Obliba karavaningu rostla v Česku plynule už před pandemií covidu, ale za uplynulé dva roky se zájem o obytná auta a karavany extrémně zvýšil. Pro lidi, kteří měli peníze a chtěli cestovat, šlo o variantu, jak si užít dovolenou a moct cestovat. Půjčovny evidovaly nárůst o 200 až 400 procent a kvůli tomu, že výrobci nebyli připraveni na dramatické zvýšení poptávky, prodávaly se ojetiny někdy i dráž než nová auta. Nemuselo se na ně totiž čekat, řekl ČTK na veletrhu Caravaning Brno předseda a spoluzakladatel Asociace kempování a karavaningu (AKK) Jan Bordovský.
Letos se zájem o obytná auta sice snížil, ale více než o pokles poptávky jde o důsledek problémů ve výrobě. A zatímco v předchozích dvou letech byla řada nákupů impulzivních, nyní se vývoj nových registrací vrací k předcovidovým zvyklostem. "Někteří lidé také zjistili, že karavaning není pro ně, nevyhovuje jim tolik, provoz není levný, a tak se auta zbavují, díky čemuž se zvětšil trh s ojetinami," řekl Bordovský. Stále však platí, že na nový vůz běžné střední třídy v ceně zhruba 1,5 milionu korun se čeká rok, na prémiovější modely i dva roky. "Výrobci na obrovský růst zájmu nebyli na začátku covidu vůbec připraveni. Po ekonomické krizi v roce 2008 se přestalo vyrábět na sklad."
Za posledních deset let se v Česku počet karavanů a obytných vozů ztrojnásobil. Obytných aut je registrovaných zhruba 35.000, karavanů 20.000. "K tomu operujeme s číslem 50.000 až 60.000 aut, které si majitelé různě přestavěli, aby v nich mohli přespávat, takže celkem zhruba 100.000 aut," řekl Bordovský.
Na extrémní nárůst obliby karavaningu nestačila reagovat infrastruktura. V prvním roce covidu lidé, v létě i v zimě, parkovali živelně, mnozí se nechovali příliš ohleduplně k přírodě. AKK proto začala jednat s kraji či obcemi, kde natrefila na vstřícné politiky a úředníky, dařilo se najít místa, kde mohly karavany stát. "Snažíme se obcím vysvětlovat přínos karavaningu a potřeby této skupiny cestovatelů. Za poslední dva roky se v Česku zdvojnásobil počet karavanových stání. Celkový počet je však stále nízký, je jich okolo 30. Umožňují parkování a přenocování na dvě tři noci, poskytují základní servisní výbavu a zásuvku na elektřinu. Na lepších místech jsou i kontejnery na tříděný odpad, ve Svitavách mají i samoobslužnou prádelnu," řekl Bordovský. Situace se zlepšuje tam, kde jsou karavaningu naklonění úředníci či politici, kteří vnímají zájem tohoto typu turistů jako příležitost.
Kvalita zázemí v kempech se zlepšuje pomalu. "Problémem je, že značnou část kempů provozují nájemci, a nemají tak velkou motivaci investovat. Ale například města či němečtí a nizozemští vlastníci investují. Pobyt v takovém kempu už však stojí podobně jako v penzionu," řekl Bordovský.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.