Zkontrolujte si stav pneumatik svého vozu! Letní dovolené jsou v plném proudu. Miliony Evropanů se vydávají po silnicích za sluncem, mnozí s obytnými přívěsy. Zde je několik dobrých rad od firmy Bridgestone pro bezpečnou jízdu.
Podhuštěné pneumatiky představují bezpečnostní riziko Už jsme o tom slyšeli, ale jen málokdo z nás to opravdu dělá: "Pravidelně kontrolujte tlak svých pneumatik (2 x za měsíc) a zvlášť důkladně pak před dlouhými cestami." Jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách totiž může být nebezpečná a drahá. Nejčastější chybou je jízda na málo nahuštěných pneumatikách, protože časem z pneumatik přirozeně uchází vzduch, stejně jako z míče. Při nízkém tlaku v pneumatikách ztrácí řidič kontrolu nad svým vozem a zkracuje se životnost pneumatik v důsledku jejich nadměrného mechanického namáhání a zahřívání. Jízda na podhuštěných pneumatikách není zadarmo: pokud tlak klesne z 2,2 baru na 1,0 bar, zkrátí se životnost pneumatik na polovinu. A navíc to znamená dodatečné zatížení životního prostředí. Pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu mají větší valivý odpor, což vede ke zvýšené spotřebě paliva a vyšší úrovni vypouštěných škodlivých emisí. Pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách má tedy opravdu smysl. Před dlouhou cestou na dovolenou či prázdniny také nezapomeňte upravit tlak v pneumatikách dle obsazení/zatížení vozu. Doporučené hodnoty huštění pro prázdné a obsazené vozidlo stanovené výrobcem automobilu naleznete nejčastěji na víčku nádrže, řidičových dveří nebo na sloupku karoserie u řidiče. Tytéž hodnoty naleznete také v návodu k obsluze daného vozidla. Tlak v pneumatikách kontrolujte vždy před jízdou u studených pneumatik. Nezapomeňte zkontrolovat také tlak v rezervě. Ta by měla být nahuštěna na nejvyšší tlak doporučený pro dané vozidlo (po montáži na vozidlo jej můžete dle potřeby lehce snížit, nikoliv však zvýšit). Přestože v České republice je předepsaná minimální hloubka dezénu 1,6 mm, nelze pneumatiku s tímto vzorkem rozhodně doporučit pro bezpečnou jízdu. Pneumatika s takovouto hloubkou dezénu již na vodě takřka nefunguje a má výrazně zvýšené riziko aquaplaningu. Na dovolenou proto nevyrážejte na pneumatikách s dezénem mělčím než 3 až 4 mm. Nezapomeňte na pneumatiky svého obytného přívěsu Pokud vyrážíte na letní dovolenou s obytným přívěsem, věnujte zvláštní pozornost jeho pneumatikám. Pneumatiky obytných přívěsů se podobají plášťům pro osobní automobily, ale jejich konstrukce je přizpůsobená pro vyšší zatížení a větší odolnost proti působení bočních sil, aby se zlepšila stabilita přívěsu ve větru. Tyto rozdíly jsou klíčové - nikdy nepropadněte pokušení namontovat pneumatiky pro osobní vůz na obytný přívěs! Pneumatiky obytných přívěsů se navíc používají méně často, možná jen jednou za rok. Jejich stav byste tedy měli před odjezdem na dovolenou zkontrolovat velmi pečlivě. Nejdříve se přesvědčte, že na pneumatikách není nic, co by mohlo způsobovat vibrace, například kameny uvízlé ve vzorku běhounu. Pak zkontrolujte tlak u studených pneumatik a výšku vzorku běhounu. Většina majitelů si nezakoupí novou sadu pneumatik, dokud nevidí v povrchu běhounu trhliny. To už je ovšem příliš pozdě. I bez jakýchkoli viditelných stop opotřebení by se měly pneumatiky obytných přívěsů měnit průměrně každých 10 let. Více informací získáte u svého prodejce pneumatik. Svá zavazadla nakládejte do přívěsu pečlivě Nakládání věcí na dovolenou do obytného přívěsu je zábavné - ale nenechte se unést! Neberte si víc věcí, než skutečně potřebujete, nepřetěžujte zadní část přívěsu a náklad rozložte po přívěsu rovnoměrně, abyste snížili riziko ztráty stability. Pamatujte si: jízda s přetíženým obytným přívěsem není pouze přestupkem, ale může být také velmi nebezpečná. A vždy s sebou vozte rezervní kolo. Nikdy nevíte, kdy ho budete potřebovat. Studie firmy Bridgestone ukazují, že je před námi ještě mnoho práce Žel stále ještě příliš mnoho řidičů pravidelně nekontroluje stav svých pneumatik. Ve spolupráci s Nadací FIA provedla firma Bridgestone od roku 2005 více než 67 tisíc prohlídek pneumatik po celé Evropě v rámci globální bezpečnostní kampaně "Přemýšlej, než vyjedeš". Výsledky jsou alarmující: více než 90 % motoristů jezdí na podhuštěných pneumatikách a 40 % motoristů má alespoň jednu pneumatiku s tlakem vzduchu výrazně pod doporučovanou hodnotou. Pokud tento rok vyrážíte se svou rodinou na dovolenou, zkontrolujte si laskavě před odjezdem stav svých pneumatik a jejich nahuštění. Je to pro Vaši bezpečnost, peněženku a životní prostředí.
t.z. Continental
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.