Verze modelů Volvo C30, S40 a V50 vybavené dvoulitrovým turbodieselem jsou nyní k dispozici také s plně automatickou převodovkou. Tato nová šestistupňová převodovka se nazývá Powershift. Disponuje dvěma mokrými spojkami, které poskytují komfort řazení srovnatelný s plně automatickou převodovkou,
a současně vlastnostmi, které by se daly očekávat spíše od manuální převodovky. Tato převodovka navíc v porovnání s konvenčními automatickými převodovkami výrazně snižuje spotřebu paliva.
Převodovka Powershift vznikla ve společnosti Volvo Cars ve spolupráci s partnerem pro vývoj převodovek – firmou Getrag. Powershift funguje na principu dvou paralelních manuálních převodovek. Převodovka disponuje dvěma mokrými spojkami, které pracují nezávisle na sobě. Jedna spojka je určena pro liché převodové stupně (1, 3, 5 a zpátečku), zatímco druhá je určena pro sudé převodové stupně (2, 4 a 6). Obě spojky fungují střídavě, tj. jedna vždy připravena k záběru, zatímco druhá se rozpojuje. To znamená, že v okamžiku, kdy má motor plný výkon a tah na první rychlostní stupeň, je druhý rychlostní stupeň připraven k zařazení. Po zařazení druhého rychlostního stupně je připraven třetí a tak dále. To přispívá k zachování přenosu výkonu a točivého momentu bez jakéhokoli přerušení, což vede k mimořádně rychlému a hladkému řazení při zachování akcelerace i během změny převodových stupňů. O osm procent nižší spotřeba paliva v porovnání s běžnou automatickou převodovkou
Kromě komfortního řazení a vysokého výkonu převodovka Powershift přispívá také k výrazně nižší spotřebě paliva. „Podle našich měření Powershift v porovnání s běžnou automatickou převodovkou snižuje spotřebu paliva přibližně o osm procent,“ říká Magnus Jonsson, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars. „A to je důležitá výhoda ve snaze o snižování nepříznivého ekologického dopadu automobilové dopravy.“ Funkce Powershift vychází z technologie používané u manuálních převodovek, avšak s tím rozdílem, že dvě mokré spojky jsou navzájem spojeny vlastním spojkovým hřídelem. Jeden hřídel se otáčí uvnitř druhého. Vnitřní hřídel reguluje výstupní hřídel pro první, třetí, pátý převodový stupeň a pro zpátečku, zatímco vnější hřídel ovládá druhý, čtvrtý a šestý převodový stupeň. Funkce spojky je ovládána elektrohydraulickou řídicí jednotkou, která zajišťuje, že zatímco je jedna spojka rozpojená, druhá je v záběru a naopak. Každá spojka funguje jako kluzná spojka. Píst přitlačuje lamely spojky k sobě a v důsledku vznikajícího tření do sebe lamely zapadnou. Automatické nebo sekvenční řazení bez ztráty točivého momentu Převodovka Powershift je automatická převodovka, která řidiči poskytuje možnost sekvenčního řazení podobně jako převodovka Volvo Geartronic. Rozdíl spočívá v tom, že u Powershift i manuální řazení probíhá bez jakýchkoli ztrát času nebo výkonu. Vzhledem k tomu, že převodovka Powershift na rozdíl od konvenčních automatických převodovek nevyžaduje měnič točivého momentu, planetové převody, ani větší počet mokrých spojek, nedochází k dodatečným ztrátám točivého momentu, které jsou s těmito součástmi spojeny. Optimální volba pro výkonné dieselové motory Díky využití dvou mokrých spojek dokáže převodovka Powershift zpracovat vysoký točivý moment a v zásadě u ní neexistují žádná omezení, pokud jde o volbu převodového poměru. Díky tomu se z ní stává ideální doplněk dnešních moderních a výkonných dieselových motorů. Verze převodovky Powershift, kterou Volvo nyní uvádí na trh, je dimenzována tak, aby zvládala točivý moment až 450 Nm. U modelů Volvo C30, S40 a V50, kde bude použita, je převodovka Powershift spojena s dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem, který disponuje výkonem 136 k a točivým momentem 320 Nm. „S Powershift můžeme nyní nabídnout automatickou převodovku i pro náš dvoulitrový dieselový motor,“ říká Magnus Jonsson. „A není to žádná stará automatická převodovka: nižší spotřeba paliva ve spojení s vyšším komfortem a lepším výkonem zní jako nereálná rovnice. U Powershift jsme však dokázali, že takovéto řešení je možné.“ Zdroj: Tisková zpráva Volvo Auto Czech, s.r.o.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.