V polovině února rozešle Česká kancelář pojistitelů (ČKP) první výzvy k zaplacení příspěvku do garančního fondu ČKP těm, kteří pro svá registrovaná vozidla nemají sjednáno povinné ručení.
V této první vlně bude rozesláno cca 10 tisíc výzev. Pravidelně v několikatýdenních intervalech budou následovat další. Povinnost hradit příspěvek do garančního fondu ukládá, s účinností od 1.1. 2009, neplatičům povinného ručení zákon č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Denní sazba příspěvku pro běžné osobní vozy je dle objemu válců motoru 50 nebo 70 Kč. Například majitele nepojištěné Škody Fabie přijde měsíc bez ručení na více než 1 500 Kč. Nesrovnatelně více, než kdyby povinné ručení řádně platil.
Cílem ČKP je výrazně snížit počty nepojištěných vozidel v České republice. „Vzorem pro nás mohou být severské země Finsko a Švédsko, kde zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu vedlo k dlouhodobému poklesu počtu nepojištěných vozidel pod 1 procento. Naproti tomu v ČR je dnes nepojištěných vozidel zhruba 12 procent. Máme zájem na tom, abychom se stavu ve zmíněných severských zemích v horizontu několika let co nejvíce přiblížili,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Mezi prvními bude ČKP obesílat ty, kteří patří do nejvíce rizikové skupiny – tzn. je vysoká pravděpodobnost, že nepojištěné vozidlo reálně provozují. „To však neznamená, že ten, kdo nedostane výzvu k zaplacení příspěvku do GF v únoru, se postihu nemusí obávat. Spektrum obesílaných budeme postupně rozšiřovat.“ upřesňuje Jakub Hradec. „Kompetenci požadovat po neplatičích povinného ručení úhradu příspěvku do garančního fondu, která je nám dána zákonem, budeme důsledně uplatňovat. Nechť si každý, koho se to týká, uvědomí, že výše příspěvku do garančního fondu mu narůstá každým dnem a je jen na neplatičích povinného ručení, zda a jak vysokou částku budou nuceni platit. Proto doporučujeme všem, na které je vedeno nepojištěné vozidlo, aby si své věci dali urychleně do pořádku: buď neprovozované vozidlo vyřadili, byť jen dočasně, z registru vozidel nebo pro něj bezodkladně sjednali povinné ručení,“ zdůrazňuje Hradec.
Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu příspěvku, popřípadě na doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem. K tomu účelu obdrží spolu s výzvou dotazník, jehož prostřednictvím může tuto skutečnost specifikovat. Nutné je tvrzení ve vyplněném dotazníku doložit kopiemi dokladů, které prokazují jeho pravdivost - například kopií pojistné smlouvy, kopií technického průkazu s vyznačením doby vyřazení vozidla z registru vozidel nebo výpisem dat z registru vozidel s uvedeným obdobím vyřazení vozidla z registru, kopií kupní smlouvy, nebo kopií protokolu o oznámení odcizení vozidla Policii ČR.
Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje doložením, že vozidlo neprovozoval v rozporu se zákonem ani neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten může skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení vymáhání se dlužná částka navíc navyšuje o náklady s vymáháním spojené. Samozřejmě se nakonec ještě připočtou úroky z prodlení.
Modelovým příkladem může být majitel nepojištěné Škody Felicie 1,3. V polovině února obdrží od ČKP výzvu k zaplacení příspěvku do garančního fondu. Doba nepojištění je 46 dní, tzn. od 1.1.2009 kdy příspěvek do GF vstoupil v účinnost až do 15.2.2009 - dne odeslání výzvy. Při denní sazbě přípěvku 50 Kč, která je stanovena pro tento druh vozidla, bude jeho majitel vyzván k úhradě částky 2.300 Kč, navýšené o náklady uplatnění. Pokud majitel vozu dlužnou částku nezaplatí, bude případ předán k soudu. V krajních případech může dojít až na exekuci. Naproti tomu povinné ručení za dané období by majitele Felicie vyšlo na pouhých cca 530 Kč, s případným bonusem by bylo ještě levnější.
„Naším cílem není represe, naším cílem je, aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla informována a k podobným situacím nedocházelo. Doporučujeme všem, kterých se tento problém týká, aby ho řešili. Lépe pozdě, než nikdy! Buď tím, že nepojištěné vozidlo dočasně či trvale vyřadí z registru vozidel, nebo vozidlu bezodkladně sjednají povinné ručení,“ dodává Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP. Je z čeho vybírat - na trhu působí 16 pojišťoven poskytujících povinné ručení v mnoha variantách. Řešením, než si majitel vozidla vyřeší jeho vyřazení na registru, může být krátkodobé pojištění. Některé pojišťovny ho nabízí již za 100 Kč na měsíc.
Informační kampaň, kterou Česká kancelář pojistitelů realizuje od poloviny loňského října, se pozitivně projevila jak v počtech vozidel, která byla do konce roku vyřazena z registru, tak ve zvýšeném zájmu o produkt povinného ručení. V prosinci 2008 bylo z registru vozidel trvale vyřazeno 65 tisíc vozidel – o 548 % více, než v prosinci 2007. Počet nově uzavřených pojištění v prosinci 2008 byl o 47 % vyšší, než v prosinci 2007. Tisková zpráva ČKP
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).