Nové převodovky pro vozy Volvo

Volvo
Volvo, foto: Volvo
Jan Fiala 14. ledna 2008 18:40
Sdílej:

Verze modelů Volvo C30, S40 a V50 vybavené dvoulitrovým turbodieselem jsou nyní k dispozici také s plně automatickou převodovkou. Tato nová šestistupňová převodovka se nazývá Powershift. Disponuje dvěma mokrými spojkami, které poskytují komfort řazení srovnatelný s plně automatickou převodovkou,

a současně vlastnostmi, které by se daly očekávat spíše od manuální převodovky. Tato převodovka navíc v porovnání s konvenčními automatickými převodovkami výrazně snižuje spotřebu paliva.

Převodovka Powershift vznikla ve společnosti Volvo Cars ve spolupráci s partnerem pro vývoj převodovek – firmou Getrag. Powershift funguje na principu dvou paralelních manuálních převodovek. Převodovka disponuje dvěma mokrými spojkami, které pracují nezávisle na sobě. Jedna spojka je určena pro liché převodové stupně (1, 3, 5 a zpátečku), zatímco druhá je určena pro sudé převodové stupně (2, 4 a 6). Obě spojky fungují střídavě, tj. jedna vždy připravena k záběru, zatímco druhá se rozpojuje. To znamená, že v okamžiku, kdy má motor plný výkon a tah na první rychlostní stupeň, je druhý rychlostní stupeň připraven k zařazení. Po zařazení druhého rychlostního stupně je připraven třetí a tak dále. To přispívá k zachování přenosu výkonu a točivého momentu bez jakéhokoli přerušení, což vede k mimořádně rychlému a hladkému řazení při zachování akcelerace i během změny převodových stupňů.   O osm procent nižší spotřeba paliva v porovnání s běžnou automatickou převodovkou

Kromě komfortního řazení a vysokého výkonu převodovka Powershift přispívá také k výrazně nižší spotřebě paliva. „Podle našich měření Powershift v porovnání s běžnou automatickou převodovkou snižuje spotřebu paliva přibližně o osm procent,“ říká Magnus Jonsson, vrchní viceprezident pro výzkum a vývoj ve společnosti Volvo Cars.  „A to je důležitá výhoda ve snaze o snižování nepříznivého ekologického dopadu automobilové dopravy.“ Funkce Powershift vychází z technologie používané u manuálních převodovek, avšak s tím rozdílem, že dvě mokré spojky jsou navzájem spojeny vlastním spojkovým hřídelem. Jeden hřídel se otáčí uvnitř druhého. Vnitřní hřídel reguluje výstupní hřídel pro první, třetí, pátý převodový stupeň a pro zpátečku, zatímco vnější hřídel ovládá druhý, čtvrtý a šestý převodový stupeň. Funkce spojky je ovládána elektrohydraulickou řídicí jednotkou, která zajišťuje, že zatímco je jedna spojka rozpojená, druhá je v záběru a naopak. Každá spojka funguje jako kluzná spojka.  Píst přitlačuje lamely spojky k sobě a v důsledku vznikajícího tření do sebe lamely zapadnou.   Automatické nebo sekvenční řazení bez ztráty točivého momentu Převodovka Powershift je automatická převodovka, která řidiči poskytuje možnost sekvenčního řazení podobně jako převodovka Volvo Geartronic. Rozdíl spočívá v tom, že u Powershift i manuální řazení probíhá bez jakýchkoli ztrát času nebo výkonu.  Vzhledem k tomu, že převodovka Powershift na rozdíl od konvenčních automatických převodovek nevyžaduje měnič točivého momentu, planetové převody, ani větší počet mokrých spojek, nedochází k dodatečným ztrátám točivého momentu, které jsou s těmito součástmi spojeny.   Optimální volba pro výkonné dieselové motory Díky využití dvou mokrých spojek dokáže převodovka Powershift zpracovat vysoký točivý moment a v zásadě u ní neexistují žádná omezení, pokud jde o volbu převodového poměru. Díky tomu se z ní stává ideální doplněk dnešních moderních a výkonných dieselových motorů. Verze převodovky Powershift, kterou Volvo nyní uvádí na trh, je dimenzována tak, aby zvládala točivý moment až 450 Nm. U modelů Volvo C30, S40 a V50, kde bude použita, je převodovka Powershift spojena s dvoulitrovým čtyřválcovým turbodieselem, který disponuje výkonem 136 k a točivým momentem 320 Nm. „S Powershift můžeme nyní nabídnout automatickou převodovku i pro náš dvoulitrový dieselový motor,“ říká Magnus Jonsson. „A není to žádná stará automatická převodovka:  nižší spotřeba paliva ve spojení s vyšším komfortem a lepším výkonem zní jako nereálná rovnice. U Powershift jsme však dokázali, že takovéto řešení je možné.“ Zdroj: Tisková zpráva Volvo Auto Czech, s.r.o.

Témata:
Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.