Peugeot 3008 s novým motorom 2,0 HDI FAP

Braňo Porubčan, 4. června 2009, 19:22 Google+

Peugeot 3008, který se nachází na rozhraní několika automobilových segmentů, přináší do kategorie kompaktních vozů nová a originální řešení.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
3008

3008 | foto: Peugeot

Sdílejte článek

Vzhledem ke své technologické úrovni a know-how značky Peugeot může tento nový crossover nabídnout jedinečnou syntézu modernosti, kvality, všestrannosti, jízdního potěšení, pohyblivosti v terénu... a současně umí být maximálně šetrný k životnímu prostředí.


ROZŠÍŘENÍ ŘADY SPOJUJÍCÍ JÍZDNÍ POTĚŠENÍ A ÚSPORNOST

Příkladem spojení jízdního potěšení a ekologicky zodpovědného přístupu je nový motor 2.0 HDI FAP spojený s vyšší úrovní výbavy. Tento motor, který již dnes splňuje emisní normy Euro 5, umí držet spotřebu paliva na nízké úrovni (5,6 l/100 km v kombinovaném cyklu 146 g CO2/km) a současně nabízí skvělé výkony. Motor s kódovým označením « DW10D » dosahuje maximálního točivého momentu 340 Nm při 2 000 ot./min a nejvyššího výkonu 110 kW (150 k) při 3 750 ot./min. Je vybaven manuální šestistupňovou převodovkou.

Vůz 3008 poháněný touto mechanikou zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,7 vteřin. Důkazem dynamiky je zrychlení z 80 na 120 km/h na 5. převodový stupeň za pouhých 8,3 s. Peugeot 3008 2.0 HDI FAP vyniká také svým mimořádně kultivovaným akustickým projevem, který samozřejmě ovlivňuje celkový jízdní komfort cestujících ve voze.

Peugeot 3008 s automatickou šestistupňovou převodovkou se sekvenčním ovládáním bude k dispozici ke konci roku. Nový DW10 v této verzi « C » bude při stejných otáčkách dosahovat 120 kW (163 k) a stane se vrcholem řady dieselových motorů HDI FAP sestrojených pro náročnou klientelu.

Modelová řada 3008 poháněná dieselovými HDI FAP motory bude mít následující podobu:

- 1.6 HDI FAP 80 kW (110 k), 240 Nm, manuální šestistupňová převodovka – CO2 : 137 g/km ;

- 2.0 HDI FAP 110 kW (150 k), 340 Nm, manuální šestistupňová převodovka – Euro 5, CO2 : 146 g/km ;

- 2.0 HDI FAP 120 kW (163 k), 340 Nm, automatická šestistupňová převodovka – Euro 5, CO2 : 173 g/km (k dispozici koncem roku 2009).

Nový motor 2.0 HDI FAP je výsledkem spolupráce skupin PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company a jedná se o zcela novou vývojovou variantu motoru 2.0 HDI 100 nebo 103 kW (136/140 k) s kódovým označením « DW10B ».

Definici koncepce motoru zásadně ovlivnily následující cíle:

- dosáhnout takových ekologických charakteristik (zejména z pohledu emisí oxidu dusíku), které mu umožní od začátku splnit budoucí emisní normy Euro 5;

- přinést výrazné zlepšení akustického a vibračního komfortu;

- zvýšení jízdního potěšení na základě jednoznačného zlepšení pružnosti motoru v nízkých otáčkách, jeho živosti a výkonu, - citelné snížení spotřeby a emisí CO2.

Čtyřválec o objemu 1 997 cm3 se šestnáctiventilovou mechanikou a dvojitou vačkovou hřídelí v hlavě tak zvyšuje svůj maximální točivý moment při 2 000 ot/min na 340 Nm. Důležitým faktorem při vývoji motoru byla nejen odezva v nízkootáčkovém režimu (při 1 250 ot/min již 225 Nm), ale také okamžitá disponibilita v co nejširším rozpětí otáček (při 3 500 ot/min ještě 298 Nm). Maximálního výkonu 110 kW motor dosahuje při 3 750 ot/min.

I když se výkonnost motoru zvyšuje, jeho spotřeba v kombinovaném provozu se v porovnání s DW10B snižuje o 7 %, což z pohledu emisí představuje o téměř 10 g CO2/km méně. Spalovací komora nové generace (typ ECCS), upravený systém vstřikování (se vstřikovači solenoid ovládanými elektromagnetickými ventily s 8 otvory a zásobovací rampou s tlakem až 2 000 barů), turbodmychadlo s variabilní geometrií a krátkou dobou odezvy - všechny uvedené technologie, které vycházejí z know-how skupiny PSA Peugeot Citroën v oblasti vývoje motorů HDI FAP, umožnily odpovědět na tuto technickou výzvu.

SPALOVACÍ KOMORA NOVÉ GENERACE (ECCS)

Technologie ECCS (Extreme Conventional Combustion System), vyvinutá a použitá v rámci skupiny poprvé v roce 2006 u motoru 2.2 HDI FAP bi-turbo, byla aplikována a dále optimalizována i u tohoto nového motoru 2.0 HDI FAP.

V každém pístu má motor spalovací komoru se specificky upravenou geometrií. Každá komora je navíc navržena tak, aby konstrukce ze slitin hliníku vykazovala maximální mechanickou a tepelnou odolnost.

Přínosem je:

- nižší kompresní poměr (16 oproti 17,6 u DW10B) ve prospěch výkonu a snížení emisí (včetně NOx);

- větší průměr spalovací komory (+ 20 %), což vzhledem k menšímu kontaktu se stěnami přispívá ke snížení množství nedokonale spáleného paliva;

- snížení swirl (točivý pohyb vzduchu ve spalovací komoře) o téměř 12 % a s tím související snížení tepelných ztrát na stěnách.

Tyto vývojové změny přispívají k vyšší homogenitě směsi vzduch/palivo, což velmi příznivě ovlivňuje celkový chod motoru, snižuje emise všech typů škodlivin a samotný proces spalování je tišší.

OD ZÁKLADU UPRAVENÝ SYSTÉM VSTŘIKOVÁNÍ

Systém spalování ECCS je spojený s novou společnou vstřikovací rampou common rail DDS (Delphi Diesel Systems), u níž byl tlak zvýšen na 2 000 barů (oproti předcházejícím 1 650). Zvýšený tlak vstřikování společně s novým typem vstřikovačů solenoid DDS s osmi otvory (šest u DW10B) o průměru 110 micronů, umožnily zvýšit počet vstřiků (potenciálně až 6 vstřiků v jednom cyklu) a rozstřikování paliva je velmi jemné. S kvalitnější palivovou směsí vzduch/palivo je spalování úplnější, rovnoměrné a emise škodlivin se snižují přímo u zdroje.

TURBODMYCHADLO S KRÁTKOU ODEZVOU

Motor používá turbodmychadlo s variabilní geometrií Honeywell Turbo Technology s optimalizovanými rozměry: je menší a tedy i doba odezvy je kratší. S rotační rychlostí, která může být až 210 000 ot./min, zlepšuje turbodmychadlo reaktivitu motoru a snižuje dobu odezvy na minimum.

OPTIMALIZACE NA VŠECH STUPNÍCH

V porovnání mezi tímto novým 2.0 HDI motorem a jeho předchůdcem bylo od základu změněno více než 50 % součástek, aby bylo dosaženo maximálního zlepšení chodu motoru, zabránilo se každému potenciálnímu energetickému úniku a co nejvíce se snížila spotřeba paliva.

Navíc k již zmíněným technologiím došlo k řadě dalším vývojovým změnám, jako například:

- tlakem řízené olejové čerpadlo s proměnným objemem mění svůj účinek v závislosti na aktuální potřebě;

- optimalizovaný systém cirkulace výfukových plynů ve spalovací komoře (ventil EGR);

- provedeny důležité úpravy za účelem snížení tření.

Pružnost motoru a větší disponibilita točivého momentu v nízkých otáčkách se podílejí na vyšším jízdním komfortu, umožňují řidiči jezdit ve větší míře v nízkých otáčkách a snížit tak spotřebu paliva při každodenním používání vozu.

FILTR PEVNÝCH ČÁSTIC? SAMOZŘEJMĚ!

Nový motor 2.0 HDI je vybaven technologií FAP poslední generace (osmihranná struktura) s aditivem Eolys, které snižuje množství nespálených částic zachycených na stěnách filtru. Díky účinnosti motoru a snížení emisí škodlivin již u zdroje mohl být interval výměny filtru prodloužen až na 210 000 km (oproti 180 000 km u předcházejícího motoru).

VYVÁŽENÁ MECHANIKA - PŘÍKLADNÝ JÍZDNÍ PROJEV

Jízdní komfort této nové pohonné jednotky se dokonale doplňuje s kvalitami podvozkových částí vozu 3008. Toto spojení je zárukou výsledného jízdního projevu vozu z hlediska jízdního komfortu u a bezpečnosti a má tak předpoklady stát se ve své kategorii referencí.

Stejně jako ostatní vozy modelové řady 3008, je i verze s motorem 2.0 HDI FAP vybavena přední nápravou pseudo Mac-Pherson a zadní nápravou s příčkou se zkrutným stabilizátorem a stejně jako verze s motorem 1.6 THP disponuje i systémem Dynamic Rolling Control. Zařízení umístěné na zadní nápravě omezuje příčné výkyvy karoserie, přičemž zachovává optimální komfort odpružení.

Elektročerpadlo hydraulického posilovače řízení s proměnným účinkem má vyšší výkon (710 W). Řízení a ovladatelnost vozu je tak vynikající a zcela v souladu s charakteristikami motoru. Účinnou brzdnou reakci zajišťují chlazené přední brzdy s kotouči o průměru 302 mm a tloušťce 26 mm.

Vytisknout

Diskuze: Peugeot 3008 s novým motorom 2,0 HDI FAP

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Accent

Hyundai faceliftuje na domácím trhu Accent

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud