Zkontrolujte si stav pneumatik svého vozu! Letní dovolené jsou v plném proudu. Miliony Evropanů se vydávají po silnicích za sluncem, mnozí s obytnými přívěsy. Zde je několik dobrých rad od firmy Bridgestone pro bezpečnou jízdu.
Podhuštěné pneumatiky představují bezpečnostní riziko Už jsme o tom slyšeli, ale jen málokdo z nás to opravdu dělá: "Pravidelně kontrolujte tlak svých pneumatik (2 x za měsíc) a zvlášť důkladně pak před dlouhými cestami." Jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách totiž může být nebezpečná a drahá. Nejčastější chybou je jízda na málo nahuštěných pneumatikách, protože časem z pneumatik přirozeně uchází vzduch, stejně jako z míče. Při nízkém tlaku v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad svým vozem a zkracuje se životnost pneumatik v důsledku jejich nadměrného mechanického namáhání a zahřívání. Jízda na podhuštěných pneumatikách není zadarmo: pokud tlak klesne z 2,2 baru na 1,0 bar, zkrátí se životnost pneumatik na polovinu. A navíc to znamená dodatečné zatížení životního prostředí. Pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu mají větší valivý odpor, což vede ke zvýšené spotřebě paliva a vyšší úrovni vypouštěných škodlivých emisí. Pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách má tedy opravdu smysl. Před dlouhou cestou na dovolenou či prázdniny také nezapomeňte upravit tlak v pneumatikách dle obsazení/zatížení vozu. Doporučené hodnoty huštění pro prázdné a obsazené vozidlo stanovené výrobcem automobilu naleznete nejčastěji na víčku nádrže, řidičových dveří nebo na sloupku karoserie u řidiče. Tytéž hodnoty naleznete také v návodu k obsluze daného vozidla. Tlak v pneumatikách kontrolujte vždy před jízdou u studených pneumatik. Nezapomeňte zkontrolovat také tlak v rezervě. Ta by měla být nahuštěna na nejvyšší tlak doporučený pro dané vozidlo (po montáži na vozidlo jej můžete dle potřeby lehce snížit, nikoliv však zvýšit). Přestože v České republice je předepsaná minimální hloubka dezénu 1,6 mm, nelze pneumatiku s tímto vzorkem rozhodně doporučit pro bezpečnou jízdu. Pneumatika s takovouto hloubkou dezénu již na vodě takřka nefunguje a má výrazně zvýšené riziko aquaplaningu. Na dovolenou proto nevyrážejte na pneumatikách s dezénem mělčím než 3 až 4 mm. Nezapomeňte na pneumatiky svého obytného přívěsu Pokud vyrážíte na letní dovolenou s obytným přívěsem, věnujte zvláštní pozornost jeho pneumatikám. Pneumatiky obytných přívěsů se podobají plášťům pro osobní automobily, ale jejich konstrukce je přizpůsobená pro vyšší zatížení a větší odolnost proti působení bočních sil, aby se zlepšila stabilita přívěsu ve větru. Tyto rozdíly jsou klíčové - nikdy nepropadněte pokušení namontovat pneumatiky pro osobní vůz na obytný přívěs! Pneumatiky obytných přívěsů se navíc používají méně často, možná jen jednou za rok. Jejich stav byste tedy měli před odjezdem na dovolenou zkontrolovat velmi pečlivě. Nejdříve se přesvědčte, že na pneumatikách není nic, co by mohlo způsobovat vibrace, například kameny uvízlé ve vzorku běhounu. Pak zkontrolujte tlak u studených pneumatik a výšku vzorku běhounu. Většina majitelů si nezakoupí novou sadu pneumatik, dokud nevidí v povrchu běhounu trhliny. To už je ovšem příliš pozdě. I bez jakýchkoli viditelných stop opotřebení by se měly pneumatiky obytných přívěsů měnit průměrně každých 10 let. Více informací získáte u svého prodejce pneumatik. Svá zavazadla nakládejte do přívěsu pečlivě Nakládání věcí na dovolenou do obytného přívěsu je zábavné - ale nenechte se unést! Neberte si víc věcí, než skutečně potřebujete, nepřetěžujte zadní část přívěsu a náklad rozložte po přívěsu rovnoměrně, abyste snížili riziko ztráty stability. Pamatujte si: jízda s přetíženým obytným přívěsem není pouze přestupkem, ale může být také velmi nebezpečná. A vždy s sebou vozte rezervní kolo. Nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat. Studie firmy Bridgestone ukazují, že je před námi ještě mnoho práce Žel stále ještě příliš mnoho řidičů pravidelně nekontroluje stav svých pneumatik. Ve spolupráci s Nadací FIA provedla firma Bridgestone od roku 2005 více než 67 tisíc prohlídek pneumatik po celé Evropě v rámci globální bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš". Výsledky jsou alarmující: více než 90 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách a 40 % motoristů má alespoň jednu pneumatiku s tlakem vzduchu výrazně pod doporučovanou hodnotou. Pokud tento rok vyrážíte se svou rodinou na dovolenou, zkontrolujte si laskavě před odjezdem stav svých pneumatik a jejich nahuštění. Je to pro Vaši bezpečnost, peněženku a životní prostředí.
t.z. Continental
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?