Nové převodovky pro vozy Volvo

Jan Fiala, 14. ledna 2008, 18:40 Google+

Verze modelů Volvo C30, S40 a V50 vybavené dvoulitrovým turbodieselem jsou nyní k dispozici také s plně automatickou převodovkou. Tato nová šestistupňová převodovka se nazývá Powershift. Disponuje dvěma mokrými spojkami, které poskytují komfort řazení srovnatelný s plně automatickou převodovkou,

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volvo

Volvo | foto: Volvo

Sdílejte článek

a současně vlastnostmi, které by se daly očekávat spíše od manuální převodovky. Tato převodovka navíc v porovnání s konvenčními automatickými převodovkami výrazně snižuje spotřebu paliva.

Převodovka Powershift vznikla ve společnosti Volvo Cars ve spolupráci s partnerem pro vývoj převodovek – firmou Getrag. Powershift funguje na principu dvou paralelních manuálních převodovek. Převodovka disponuje dvěma mokrými spojkami, které pracují nezávisle na sobě. Jedna spojka je určena pro liché převodové stupně (1, 3, 5 a zpátečku), zatímco druhá je určena pro sudé převodové stupně (2, 4 a 6). Obě spojky fungují střídavě, tj. jedna vždy připravena k záběru, zatímco druhá se rozpojuje. To znamená, že v okamžiku, kdy má motor plný výkon a tah na první rychlostní stupeň, je druhý rychlostní stupeň připraven k zařazení. Po zařazení druhého rychlostního stupně je připraven třetí a tak dále. To přispívá k zachování přenosu výkonu a točivého momentu bez jakéhokoli přerušení, což vede k mimořádně rychlému a hladkému řazení při zachování akcelerace i během změny převodových stupňů.
 
O osm procent nižší spotřeba paliva v porovnání s běžnou automatickou převodovkou

Kromě komfortního řazení a vysokého výkonu převodovka Powershift přispívá také k výrazně nižší spotřebě paliva. „Podle našich měření Powershift v porovnání s běžnou automatickou převodovkou snižuje spotřebu paliva přibližně o osm procent,“ říká Magnus Jonsson, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars.  „A to je důležitá výhoda ve snaze o snižování nepříznivého ekologického dopadu automobilové dopravy.“
Funkce Powershift vychází z technologie používané u manuálních převodovek, avšak s tím rozdílem, že dvě mokré spojky jsou navzájem spojeny vlastním spojkovým hřídelem. Jeden hřídel se otáčí uvnitř druhého. Vnitřní hřídel reguluje výstupní hřídel pro první, třetí, pátý převodový stupeň a pro zpátečku, zatímco vnější hřídel ovládá druhý, čtvrtý a šestý převodový stupeň. Funkce spojky je ovládána elektrohydraulickou řídicí jednotkou, která zajišťuje, že zatímco je jedna spojka rozpojená, druhá je v záběru a naopak. Každá spojka funguje jako kluzná spojka.  Píst přitlačuje lamely spojky k sobě a v důsledku vznikajícího tření do sebe lamely zapadnou.
 
Automatické nebo sekvenční řazení bez ztráty točivého momentu

Převodovka Powershift je automatická převodovka, která řidiči poskytuje možnost sekvenčního řazení podobně jako převodovka Volvo Geartronic. Rozdíl spočívá v tom, že u Powershift i manuální řazení probíhá bez jakýchkoli ztrát času nebo výkonu.
 Vzhledem k tomu, že převodovka Powershift na rozdíl od konvenčních automatických převodovek nevyžaduje měnič točivého momentu, planetové převody, ani větší počet mokrých spojek, nedochází k dodatečným ztrátám točivého momentu, které jsou s těmito součástmi spojeny.
 
Optimální volba pro výkonné dieselové motory

Díky využití dvou mokrých spojek dokáže převodovka Powershift zpracovat vysoký točivý moment a v zásadě u ní neexistují žádná omezení, pokud jde o volbu převodového poměru. Díky tomu se z ní stává ideální doplněk dnešních moderních a výkonných dieselových motorů.
Verze převodovky Powershift, kterou Volvo nyní uvádí na trh, je dimenzována tak, aby zvládala točivý moment až 450 Nm. U modelů Volvo C30, S40 a V50, kde bude použita, je převodovka Powershift spojena s dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem, který disponuje výkonem 136 k a točivým momentem 320 Nm.
„S Powershift můžeme nyní nabídnout automatickou převodovku i pro náš dvoulitrový dieselový motor,“ říká Magnus Jonsson. „A není to žádná stará automatická převodovka:  nižší spotřeba paliva ve spojení s vyšším komfortem a lepším výkonem zní jako nereálná rovnice. U Powershift jsme však dokázali, že takovéto řešení je možné.“

Zdroj: Tisková zpráva Volvo Auto Czech, s.r.o.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Nové převodovky pro vozy Volvo

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

GMC

GMC 6,2 Diesel V8 Gulf Stream-Sun Sport, cestování po americku

V12 9,5 l

Atmosférická V12 ještě neřekla poslední slovo

Toyota Yaris

NOVÁ Toyota Yaris. Největší výrobce aut nečekaně změnil strategii a svůj malý model...

Golf I z roku 1974

Víte, jak pečlivě si VW připravoval přechod z Brouka na Golfa?

Ilustrační foto

Jak jsou na tom VELCÍ HRÁČI? První autobazary se staly členy APPAA + SEZNAM

BMW 2 Gran Coupé poprvé přináší koncept čtyřdveřového kupé do segmentu kompaktních vozů

Když to FUNGUJE NA MILIONÁŘE? BMW 2 zkusí osvědčený klíč i mezi kompakty

Seat Arona TGI

Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

jeep grand cherokee

Králové těžkých přívěsů

U první generace Leafu se objevují problémy s baterií

Nová baterie pro první generaci elektrovozu Nissan Leaf? Připravte si 600 000 Kč

Hyundai Tucson IceBreaker

Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

reklama

Doporučujeme

Verve concept

Ford Verve - do třetice na jediné téma

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Chtěli byste SUV Hyundai Tucson zcela zdarma? Prozradíme vám, jak na to

  2. NOVÁ Toyota Yaris. Největší výrobce aut nečekaně změnil strategii a svůj malý model...

  3. Nejúspornější SUV? Seat Arona 1.0 TGI s pohonem na zemní plyn

  4. Poslanci vyzývají k zákazu hands-free volání během řízení

  5. Víte, jak pečlivě si VW připravoval přechod z Brouka na Golfa?

  6. Kalendář Pirelli 2020 se nese v duchu Shakespearovské Julie

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud