Ford testuje v Evropě hybridní automobil

Braňo Porubčan, 14. srpna 2008, 10:03 Google+

Evropské výzkumné středisko společnosti Ford v německém Aachenu převzalo zatím jediný funkční hybridní automobil na světě, který kombinuje vodíkové palivové články s lithium-ion bateriemi.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Edge

Edge | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Ford Edge HySeries Drive, jak zní celé označení vozu, bude v Aachenu podroben rozsáhlému testovacímu programu. Automobil zůstane v Evropě následující tři měsíce.

Tento hybridní vůz je poháněn soustavou lithium-ion baterií o napětí 336 voltů. Jejich kapacita stačí k ujetí vzdálenosti 40 km, poté vstoupí do hry palivové články, které udržují baterie nabité. V tomto režimu urazí vůz vzdálenost až 320 km, což znamená celkem 360 km s nulovými emisemi zplodin. V závislosti na konkrétních jízdních podmínkách bude možné prodloužit intervaly mezi doplněním vodíku až na 640 kilometrů.

Dvojice asynchronních elektromotorů o výkonu 130 kW umožňuje Fordu Edge HySeries Drive dosáhnout rychlosti až 140 km/h. Soustavu baterií od konsorcia Johnson Controls-Saft Advanced Power Solutions je možné napájet z běžné rozvodné sítě prostřednictvím integrované nabíječky na 120/230 V.

Jakmile kapacita baterií poklesne pod 40 procent, automaticky se zapne soustava 220 vodíkových článků, která baterie znovu dobíjí. Palivové články vyvinula společnost Automotive Fuel Cell Cooperation (AFCC), v níž má Ford majetkový podíl.

Vodík je uchováván v nádrži pod tlakem 350 barů, náplň 4,5 kg vodíku postačí k ujetí 320 kilometrů.

Inovativní spojení elektrického hnacího ústrojí s palivovými články pomohlo snížit velikost, hmotnost, cenu i složitost o 50 procent v porovnání s „běžnou“ technologií palivových článků. Životnost soustavy by měla být naopak až dvojnásobná.

Vodík jako součást širších ekologických iniciativ Fordu Předtím, než se vodíkové automobily stanou každodenní realitou běžného motoristy, musejí překonat celou řadu technických, hospodářských, legislativních a jiných překážek. Za největší problémy jsou v této fázi považovány infrastruktura, skladování vodíku, ceny použitých komponent a udržitelná výroba vodíku.

Výzkum hnacích ústrojí na bázi vodíku se zrodil v rámci snahy Fordu o boj se změnami klimatu a závislostí na fosilních palivech. Automobilka hledá řešení na několika frontách současně. Dalšími příklady může být hybridní pohon pro americké modely Ford Escape Hybrid a Mercury Mariner Hybrid, vodíkové palivové články, spalovací motor na vodík, biolíh, ekologicky šetrné vznětové agregáty nebo i nejnovější generace hospodárných zážehových motorů. Technologie jako Flexifuel nebo ECOnetic představují krátkodobá řešení, zatímco palivové články je nutno chápat jako vizi pro vzdálenější budoucnost.

Ford se zabývá vodíkovým pohonem již od začátku devadesátých let dvacátého století. První vůz Ford s palivovými články vyjel na veřejné silnice již roku 2001 - šlo o prototyp s lehkou hliníkovou karoserií, založený na modelu Focus. Stejný vůz automobilka využila také pro experimentování s vodíkovým spalovacím motorem.

Ford v současné době provozuje flotilu třiceti vozidel Focus s vodíkovými palivovými články, které jsou celosvětově testovány v podmínkách skutečného každodenního provozu. Firma tak získává cenné informace o technologii palivových článků, spolehlivosti vodíkové infrastruktury, systémech doplňování vodíku nebo údržbě takto poháněných automobilů. Flotila v souhrnu nakumulovala již více než jeden milion testovacích kilometrů.

Dalším významným mezníkem ve „vodíkové historii“ Fordu byl úspěch studie Fusion 999. Vůz založený na standardním sedanu pro americký trh a poháněný elektromotorem o výkonu 770 koní dosáhl na solných pláních Bonneville v americkém státě Utah rekordní rychlosti 330 km/h (rekord pro pozemní vozidla s elektrickým pohonem). Fusion 999 je v současné době k vidění v prostorách Výzkumného střediska Ford v Aachenu.

Tisková zpráva Ford Motor Company
Vytisknout

Diskuze: Ford testuje v Evropě hybridní automobil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

ilustrační foto

Alternativní paliva 2

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud