Zkontrolujte si stav pneumatik svého vozu! Letní dovolené jsou v plném proudu. Miliony Evropanů se vydávají po silnicích za sluncem, mnozí s obytnými přívěsy. Zde je několik dobrých rad od firmy Bridgestone pro bezpečnou jízdu.
Podhuštěné pneumatiky představují bezpečnostní riziko Už jsme o tom slyšeli, ale jen málokdo z nás to opravdu dělá: "Pravidelně kontrolujte tlak svých pneumatik (2 x za měsíc) a zvlášť důkladně pak před dlouhými cestami." Jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách totiž může být nebezpečná a drahá. Nejčastější chybou je jízda na málo nahuštěných pneumatikách, protože časem z pneumatik přirozeně uchází vzduch, stejně jako z míče. Při nízkém tlaku v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad svým vozem a zkracuje se životnost pneumatik v důsledku jejich nadměrného mechanického namáhání a zahřívání. Jízda na podhuštěných pneumatikách není zadarmo: pokud tlak klesne z 2,2 baru na 1,0 bar, zkrátí se životnost pneumatik na polovinu. A navíc to znamená dodatečné zatížení životního prostředí. Pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu mají větší valivý odpor, což vede ke zvýšené spotřebě paliva a vyšší úrovni vypouštěných škodlivých emisí. Pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách má tedy opravdu smysl. Před dlouhou cestou na dovolenou či prázdniny také nezapomeňte upravit tlak v pneumatikách dle obsazení/zatížení vozu. Doporučené hodnoty huštění pro prázdné a obsazené vozidlo stanovené výrobcem automobilu naleznete nejčastěji na víčku nádrže, řidičových dveří nebo na sloupku karoserie u řidiče. Tytéž hodnoty naleznete také v návodu k obsluze daného vozidla. Tlak v pneumatikách kontrolujte vždy před jízdou u studených pneumatik. Nezapomeňte zkontrolovat také tlak v rezervě. Ta by měla být nahuštěna na nejvyšší tlak doporučený pro dané vozidlo (po montáži na vozidlo jej můžete dle potřeby lehce snížit, nikoliv však zvýšit). Přestože v České republice je předepsaná minimální hloubka dezénu 1,6 mm, nelze pneumatiku s tímto vzorkem rozhodně doporučit pro bezpečnou jízdu. Pneumatika s takovouto hloubkou dezénu již na vodě takřka nefunguje a má výrazně zvýšené riziko aquaplaningu. Na dovolenou proto nevyrážejte na pneumatikách s dezénem mělčím než 3 až 4 mm. Nezapomeňte na pneumatiky svého obytného přívěsu Pokud vyrážíte na letní dovolenou s obytným přívěsem, věnujte zvláštní pozornost jeho pneumatikám. Pneumatiky obytných přívěsů se podobají plášťům pro osobní automobily, ale jejich konstrukce je přizpůsobená pro vyšší zatížení a větší odolnost proti působení bočních sil, aby se zlepšila stabilita přívěsu ve větru. Tyto rozdíly jsou klíčové - nikdy nepropadněte pokušení namontovat pneumatiky pro osobní vůz na obytný přívěs! Pneumatiky obytných přívěsů se navíc používají méně často, možná jen jednou za rok. Jejich stav byste tedy měli před odjezdem na dovolenou zkontrolovat velmi pečlivě. Nejdříve se přesvědčte, že na pneumatikách není nic, co by mohlo způsobovat vibrace, například kameny uvízlé ve vzorku běhounu. Pak zkontrolujte tlak u studených pneumatik a výšku vzorku běhounu. Většina majitelů si nezakoupí novou sadu pneumatik, dokud nevidí v povrchu běhounu trhliny. To už je ovšem příliš pozdě. I bez jakýchkoli viditelných stop opotřebení by se měly pneumatiky obytných přívěsů měnit průměrně každých 10 let. Více informací získáte u svého prodejce pneumatik. Svá zavazadla nakládejte do přívěsu pečlivě Nakládání věcí na dovolenou do obytného přívěsu je zábavné - ale nenechte se unést! Neberte si víc věcí, než skutečně potřebujete, nepřetěžujte zadní část přívěsu a náklad rozložte po přívěsu rovnoměrně, abyste snížili riziko ztráty stability. Pamatujte si: jízda s přetíženým obytným přívěsem není pouze přestupkem, ale může být také velmi nebezpečná. A vždy s sebou vozte rezervní kolo. Nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat. Studie firmy Bridgestone ukazují, že je před námi ještě mnoho práce Žel stále ještě příliš mnoho řidičů pravidelně nekontroluje stav svých pneumatik. Ve spolupráci s Nadací FIA provedla firma Bridgestone od roku 2005 více než 67 tisíc prohlídek pneumatik po celé Evropě v rámci globální bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš". Výsledky jsou alarmující: více než 90 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách a 40 % motoristů má alespoň jednu pneumatiku s tlakem vzduchu výrazně pod doporučovanou hodnotou. Pokud tento rok vyrážíte se svou rodinou na dovolenou, zkontrolujte si laskavě před odjezdem stav svých pneumatik a jejich nahuštění. Je to pro Vaši bezpečnost, peněženku a životní prostředí.
t.z. Continental
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?