Letos se zájem o obytná auta sice snížil, ale více než o pokles poptávky jde o důsledek problémů ve výrobě. A zatímco v předchozích dvou letech byla řada nákupů impulzivních, nyní se vývoj nových registrací vrací k předcovidovým zvyklostem. "Někteří lidé také zjistili, že karavaning není pro ně, nevyhovuje jim tolik, provoz není levný, a tak se auta zbavují, díky čemuž se zvětšil trh s ojetinami," řekl Bordovský. Stále však platí, že na nový vůz běžné střední třídy v ceně zhruba 1,5 milionu korun se čeká rok, na prémiovější modely i dva roky. "Výrobci na obrovský růst zájmu nebyli na začátku covidu vůbec připraveni. Po ekonomické krizi v roce 2008 se přestalo vyrábět na sklad."
Za posledních deset let se v Česku počet karavanů a obytných vozů ztrojnásobil. Obytných aut je registrovaných zhruba 35.000, karavanů 20.000. "K tomu operujeme s číslem 50.000 až 60.000 aut, které si majitelé různě přestavěli, aby v nich mohli přespávat, takže celkem zhruba 100.000 aut," řekl Bordovský.
Na extrémní nárůst obliby karavaningu nestačila reagovat infrastruktura. V prvním roce covidu lidé, v létě i v zimě, parkovali živelně, mnozí se nechovali příliš ohleduplně k přírodě. AKK proto začala jednat s kraji či obcemi, kde natrefila na vstřícné politiky a úředníky, dařilo se najít místa, kde mohly karavany stát. "Snažíme se obcím vysvětlovat přínos karavaningu a potřeby této skupiny cestovatelů. Za poslední dva roky se v Česku zdvojnásobil počet karavanových stání. Celkový počet je však stále nízký, je jich okolo 30. Umožňují parkování a přenocování na dvě tři noci, poskytují základní servisní výbavu a zásuvku na elektřinu. Na lepších místech jsou i kontejnery na tříděný odpad, ve Svitavách mají i samoobslužnou prádelnu," řekl Bordovský. Situace se zlepšuje tam, kde jsou karavaningu naklonění úředníci či politici, kteří vnímají zájem tohoto typu turistů jako příležitost.
Kvalita zázemí v kempech se zlepšuje pomalu. "Problémem je, že značnou část kempů provozují nájemci, a nemají tak velkou motivaci investovat. Ale například města či němečtí a nizozemští vlastníci investují. Pobyt v takovém kempu už však stojí podobně jako v penzionu," řekl Bordovský.