První vůz Volvo vybavený airbagem sjel z výrobního pásu v roce 1987 – a během následujících dvaceti let společnost Volvo Cars neustále pracovala na vylepšení technologie airbagu ve snaze zlepšit ochranu v případě čelních i bočních nárazů.
Mezi světová prvenství značky Volvo patří boční airbagy umístěné v sedačkách vozu a nafukovací clony.
Již řadu let tvoří airbagy součást standardní výbavy, avšak ve svých počátcích jak technologie samotná, tak její spolehlivost byly terčem vyhrocených diskusí. Tehdy byly mnohé z těchto obav oprávněné. "Docílit toho, aby se airbag nafoukl, není takový problém; problém je, aby se nafoukl ve správnou chvíli,“ vysvětluje Lennart Johansson, vedoucí sekce vývoje produktů pro interiér vozů Volvo.
Začalo to v padesátých letech První pokusy o vývoj airbagu se objevily již na počátku padesátých let, nicméně jejich technologie měla k dokonalosti daleko. Jeden z patentů z roku 1955 popisuje systém podobný dnešnímu, ale s podstatným rozdílem: airbag aktivoval sám řidič stisknutím tlačítka… Další diskusi vyvolalo použití pyrotechnické nálože jako prostředku k nafouknutí airbagu. Předmětem těchto dohadů bylo jak zacházení s výbušninami během výroby, tak potenciální rizika plynoucí z instalace airbagu do vozu. Vývoj technologie airbagu urychlil kontroverzní americký zákon z roku 1984. Ten byl zaměřen na nebezpečí, které hrozí cestujícím, pokud nepoužijí bezpečnostní pás. Zákon stanovil, že do tří let musí být nové vozy vybaveny ochrannými prostředky, k jejichž aktivaci není třeba zásah posádky.
Spolupráce s bezpečnostními pásy Nejlepší volbou se záhy ukázal být airbag. Podle mnohých mohl dokonce nahradit tříbodové bezpečnostní pásy, které rovněž poprvé představilo ve svých vozech Volvo, již v roce 1959. Avšak Volvo s úspěchem argumentovalo, že nejlepších výsledků na poli ochrany bude dosaženo pouze vzájemnou spoluprací bezpečnostních pásů a airbagů. „Více airbagů nemusí nutně znamenat vyšší celkovou bezpečnost vozu. Klíčové je uvažovat o airbagu jako o součásti systému, kde je v případě nárazu interakcí struktury vozu, bezpečnostních pásů a airbagů zajištěna optimální absorpce působících sil,“ doplňuje Lennart Johansson. Prvním vozem s airbagem ve standardní výbavě se v roce 1991 stalo Volvo 850. Světová prvenství v ochraně při bočním nárazu O čtyři roky později společnost Volvo Cars posunula technologii airbagu opět kupředu, když představila boční airbag vestavěný do opěrky sedadla, sloužící k ochraně hrudníku při bočním nárazu. „Obrovským krokem kupředu bylo začlenění bočního airbagu do našeho patentovaného systému ochrany při bočním nárazu (Side Impact Protection System), který je součástí konstrukce karoserie. Ostatním výrobcům trvalo několik let, než náš náskok dohnali,“ říká Lennart Johansson. Poté už přišel čas na další světové prvenství z dílny Volvo Cars – nafukovací clony. Nafukovací clony mají v případě bočního nárazu zlepšit ochranu hlav cestujících jak na předních, tak na zadních sedadlech. Verze vestavěná ve střeše byla v roce 1998 představena spolu s novým Volvem S80 a je nyní standardní součástí výbavy všech modelů vyjma C70. Namísto ní je tento kabriolet vybaven nafukovacími clonami uloženými ve dveřích. Tyto airbagy se v případě nehody nafouknou a zůstanou po určitou dobu nafouknuté, aby zajistily ochranu v případě převrácení vozu. Další významné zlepšení v této oblasti s sebou přineslo nedávné představení nových vozů V70 a XC70. Volvo zlepšení docílilo tím, že oba modely vybavilo nafukovacími clonami prodlouženými o 60 mm. To přispívá ke zlepšení ochrany dětí cestujících na zadních sedadlech. Prodloužené nafukovací clony Od svého uvedení před dvaceti lety se technologie airbagů v mnohém zlepšila – a Volvo bylo jedním z výrobců, kteří v těchto změnách hráli hlavní roli. „Schopnosti airbagů se výrazně zlepšily. Dnešní technologie mnohem lépe odpovídá průběhu nárazu a pohybům cestujících vlivem nárazových sil. Airbag je nyní, po dvaceti letech úsilí, důležitou součástí naší snahy vyrábět nejbezpečnější vozy na světě," dodává Lennart Johansson. VOLVO
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?