Právě probíhá výstava e-Salon na pražském výstavišti PVA. Kromě jiných zde má svůj stánek automobilka Renault se svou dceřinou Dacií. Kromě již dobře známých elektrifikovaných modelů zde představil nový Megane E-Tech a nejlevnější elektromobil na českém trhu Dacii Spring.
Renault Megane E-Tech
ELEKTRICKÝ DESIGN V GENECH
Díky platformě určené pro elektrický pohon zahajuje nový Megane E-Tech nový designový jazyk „sensual-tech“, který umožní zdůraznit elegantní a zároveň dynamickou osobnost.
PORUŠUJE ZÁKONITOSTI
První model nové generace „nativních“ elektromobilů Renault – nový Megane E-Tech je zároveň první model, který se pyšní novým logem značky. Představuje přelomový design, který porušuje zákonitosti tradičního kompaktního hatchbacku.
Nový designový jazyk „Sensual-tech“
Image značky, design značky Renault, se vyvíjí a stává se více „tech“. Přestože si zachovává
smyslné tvary, které se podílely na jeho nedávném úspěchu, obsahuje velmi technologické prvky (zadní mikro optická světla LED, obrazovku OpenR) a další, jejichž podoba se inspirovala předměty high-tech a světem hi-fi (výdechy ventilace, laserové gravírování na spodním prahu dveří).
Jedinečné a dynamické proporce
s prodlouženým rozvorem (2,70 m a celkovou délkou 4,21 m) a zmenšenými převisy nové platformy CMF-EV má Megane E-Tech jedinečné proporce. Rekordně tenká baterie (pouze 110 mm!) umožnila vylepšit vnější proporce, ale také překonat omezení poměru vnější velikosti a vnitřního prostoru, a to díky snížení těžišti pro ještě větší potěšení a dynamiku řízení.
A konečně nový Megane E-Tech spojuje svou kompaktnost a výšku (1,50 m) s velikostí, která dává již zvenčí znát prostornost interiéru.
Aerodynamika a účinnost
Dojem robustnosti zanechává přítomnost atributů, které evokují svět crossoverů: velká dvacetipalcová kola, ochrana podvozku a podběhů, vysoká linie karosérie. Svažující se střecha, široký rozchod kol a zapuštěné kliky dveří připomínají svět kupé. Výška, prostornost a objem zavazadlového prostoru zase odkazují na svět tradičních „hatchbacků“ segmentu C.
Elegantní a výrazné barvy
Při uvedení nového Megane E-Tech se nabízí šest elegantních a výrazných barev karosérie: šedá Rafale, šedá Schiste, modrá Nocturne, červená Flamme, černá Etoilé a bílá Glacier. Pro lepší personalizaci exteriéru je možné zvolit dvoubarevné provedení s odlišnou barvou střechy, sloupků a v závislosti na výbavě i kryty vnějších zrcátek v odstínu šedá Schiste, černá Etoilé a bílá Glacier s véce než 30 možnými kombinacemi.
ZVÝŠENÝ ELEKTRICKÝ VÝKON
Nový Megane E-Tech poskytuje díky novému pohonnému ústrojí výkon až 160 kW a točivý moment 300 Nm, ale také čtyři úrovně rekuperačního brzdění, které ještě zvyšuje potěšení z elektrického motoru.
Motor nové generace
Motor nového Megane E-Tech je zcela nový. Byl vyvinut v rámci Aliance za spolupráce jednotlivých partnerů. Vyrábí se na dvou místech: v Japonsku (Nissan) a ve Francii Renault) v továrně v Cléonu.
Jde o synchronní motor s vinutým rotorem, což je technologie, na které Renault pracoval deset let a která bude pro Renault Group a Alianci představovat budoucnost. Poskytuje lepší výkon než technologie motoru s permanentními magnety a absence vzácných nerostů omezuje jeho dopad na životní prostředí a náklady na produkci.
Díky optimalizovanému designu je tento motor kompaktní a váží pouze 145 kilo (včetně převodovky), což je o 10 % menší hmotnost než u ZOE, a to navzdory výrazně vyššímu výkonu a točivému momentu. Pod kapotou nového Megane E-Tech 100% elektrický se budou nabízet dvě verze:
- 96 kW (130 k) a 250 Nm
- 160 kW (218 k) a 300 Nm
Výkonnější varianta umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 7,4 sekund.
Rekuperační brzdění v nabídce
K dispozici jsou čtyři úrovně rekuperačního brzdění, které je možné volit pádly umístěnými pod volantem: od úrovně 0 (žádné rekuperační brzdění) po úroveň 3 (maximální rekuperace a optimalizované brzdění motorem pro velmi intuitivní řízení ve městě).
Základní informace o novém Megane E-Tech
PODVOZEK
Nová modulární platforma CMF-EV jen pro elektrické vozy.
Přední náprava typu McPherson, zadní náprava víceprvková.
MULTIMEDIÁLNÍ SYSTÉM
OpenR link s operačním systémem Google Android.
Vestavěné služby Google včetně Google Maps (odpadá nutnost zrcadlení smartphonu).
Přístrojový štít 12,3“ v sérii pro všechny verze
Displej multimediálního systému 9“ (základní výbava equilibre), 12“ (techno, iconic)
Prémiový audiosystém Harman Kardon s 9 reproduktory (techno na přání, iconic v sérii)
DOSTUPNÉ BATERIE A NABÍJENÍ
Na evropském trhu budou k dispozici tyto varianty. Definitivní nabídka se v ČR bude lišit.
Baterie 40 kWh, nabíjení 7 kW AC, bez nabíjení DC, dojezd cca 300 km
Baterie 40 kWh, nabíjení 22 kW AC, bez nabíjení DC, dojezd cca 300 km
Baterie 60 kWh, nabíjení 7 kW AC, DC 130 kW, dojezd cca 450–470 km
Baterie 60 kWh, nabíjení 22 kW AC, DC 130 kW, dojezd cca 450–470 km
Baterie od LG Chem (Polsko)
Dobíjení z 10-80 % za 29 minut (DC 130 kW)
DOJEZD
Baterie 40 kWh, dojezd cca 300 km (ve fázi homologace)
Baterie 60 kWh, dojezd cca 450–470 km (ve fázi homologace)
DOSTUPNÉ MOTORIZACE
Motorizace o výkonu 130 koní pro baterii 40 kWh
Motorizace o výkonu 130 koní pro baterii 60 kWh (pouze pro verzi business – nedostupné v ČR)
Motorizace o výkonu 220 koní pro baterii 60 kWh
Maximální rychlost: elektronicky omezena na 160 km/h
Zrychlení z 0-100 km/h: 7,4 s pro verzi o výkonu 220 koní.
ROZMĚRY
Megane E-Tech spadá do segmentu C-hatchback. POZOR! Nejedná se o SUV nebo crossover, vozidlo má na výšku pouze 150 cm (jen o 6 cm více než konvenční Megane).
Megane E-Tech elektrický je kompaktnější než spalovací model Megane, díky platformě pro čistě elektrické vozy je prostornější.
Délka: 421 cm
Šířka: 178 cm (bez vnějších zpětných zrcátek)
Výška: 150 cm
Rozvor: 270 cm
Objem zavazadlového prostoru: 440 l
Toto jsou informace přímo od Renaultu, které byly zmíněné při národní premiéře Méganu E-Tech. Na vlastní subjektivní názor je prozatím brzy. Mohu jen říct, že zvenčí vypadá novinka velmi moderně a největší překvapení mě čekalu uvnitř. Použité materiály a zpracování interiéru ve mě zanechaly dojem, jako bych seděl v německé "prémiovce" s ne francouzském hatchbacku nižší střední třídy. Doufám, že se brzy dočkáme a Megane E-Tech přistane v naší redakční garáži k pořádnému otestování.
Dacia SpringHned vedle nového Meganu stála hned dvojice jiných koncernových elektromobilů, které většina návštěvníků e-Salonu uvidí poprvé na vlastní oči a bude je možná zajímat ještě více, než elektrický Megane. Těmi jsou Daice Spring, které jsou s cenou pod 450 tisíc Kč nejlevnějšími elektromobily na našem trhu.
Stejně jako u Megane E-Tech i u Daice Spring je brzy dělat nějaké závěry o tom, jaká je, či asi může být. Na první pohled mi příjde malá. Ale opravdu malá. Taky aby ne, když je pouze 3734 mm dlouhá a 1579 mm široká. Zato rozvor 2430 mm a výška 1516 mm zase tak špatné parametry nejsou.
Jestli mě u Megane E-Tech překvapil interiér, pak ve Springu mi téměř vyrazil dech. Ač malé auto levné značky, se mi jeho interiér moc líbil. Na oko i na dotek působí daleko lépe, než jsem očekával. Také místa je pro 4 dospělé osoby dostatek a k tomu ještě nabízí 280 litrů pro zavazadla.
V plánu je i Cargo, homologovaná užitková verze N1, bez zadních sedadel a s objemem nákladového prostoru 1 100 litrů. To mi přijde jako skvělý parťák pro všechny kurýry z Dáme gáblík, Houska a spol.
Ve městě zcela jistě postačí výkon pouhých 33 kW (45 koní) a 125 N.m. točivého momentu. To umožňuje elektrické Dacii zrychlit z 0 na 100 km/h za 19,1 a pokračovat dál až ke 125 km/h. S baterií o kapacitě 26,8 kWh by měl Spring ujet v kombinované cyklu 230 km a pouze po městě dokonce 305 km.
Dobrá zpráva na závěr. Dacia Spring není na e-Salonu pouze k vidění, ale je též ve flotile zkušebních vozů a tak si ji mohou zákazníci vyzkoušet.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.