Cena zimních pneumatik se meziročně zvýšila průměrně zhruba o šest procent. Důvodem je podle sdělení ČTK zejména nedostatek výrobních surovin a drahá námořní kontejnerová doprava. Za sadu zimních pneumatik si tak letos řidiči připlatí v průměru téměř 500 Kč. Přes vyšší ceny poptávka roste a v polovině září se prodalo o 60 procent více pneu než před rokem a o čtvrtinu více než v roce 2019. Vyplývá to z údajů serveru Pneumatiky.cz.
Zdražování se týká všech výrobců, ale nejvíce podle ředitele Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera opět zdraží některé značky pneumatik z Číny. Dražší dopravou tak tyto pneumatiky postupně ztrácí svou hlavní konkurenční výhodu. Už na jaře řada čínských pneu nebyla schopna cenově konkurovat v ekonomické třídě evropským značkám, a prodejcům se proto nevyplatilo pneumatiky z Asie dovážet.
Navzdory zdražení však lze podle Schwangmaiera očekávat vyšší zájem o zimní pneumatiky než v minulém roce. "Byť se ani letos při cestování v zimě některým omezením pravděpodobně nevyhneme, zatím to vypadá, že řidiči konečně vyrazí i na hory. To přirozeně podpoří zájem o nové zimní pneu," řekl ČTK. To by mohlo znamenat horší dostupnost některých rozměrů v hlavní sezóně přezouvání, tedy především v druhé polovině října a první polovině listopadu.
Posilují prémiové značky. Jejich podíl v prodejích letos stoupl o čtyři procentní body na 38 procent. Naopak ekonomické pneu sedm procentních bodů ztratily a jejich podíl klesl na 47 procent. Řidiči se tak po epidemii koronaviru vrací k běžnému chování a častěji volí bezpečnější pneu, za které více utratí.
Nejoblíbenější značkou zimních pneumatik je tradičně český Barum, na kterou minulou zimní sezónu přezouvalo 20 procent řidičů. Ve střední třídě má na trhu zimních pneumatik nejsilnější pozici jihokorejský výrobce Hankook a v prémiové třídě jsou nejoblíbenější finský Nokian a německý Continental.
Zájem o celoroční pneumatiky vzrostl za pět let o 151 procent na 6,8 procenta. Jako nejčastější důvody pro nákup celoročních pneumatik uvedlo 34 procent řidičů pohodli, kdy nemusí přezouvat na druhou sadu. Dalších 27 procent řidičů volí celoroční pneumatiky kvůli úspoře za druhou sadu a podle 22 procent jsou zimy v posledních letech mírnější.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.