Ford testuje v Evropě hybridní automobil

Edge
Edge, foto: Ford Motor Company
Braňo Porubčan 14. srpna 2008 10:03
Sdílej:

Evropské výzkumné středisko společnosti Ford v německém Aachenu převzalo zatím jediný funkční hybridní automobil na světě, který kombinuje vodíkové palivové články s lithium-ion bateriemi.

Ford Edge HySeries Drive, jak zní celé označení vozu, bude v Aachenu podroben rozsáhlému testovacímu programu. Automobil zůstane v Evropě následující tři měsíce.

Tento hybridní vůz je poháněn soustavou lithium-ion baterií o napětí 336 voltů. Jejich kapacita stačí k ujetí vzdálenosti 40 km, poté vstoupí do hry palivové články, které udržují baterie nabité. V tomto režimu urazí vůz vzdálenost až 320 km, což znamená celkem 360 km s nulovými emisemi zplodin. V závislosti na konkrétních jízdních podmínkách bude možné prodloužit intervaly mezi doplněním vodíku až na 640 kilometrů.

Dvojice asynchronních elektromotorů o výkonu 130 kW umožňuje Fordu Edge HySeries Drive dosáhnout rychlosti až 140 km/h. Soustavu baterií od konsorcia Johnson Controls-Saft Advanced Power Solutions je možné napájet z běžné rozvodné sítě prostřednictvím integrované nabíječky na 120/230 V.

Jakmile kapacita baterií poklesne pod 40 procent, automaticky se zapne soustava 220 vodíkových článků, která baterie znovu dobíjí. Palivové články vyvinula společnost Automotive Fuel Cell Cooperation (AFCC), v níž má Ford majetkový podíl.

Vodík je uchováván v nádrži pod tlakem 350 barů, náplň 4,5 kg vodíku postačí k ujetí 320 kilometrů.

Inovativní spojení elektrického hnacího ústrojí s palivovými články pomohlo snížit velikost, hmotnost, cenu i složitost o 50 procent v porovnání s „běžnou“ technologií palivových článků. Životnost soustavy by měla být naopak až dvojnásobná.

Vodík jako součást širších ekologických iniciativ Fordu Předtím, než se vodíkové automobily stanou každodenní realitou běžného motoristy, musejí překonat celou řadu technických, hospodářských, legislativních a jiných překážek. Za největší problémy jsou v této fázi považovány infrastruktura, skladování vodíku, ceny použitých komponent a udržitelná výroba vodíku.

Výzkum hnacích ústrojí na bázi vodíku se zrodil v rámci snahy Fordu o boj se změnami klimatu a závislostí na fosilních palivech. Automobilka hledá řešení na několika frontách současně. Dalšími příklady může být hybridní pohon pro americké modely Ford Escape Hybrid a Mercury Mariner Hybrid, vodíkové palivové články, spalovací motor na vodík, biolíh, ekologicky šetrné vznětové agregáty nebo i nejnovější generace hospodárných zážehových motorů. Technologie jako Flexifuel nebo ECOnetic představují krátkodobá řešení, zatímco palivové články je nutno chápat jako vizi pro vzdálenější budoucnost.

Ford se zabývá vodíkovým pohonem již od začátku devadesátých let dvacátého století. První vůz Ford s palivovými články vyjel na veřejné silnice již roku 2001 - šlo o prototyp s lehkou hliníkovou karoserií, založený na modelu Focus. Stejný vůz automobilka využila také pro experimentování s vodíkovým spalovacím motorem.

Ford v současné době provozuje flotilu třiceti vozidel Focus s vodíkovými palivovými články, které jsou celosvětově testovány v podmínkách skutečného každodenního provozu. Firma tak získává cenné informace o technologii palivových článků, spolehlivosti vodíkové infrastruktury, systémech doplňování vodíku nebo údržbě takto poháněných automobilů. Flotila v souhrnu nakumulovala již více než jeden milion testovacích kilometrů.

Dalším významným mezníkem ve „vodíkové historii“ Fordu byl úspěch studie Fusion 999. Vůz založený na standardním sedanu pro americký trh a poháněný elektromotorem o výkonu 770 koní dosáhl na solných pláních Bonneville v americkém státě Utah rekordní rychlosti 330 km/h (rekord pro pozemní vozidla s elektrickým pohonem). Fusion 999 je v současné době k vidění v prostorách Výzkumného střediska Ford v Aachenu.

Tisková zpráva Ford Motor Company
Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?