Airbagy ve vozech Volvo slaví 20 let

Volvo
Volvo, foto: Volvo
ar1 31. května 2007 18:51
Sdílej:

První vůz Volvo vybavený airbagem sjel z výrobního pásu v roce 1987 – a během následujících dvaceti let společnost Volvo Cars neustále pracovala na vylepšení technologie airbagu ve snaze zlepšit ochranu v případě čelních i bočních nárazů.

Mezi světová prvenství značky Volvo patří boční airbagy umístěné v sedačkách vozu a nafukovací clony.

Již řadu let tvoří airbagy součást standardní výbavy, avšak ve svých počátcích jak technologie samotná, tak její spolehlivost byly terčem vyhrocených diskusí. Tehdy byly mnohé z těchto obav oprávněné. "Docílit toho, aby se airbag nafoukl, není takový problém; problém je, aby se nafoukl ve správnou chvíli,“ vysvětluje Lennart Johansson, vedoucí sekce vývoje produktů pro interiér vozů Volvo. 

Začalo to v padesátých letech První pokusy o vývoj airbagu se objevily již na počátku padesátých let, nicméně jejich technologie měla k dokonalosti daleko.  Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný dnešnímu, ale s podstatným rozdílem: airbag aktivoval sám řidič stisknutím tlačítka… Další diskusi vyvolalo použití pyrotechnické nálože jako prostředku k nafouknutí airbagu. Předmětem těchto dohadů bylo jak zacházení s výbušninami během výroby, tak potenciální rizika plynoucí z instalace airbagu do vozu. Vývoj technologie airbagu urychlil kontroverzní americký zákon z roku 1984. Ten byl zaměřen na nebezpečí, které hrozí cestujícím, pokud nepoužijí bezpečnostní pás. Zákon stanovil, že do tří let musí být nové vozy vybaveny ochrannými prostředky, k jejichž aktivaci není třeba zásah posádky. 

Spolupráce s bezpečnostními pásy Nejlepší volbou se záhy ukázal být airbag. Podle mnohých mohl dokonce nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které rovněž poprvé představilo ve svých vozech Volvo, již v roce 1959. Avšak Volvo s úspěchem argumentovalo, že nejlepších výsledků na poli ochrany bude dosaženo pouze vzájemnou spoluprací bezpečnostních pásů a airbagů. „Více airbagů nemusí nutně znamenat vyšší celkovou bezpečnost vozu. Klíčové je uvažovat o airbagu jako o součásti systému, kde je v případě nárazu interakcí struktury vozu, bezpečnostních pásů a airbagů zajištěna optimální absorpce působících sil,“ doplňuje Lennart Johansson. Prvním vozem s airbagem ve standardní výbavě se v roce 1991 stalo Volvo 850.   Světová prvenství v ochraně při bočním nárazu

O čtyři roky později společnost Volvo Cars posunula technologii airbagu opět kupředu, když představila boční airbag vestavěný do opěrky sedadla, sloužící k ochraně hrudníku při bočním nárazu. „Obrovským krokem kupředu bylo začlenění bočního airbagu do našeho patentovaného systému ochrany při bočním nárazu (Side Impact Protection System), který je součástí konstrukce karoserie. Ostatním výrobcům trvalo několik let, než náš náskok dohnali,“ říká Lennart Johansson.  Poté už přišel čas na další světové prvenství z dílny Volvo Cars – nafukovací clony. Nafukovací clony mají v případě bočního nárazu zlepšit ochranu hlav cestujících jak na předních, tak na zadních sedadlech. Verze vestavěná ve střeše byla v roce 1998 představena spolu s novým Volvem S80 a je nyní standardní součástí výbavy všech modelů vyjma C70. Namísto ní je tento kabriolet vybaven nafukovacími clonami uloženými ve dveřích. Tyto airbagy se v případě nehody nafouknou a zůstanou po určitou dobu nafouknuté, aby zajistily ochranu v případě převrácení vozu. Další významné zlepšení v této oblasti s sebou přineslo nedávné představení nových vozů V70 a XC70. Volvo zlepšení docílilo tím, že oba modely vybavilo nafukovacími clonami prodlouženými o 60 mm. To přispívá ke zlepšení ochrany dětí cestujících na zadních sedadlech.   Prodloužené nafukovací clony Od svého uvedení před dvaceti lety se technologie airbagů v mnohém zlepšila – a Volvo bylo jedním z výrobců, kteří v těchto změnách hráli hlavní roli. „Schopnosti airbagů se výrazně zlepšily.  Dnešní technologie mnohem lépe odpovídá průběhu nárazu a pohybům cestujících vlivem nárazových sil.  Airbag je nyní, po dvaceti letech úsilí, důležitou součástí naší snahy vyrábět nejbezpečnější vozy na světě," dodává Lennart Johansson. VOLVO

Témata:
Stalo se
Novinky
BMW M3 CS Touring (2025)

BMW M3 CS Touring: Bestie na okruh, král rodinných cest

BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.

Novinky ze světa EV
Komentář
Jan Staněk alias Electro Dad

Jan Staněk alias Electro Dad: Život s elektromobilem v zimě

V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.

Český trh
Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Objevte spolehlivého partnera do terénu s Dajbych4x4

Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.

Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.