Právě probíhá výstava e-Salon na pražském výstavišti PVA. Kromě jiných zde má svůj stánek automobilka Renault se svou dceřinou Dacií. Kromě již dobře známých elektrifikovaných modelů zde představil nový Megane E-Tech a nejlevnější elektromobil na českém trhu Dacii Spring.
Renault Megane E-Tech
ELEKTRICKÝ DESIGN V GENECH
Díky platformě určené pro elektrický pohon zahajuje nový Megane E-Tech nový designový jazyk „sensual-tech“, který umožní zdůraznit elegantní a zároveň dynamickou osobnost.
PORUŠUJE ZÁKONITOSTI
První model nové generace „nativních“ elektromobilů Renault – nový Megane E-Tech je zároveň první model, který se pyšní novým logem značky. Představuje přelomový design, který porušuje zákonitosti tradičního kompaktního hatchbacku.
Nový designový jazyk „Sensual-tech“
Image značky, design značky Renault, se vyvíjí a stává se více „tech“. Přestože si zachovává
smyslné tvary, které se podílely na jeho nedávném úspěchu, obsahuje velmi technologické prvky (zadní mikro optická světla LED, obrazovku OpenR) a další, jejichž podoba se inspirovala předměty high-tech a světem hi-fi (výdechy ventilace, laserové gravírování na spodním prahu dveří).
Jedinečné a dynamické proporce
s prodlouženým rozvorem (2,70 m a celkovou délkou 4,21 m) a zmenšenými převisy nové platformy CMF-EV má Megane E-Tech jedinečné proporce. Rekordně tenká baterie (pouze 110 mm!) umožnila vylepšit vnější proporce, ale také překonat omezení poměru vnější velikosti a vnitřního prostoru, a to díky snížení těžišti pro ještě větší potěšení a dynamiku řízení.
A konečně nový Megane E-Tech spojuje svou kompaktnost a výšku (1,50 m) s velikostí, která dává již zvenčí znát prostornost interiéru.
Aerodynamika a účinnost
Dojem robustnosti zanechává přítomnost atributů, které evokují svět crossoverů: velká dvacetipalcová kola, ochrana podvozku a podběhů, vysoká linie karosérie. Svažující se střecha, široký rozchod kol a zapuštěné kliky dveří připomínají svět kupé. Výška, prostornost a objem zavazadlového prostoru zase odkazují na svět tradičních „hatchbacků“ segmentu C.
Elegantní a výrazné barvy
Při uvedení nového Megane E-Tech se nabízí šest elegantních a výrazných barev karosérie: šedá Rafale, šedá Schiste, modrá Nocturne, červená Flamme, černá Etoilé a bílá Glacier. Pro lepší personalizaci exteriéru je možné zvolit dvoubarevné provedení s odlišnou barvou střechy, sloupků a v závislosti na výbavě i kryty vnějších zrcátek v odstínu šedá Schiste, černá Etoilé a bílá Glacier s véce než 30 možnými kombinacemi.
ZVÝŠENÝ ELEKTRICKÝ VÝKON
Nový Megane E-Tech poskytuje díky novému pohonnému ústrojí výkon až 160 kW a točivý moment 300 Nm, ale také čtyři úrovně rekuperačního brzdění, které ještě zvyšuje potěšení z elektrického motoru.
Motor nové generace
Motor nového Megane E-Tech je zcela nový. Byl vyvinut v rámci Aliance za spolupráce jednotlivých partnerů. Vyrábí se na dvou místech: v Japonsku (Nissan) a ve Francii Renault) v továrně v Cléonu.
Jde o synchronní motor s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let a která bude pro Renault Group a Alianci představovat budoucnost. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných nerostů omezuje jeho dopad na životní prostředí a náklady na produkci.
Díky optimalizovanému designu je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kilo (včetně převodovky), což je o 10 % menší hmotnost než u ZOE, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu. Pod kapotou nového Megane E-Tech 100% elektrický se budou nabízet dvě verze:
- 96 kW (130 k) a 250 Nm
- 160 kW (218 k) a 300 Nm
Výkonnější varianta umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,4 sekund.
Rekuperační brzdění v nabídce
K dispozici jsou čtyři úrovně rekuperačního brzdění, které je možné volit pádly umístěnými pod volantem: od úrovně 0 (žádné rekuperační brzdění) po úroveň 3 (maximální rekuperace a optimalizované brzdění motorem pro velmi intuitivní řízení ve městě).
Základní informace o novém Megane E-Tech
PODVOZEK
Nová modulární platforma CMF-EV jen pro elektrické vozy.
Přední náprava typu McPherson, zadní náprava víceprvková.
MULTIMEDIÁLNÍ SYSTÉM
OpenR link s operačním systémem Google Android.
Vestavěné služby Google včetně Google Maps (odpadá nutnost zrcadlení smartphonu).
Přístrojový štít 12,3“ v sérii pro všechny verze
Displej multimediálního systému 9“ (základní výbava equilibre), 12“ (techno, iconic)
Prémiový audiosystém Harman Kardon s 9 reproduktory (techno na přání, iconic v sérii)
DOSTUPNÉ BATERIE A NABÍJENÍ
Na evropském trhu budou k dispozici tyto varianty. Definitivní nabídka se v ČR bude lišit.
Baterie 40 kWh, nabíjení 7 kW AC, bez nabíjení DC, dojezd cca 300 km
Baterie 40 kWh, nabíjení 22 kW AC, bez nabíjení DC, dojezd cca 300 km
Baterie 60 kWh, nabíjení 7 kW AC, DC 130 kW, dojezd cca 450–470 km
Baterie 60 kWh, nabíjení 22 kW AC, DC 130 kW, dojezd cca 450–470 km
Baterie od LG Chem (Polsko)
Dobíjení z 10-80 % za 29 minut (DC 130 kW)
DOJEZD
Baterie 40 kWh, dojezd cca 300 km (ve fázi homologace)
Baterie 60 kWh, dojezd cca 450–470 km (ve fázi homologace)
DOSTUPNÉ MOTORIZACE
Motorizace o výkonu 130 koní pro baterii 40 kWh
Motorizace o výkonu 130 koní pro baterii 60 kWh (pouze pro verzi business – nedostupné v ČR)
Motorizace o výkonu 220 koní pro baterii 60 kWh
Maximální rychlost: elektronicky omezena na 160 km/h
Zrychlení z 0-100 km/h: 7,4 s pro verzi o výkonu 220 koní.
ROZMĚRY
Megane E-Tech spadá do segmentu C-hatchback. POZOR! Nejedná se o SUV nebo crossover, vozidlo má na výšku pouze 150 cm (jen o 6 cm více než konvenční Megane).
Megane E-Tech elektrický je kompaktnější než spalovací model Megane, díky platformě pro čistě elektrické vozy je prostornější.
Délka: 421 cm
Šířka: 178 cm (bez vnějších zpětných zrcátek)
Výška: 150 cm
Rozvor: 270 cm
Objem zavazadlového prostoru: 440 l
Toto jsou informace přímo od Renaultu, které byly zmíněné při národní premiéře Méganu E-Tech. Na vlastní subjektivní názor je prozatím brzy. Mohu jen říct, že zvenčí vypadá novinka velmi moderně a největší překvapení mě čekalu uvnitř. Použité materiály a zpracování interiéru ve mě zanechaly dojem, jako bych seděl v německé "prémiovce" s ne francouzském hatchbacku nižší střední třídy. Doufám, že se brzy dočkáme a Megane E-Tech přistane v naší redakční garáži k pořádnému otestování.
Dacia SpringHned vedle nového Meganu stála hned dvojice jiných koncernových elektromobilů, které většina návštěvníků e-Salonu uvidí poprvé na vlastní oči a bude je možná zajímat ještě více, než elektrický Megane. Těmi jsou Daice Spring, které jsou s cenou pod 450 tisíc Kč nejlevnějšími elektromobily na našem trhu.
Stejně jako u Megane E-Tech i u Daice Spring je brzy dělat nějaké závěry o tom, jaká je, či asi může být. Na první pohled mi příjde malá. Ale opravdu malá. Taky aby ne, když je pouze 3734 mm dlouhá a 1579 mm široká. Zato rozvor 2430 mm a výška 1516 mm zase tak špatné parametry nejsou.
Jestli mě u Megane E-Tech překvapil interiér, pak ve Springu mi téměř vyrazil dech. Ač malé auto levné značky, se mi jeho interiér moc líbil. Na oko i na dotek působí daleko lépe, než jsem očekával. Také místa je pro 4 dospělé osoby dostatek a k tomu ještě nabízí 280 litrů pro zavazadla.
V plánu je i Cargo, homologovaná užitková verze N1, bez zadních sedadel a s objemem nákladového prostoru 1 100 litrů. To mi přijde jako skvělý parťák pro všechny kurýry z Dáme gáblík, Houska a spol.
Ve městě zcela jistě postačí výkon pouhých 33 kW (45 koní) a 125 N.m. točivého momentu. To umožňuje elektrické Dacii zrychlit z 0 na 100 km/h za 19,1 a pokračovat dál až ke 125 km/h. S baterií o kapacitě 26,8 kWh by měl Spring ujet v kombinované cyklu 230 km a pouze po městě dokonce 305 km.
Dobrá zpráva na závěr. Dacia Spring není na e-Salonu pouze k vidění, ale je též ve flotile zkušebních vozů a tak si ji mohou zákazníci vyzkoušet.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.