V polovině února rozešle Česká kancelář pojistitelů (ČKP) první výzvy k zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP těm, kteří pro svá registrovaná vozidla nemají sjednáno povinné ručení.
V této první vlně bude rozesláno cca 10 tisíc výzev. Pravidelně v několikatýdenních intervalech budou následovat další. Povinnost hradit příspěvek do garančního fondu ukládá, s účinností od 1.1. 2009, neplatičům povinného ručení zákon č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Denní sazba příspěvku pro běžné osobní vozy je dle objemu válců motoru 50 nebo 70 Kč. Například majitele nepojištěné Škody Fabie přijde měsíc bez ručení na více než 1 500 Kč. Nesrovnatelně více, než kdyby povinné ručení řádně platil.
Cílem ČKP je výrazně snížit počty nepojištěných vozidel v České republice. „Vzorem pro nás mohou být severské země Finsko a Švédsko, kde zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu vedlo k dlouhodobému poklesu počtu nepojištěných vozidel pod 1 procento. Naproti tomu v ČR je dnes nepojištěných vozidel zhruba 12 procent. Máme zájem na tom, abychom se stavu ve zmíněných severských zemích v horizontu několika let co nejvíce přiblížili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Mezi prvními bude ČKP obesílat ty, kteří patří do nejvíce rizikové skupiny – tzn. je vysoká pravděpodobnost, že nepojištěné vozidlo reálně provozují. „To však neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do GF v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat.“ upřesňuje Jakub Hradec. „Kompetenci požadovat po neplatičích povinného ručení úhradu příspěvku do garančního fondu, která je nám dána zákonem, budeme důsledně uplatňovat. Nechť si každý, koho se to týká, uvědomí, že výše příspěvku do garančního fondu mu narůstá každým dnem a je jen na neplatičích povinného ručení, zda a jak vysokou částku budou nuceni platit. Proto doporučujeme všem, na které je vedeno nepojištěné vozidlo, aby si své věci dali urychleně do pořádku: buď neprovozované vozidlo vyřadili, byť jen dočasně, z registru vozidel nebo pro něj bezodkladně sjednali povinné ručení,“ zdůrazňuje Hradec.
Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. K tomu účelu obdrží spolu s výzvou dotazník, jehož prostřednictvím může tuto skutečnost specifikovat. Nutné je tvrzení ve vyplněném dotazníku doložit kopiemi dokladů, které prokazují jeho pravdivost - například kopií pojistné smlouvy, kopií technického průkazu s vyznačením doby vyřazení vozidla z registru vozidel nebo výpisem dat z registru vozidel s uvedeným obdobím vyřazení vozidla z registru, kopií kupní smlouvy, nebo kopií protokolu o oznámení odcizení vozidla Policii ČR.
Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje doložením, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc navyšuje o náklady s vymáháním spojené. Samozřejmě se nakonec ještě připočtou úroky z prodlení.
Modelovým příkladem může být majitel nepojištěné Škody Felicie 1,3. V polovině února obdrží od ČKP výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Doba nepojištění je 46 dní, tzn. od 1.1.2009 kdy příspěvek do GF vstoupil v účinnost až do 15.2.2009 - dne odeslání výzvy. Při denní sazbě přípěvku 50 Kč, která je stanovena pro tento druh vozidla, bude jeho majitel vyzván k úhradě částky 2.300 Kč, navýšené o náklady uplatnění. Pokud majitel vozu dlužnou částku nezaplatí, bude případ předán k soudu. V krajních případech může dojít až na exekuci. Naproti tomu povinné ručení za dané období by majitele Felicie vyšlo na pouhých cca 530 Kč, s případným bonusem by bylo ještě levnější.
„Naším cílem není represe, naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla informována a k podobným situacím nedocházelo. Doporučujeme všem, kterých se tento problém týká, aby ho řešili. Lépe pozdě, než nikdy! Buď tím, že nepojištěné vozidlo dočasně či trvale vyřadí z registru vozidel, nebo vozidlu bezodkladně sjednají povinné ručení,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. Je z čeho vybírat - na trhu působí 16 pojišťoven poskytujících povinné ručení v mnoha variantách. Řešením, než si majitel vozidla vyřeší jeho vyřazení na registru, může být krátkodobé pojištění. Některé pojišťovny ho nabízí již za 100 Kč na měsíc.
Informační kampaň, kterou Česká kancelář pojistitelů realizuje od poloviny loňského října, se pozitivně projevila jak v počtech vozidel, která byla do konce roku vyřazena z registru, tak ve zvýšeném zájmu o produkt povinného ručení. V prosinci 2008 bylo z registru vozidel trvale vyřazeno 65 tisíc vozidel – o 548 % více, než v prosinci 2007. Počet nově uzavřených pojištění v prosinci 2008 byl o 47 % vyšší, než v prosinci 2007.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.