl slavný závod odstartován.
Po první hodině závodu vedl Peugeot vedený Sarazzinem před dvěma Audi (Capello, Luhr), zatímco Gene jel až pátý. Ale již po druhé hodině se Gene dostal na druhou příčku před obě Audi V devět hodin večer se však trio Brabham/Wurz/Gene dostalo do čela, a zhruba do poloviny závodu se o druhou příčku přetahovali Montagny/Sarrazin/Bourdais s nejrychlejším Audi. Pak se dostal Sarrazin definitivně před Audi a bylo rozhodnuto.
Zhruba po pěti hodinách převzali David Brabham, Marc Gené a Alex Wurz na voze Peugeot 908 HDi FAP vedení, a do konce závodu už nikoho před sebe nepustili. Na druhém místě dojeli jejich kolegové Sébastien Bourdais, Franck Montagny a Stéphane Sarrazin, čímž zajistili značce Peugeot dvojnásobné vítězství.
První místo ve francouzském vytrvalostním závodě znamená pro Peugeot první úspěch se sportovním automobilem 908 HDi FAP poháněným vznětovým motorem. Třetí Peugeot 908 HDi FAP s posádkou Christian Klien, Pedro Lamy a Nicolas Minassian dojel do cíle na šestém místě.
Vynikající výsledek komentoval Olivier Quesnel slovy. „Závod byl pro nás ohromnou výzvou, ale zvládli jsme ji mistrovsky. Do Le Mans jsme přijeli jako vyzyvatelé, abychom porazili favority. To se nám podařilo i proto, že jsme nedělali žádné chyby. V zajímavém závodě odvedl celý tým skvělou práci. Jsem hrdý na všechny, kteří se tohoto projektu účastnili. Úspěch si plně zaslouží“.
Vítězná posádka Brabham/Gené/Wurz podala bezchybný výkon, který jen potvrzovala rychlými časy. „Je to skvělý pocit vyhrát v Le Mans,“ svěřil se v cíli David Brabham. „Peugeot odvedl velmi dobrou práci, má skvělý tým a postavil nám stoprocentně spolehlivý automobil.“ K tomu Alexander Wurz dodává: „Rozhodující skutečností bylo, že jsme dovezli auto do cíle bez nejmenšího problému. Nemůže být nic lepšího, než vyhrát s francouzskou značkou ve Francii“.
Od začátku udával tempo Peugeot 908 HDi FAP se startovním číslem 8 a posádkou Sarrazin/Montagny/Bourdais. Problém s brzdami si však vyžádal zastávku v boxech a opravu v délce deseti minut. Při předjíždění pomalejšího automobilu došlo pak ještě k menšímu poškození přední kapoty, kterou bylo třeba vyměnit. „Tým pracoval velice tvrdě a vítězství si zaslouží. Škoda, že jsem nevyhrál závod na domácí půdě. Rád bych se do Le Mans vrátil s Peugeotem také příští rok a pokusil se ještě jednou o úspěch“, svěřil se Bourdais. Smutek neskrýval ani týmový kolega Stéphane Sarrazin. „Přirozeně jsme všichni rozčarováni, že jsme nevyhráli. Ale na druhé straně máme radost, že to Peugeot dokázal“.
Pro třetí Peugeot 908 HDi FAP znamenal závod už po jedenácti kolech nepříznivý zvrat. Po prvním tankování měl vůz, v němž se střídali Klien/Lamy/Minassian, při výjezdu z boxů kolizi s jiným vozem. Po dlouhé opravě se propadli až na 51. příčku, ale postupně se dostali až na šesté místo. „Nemohl jsem uvěřit, že do mě narazil jiný automobil. Během 40 minut jsme ztratili všechny naděje na vítězství. Ale takový je automobilový sport a s tím se musí počítat.“
Skvělý úspěch shrnul také Bruno Famin, technický ředitel Peugeot Sport. „Během celých 24 hodin jsme neměli jediný technický problém. Peugeot 908 HDi FAP dokázal, že díky své spolehlivosti může porazit Audi. Náš úspěch je výsledkem čtyřleté tvrdé práce.“
Značka Peugeot tak nejen přerušila zlatou éru Audi, trvající od roku 2000 (pouze 2003 zvítězil vůz Bentley, ovšem s technikou Audi), ale z Le Mans si odváží třetí prvenství, a to po letech 1992 a 1993.
1. Brabham/Wurz/Gene Peugeot 908 Hdi-FAP 382
2. Montagny/Sarrazin/Bourdais Peugeot 908 Hdi-FAP 381
3. Capello/Kristensen/McNish Audi R15 TDI 376
4. Enge/Charouz/Mücke Lola-Aston Martin 373
5. Panis/Lapierre/Ayari Oreca AIM 370
6. Minassian/Klien/Lamy Peugeot 908 Hdi-FAP 369
7. Lotterer/Zwolsman/Karthikeyan Audi R10 TDI 369
8. Tinseau/Barbosa/Jouanny Pescarolo Judd 368
9. Albers/Bakkerud/Mondini Audi R10 TDI 360
10. Elgaard/Poulsen/Collard Porsche RS Spyder 357
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.