Česká republika: Více nových dieselů než kdekoliv jinde v EU

Představení Škody Superb 4. generace
Představení Škody Superb 4. generace, foto: Škoda Auto
Pavel Stavebník , AutoRoad.cz 21. prosince 2023 01:00
Sdílej:

Tržní podíl naftových motorizací u nově registrovaných osobních vozidel v období leden-listopad 2023 v zemích Evropské unie klesl na 13,7 %, celkem bylo v uvedeném období registrováno více než 1,3 mil. naftových vozidel, meziročně o 5,5 % méně. Situace v jednotlivých zemích je pochopitelně různá. Obliba naftových motorizací v kombinaci se stále ještě širokou nabídkou těchto vozidel tak Českou republiku dostala s 20,7 % na pomyslnou první příčku mezi zeměmi Evropské unie, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů.

Za jedenáct měsíců roku 2023 vzrostly registrace nových osobních vozidel v EU o 15,7 % a dosáhly téměř deseti milionů. S výjimkou Maďarska všechny trhy EU během tohoto jedenáctiměsíčního období rostly. K tomuto trendu významně přispěly čtyři největší trhy: Itálie (+20 %), Španělsko (+17,3 %), Francie (+16,2 %) a Německo (+11,4 %). Nejvíce registrací si v zemích EU připsala benzínová vozidla (35,7 %), následovala hybridní bez externího dobíjení (25,7 %), bateriová elektrická (14,2 %), naftová (13,7 %), plug-in hybridní (7,7 %) a ostatní (3,0 %).

V České republice bylo za jedenáct měsíců registrováno 206 tis. nových osobních vozidel, meziročně o 16,2 % více. Více než polovinu registrací si připsala benzínová vozidla (52,2 %), následovala naftová (22,7 %), hybridní bez externího dobíjení (17,9 %), bateriová elektrická (3,0 %), plug-in hybridní (2,3 %) a ostatní (1,7 %).

„Jakkoli v zemích Evropské unie každoročně dochází ke snižování tržního podílu naftových motorizací, v Česku v posledních třech letech prakticky stagnuje. Česká republika je 10. největším trhem s novými osobními vozidly, v naftových motorizacích jsme dokonce 5. největším, když více dieselů se letos prodalo jen v Německu, Itálii, Francii a Španělsku. Naftové motorizace si v Česku stále udržují popularitu, což je dáno jak tradicí, tak zejména širokou nabídkou a oblibou nejsilnější značky na domácím trhu. Celkový tržní podíl Škody během uplynulých jedenácti měsíců dosáhl v Česku 35,3 %, v oblasti naftových motorizací pak dokonce 48,2 %. První čtyři nejregistrovanější naftová vozidla byla Škoda OCTAVIA, KODIAQ, SUPERB a KOROQ, až 5. v pořadí byla jiná značka – Toyota PROACE,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, v. v. i.

„České premiantství“ v naftových motorizacích se pak odráží v podílu bateriových elektrických vozidel, kdy v zemích EU bylo v letošním roce registrováno téměř 1,4 mil. bateriových elektromobilů, meziročně +48,2 %. I přes relativně vysoký, téměř 70% meziroční růst, dosáhl podíl osobních bateriových elektromobilů v Česku pouze 3 %, což nás před Slovensko a Chorvatsko řadí stále na téměř úplný chvost mezi zeměmi EU. V tomto segmentu pak Škoda dosahuje tržního podílu 22,4 % a to navzdory tomu, že jediný model značky ENYAQ je zatím (za 11 měsíců) nejregistrovanějším bateriovým elektromobilem v Česku, před Tesla MODEL Y, MODEL 3, Hyundai KONA a Volkswagen ID.3.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?