Mercedes-Benz S a smart fortwo vybavené mobilnou rádiovou technológiou UMTS predviedli v reálnom čase pri praktickom teste prenosu informácii podľa pripravených scenárov „za neprehľadnou zákrutou je koniec zápchy“ a „blíži sa zásahové vozidlo“, že sa dokážu rozprávať: teda vytvárať a prijímať medzi sebou varovné správy.
Komunikujúce autá dokážu výrazne zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Ak sa niektoré vozidlo dostane do kritickej jazdnej situácie napríklad v dôsledku poľadovice, nehody alebo nečakanej zápchy, môže informovať dotknutých účastníkov dopravy. Vďaka tejto komunikácii medzi vozidlami sú všetci účastníci dopravy vopred varovaní a môžu tak zavčasu reagovať.
Avšak dôležitým predpokladom je plošne pokrytá a spoľahlivá komunikačná infraštruktúra. Preto Daimler spolu so svojimi partnermi Ericsson, MAN, Vodafone a Volkswagen v rámci výskumnej iniciatívy AKTIV skúmali v projekte CoCar, do akej miery sú mobilné rádiové siete a ich zdokonalenia vhodné ako technologická báza vzájomnej komunikácie medzi vozidlami. Výsledok: Mobilnou rádiovou technológiou možno vozidlom zistené dopravné a cestné údaje rýchlo a spoľahlivo poslať do dispečingu dopravnej služby. Ak sa tam spracujú, systém UMTS je ideálny na to, aby ich poslal ďalej či už do regionálnych systémov riadenia dopravy alebo vozidlám nablízku. UMTS tak dopĺňa komunikáciu Car-2-Car na báze WLAN, pri ktorej sa informácie posielajú od jedného vozidla k druhému. Platí to predovšetkým vo fáze zavádzania systému, v ktorej je iba máloktoré vozidlo vybavené na komunikáciu na báze WLAN.
Spoločné jazdné demonštrácie viacerých výrobcov ukazujú, ako dobre možno UMTS využiť na situáciou vyvolané vyslanie a prijatie údajov o vozidle v cestnej doprave. Na príklade dvoch účastníkoch pokusu, triedy S Mercedes-Benz a smart fortwo, inžinieri z Daimleru predviedli, ako možno pomocou komunikácie UMTS vytvárať a prijímať varovné správy. V demonštrácii predviedli scenáre „za neprehľadnou zákrutou je koniec zápchy“ a „blíži sa zásahové vozidlo“.
V ďalšom kroku sa má komunikácia vozidiel zdokonaliť tak, aby bola vhodná na použitie v praktickej prevádzke a odskúša sa v simulovanom prostredí praktickej prevádzky. S týmto cieľom vytvoril Daimler konzorcium z podnikov automobilového a telekomunikačného priemyslu, vedeckých a verejnoprávnych inštitúcií s názvom simTD („Sichere Intelligente Mobilität - Testfeld Deutschland“, bezpečná inteligentná mobilita – testovacie pole Nemecko). V rámci tohto praktického projektu vznikne v rámci nasledujúcich štyroch rokov pokusná zóna v aglomeračnej oblasti Rhein-Main s viacerými stovkami testovacích automobilov a komunikačnými jednotkami, na preskúmanie potenciálu tejto technológie pre obyvateľstvo.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).