Obliba karavaningu rostla v Česku plynule už před pandemií covidu, ale za uplynulé dva roky se zájem o obytná auta a karavany extrémně zvýšil. Pro lidi, kteří měli peníze a chtěli cestovat, šlo o variantu, jak si užít dovolenou a moct cestovat. Půjčovny evidovaly nárůst o 200 až 400 procent a kvůli tomu, že výrobci nebyli připraveni na dramatické zvýšení poptávky, prodávaly se ojetiny někdy i dráž než nová auta. Nemuselo se na ně totiž čekat, řekl ČTK na veletrhu Caravaning Brno předseda a spoluzakladatel Asociace kempování a karavaningu (AKK) Jan Bordovský.
Letos se zájem o obytná auta sice snížil, ale více než o pokles poptávky jde o důsledek problémů ve výrobě. A zatímco v předchozích dvou letech byla řada nákupů impulzivních, nyní se vývoj nových registrací vrací k předcovidovým zvyklostem. "Někteří lidé také zjistili, že karavaning není pro ně, nevyhovuje jim tolik, provoz není levný, a tak se auta zbavují, díky čemuž se zvětšil trh s ojetinami," řekl Bordovský. Stále však platí, že na nový vůz běžné střední třídy v ceně zhruba 1,5 milionu korun se čeká rok, na prémiovější modely i dva roky. "Výrobci na obrovský růst zájmu nebyli na začátku covidu vůbec připraveni. Po ekonomické krizi v roce 2008 se přestalo vyrábět na sklad."
Za posledních deset let se v Česku počet karavanů a obytných vozů ztrojnásobil. Obytných aut je registrovaných zhruba 35.000, karavanů 20.000. "K tomu operujeme s číslem 50.000 až 60.000 aut, které si majitelé různě přestavěli, aby v nich mohli přespávat, takže celkem zhruba 100.000 aut," řekl Bordovský.
Na extrémní nárůst obliby karavaningu nestačila reagovat infrastruktura. V prvním roce covidu lidé, v létě i v zimě, parkovali živelně, mnozí se nechovali příliš ohleduplně k přírodě. AKK proto začala jednat s kraji či obcemi, kde natrefila na vstřícné politiky a úředníky, dařilo se najít místa, kde mohly karavany stát. "Snažíme se obcím vysvětlovat přínos karavaningu a potřeby této skupiny cestovatelů. Za poslední dva roky se v Česku zdvojnásobil počet karavanových stání. Celkový počet je však stále nízký, je jich okolo 30. Umožňují parkování a přenocování na dvě tři noci, poskytují základní servisní výbavu a zásuvku na elektřinu. Na lepších místech jsou i kontejnery na tříděný odpad, ve Svitavách mají i samoobslužnou prádelnu," řekl Bordovský. Situace se zlepšuje tam, kde jsou karavaningu naklonění úředníci či politici, kteří vnímají zájem tohoto typu turistů jako příležitost.
Kvalita zázemí v kempech se zlepšuje pomalu. "Problémem je, že značnou část kempů provozují nájemci, a nemají tak velkou motivaci investovat. Ale například města či němečtí a nizozemští vlastníci investují. Pobyt v takovém kempu už však stojí podobně jako v penzionu," řekl Bordovský.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.