Zimní pneu zdražily, sada o 500 korun. Profesionál sdělil důvody

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Auto Kelly
ČTK , AutoRoad.cz 2. října 2021 20:26
Sdílej:

Cena zimních pneumatik se meziročně zvýšila průměrně zhruba o šest procent. Důvodem je podle sdělení ČTK zejména nedostatek výrobních surovin a drahá námořní kontejnerová doprava. Za sadu zimních pneumatik si tak letos řidiči připlatí v průměru téměř 500 Kč. Přes vyšší ceny poptávka roste a v polovině září se prodalo o 60 procent více pneu než před rokem a o čtvrtinu více než v roce 2019. Vyplývá to z údajů serveru Pneumatiky.cz.

Zdražování se týká všech výrobců, ale nejvíce podle ředitele Pneumatiky.cz Vojtěcha Schwangmaiera opět zdraží některé značky pneumatik z Číny. Dražší dopravou tak tyto pneumatiky postupně ztrácí svou hlavní konkurenční výhodu. Už na jaře řada čínských pneu nebyla schopna cenově konkurovat v ekonomické třídě evropským značkám, a prodejcům se proto nevyplatilo pneumatiky z Asie dovážet.

Navzdory zdražení však lze podle Schwangmaiera očekávat vyšší zájem o zimní pneumatiky než v minulém roce. "Byť se ani letos při cestování v zimě některým omezením pravděpodobně nevyhneme, zatím to vypadá, že řidiči konečně vyrazí i na hory. To přirozeně podpoří zájem o nové zimní pneu," řekl ČTK. To by mohlo znamenat horší dostupnost některých rozměrů v hlavní sezóně přezouvání, tedy především v druhé polovině října a první polovině listopadu.

Posilují prémiové značky. Jejich podíl v prodejích letos stoupl o čtyři procentní body na 38 procent. Naopak ekonomické pneu sedm procentních bodů ztratily a jejich podíl klesl na 47 procent. Řidiči se tak po epidemii koronaviru vrací k běžnému chování a častěji volí bezpečnější pneu, za které více utratí.

Nejoblíbenější značkou zimních pneumatik je tradičně český Barum, na kterou minulou zimní sezónu přezouvalo 20 procent řidičů. Ve střední třídě má na trhu zimních pneumatik nejsilnější pozici jihokorejský výrobce Hankook a v prémiové třídě jsou nejoblíbenější finský Nokian a německý Continental.

Zájem o celoroční pneumatiky vzrostl za pět let o 151 procent na 6,8 procenta. Jako nejčastější důvody pro nákup celoročních pneumatik uvedlo 34 procent řidičů pohodli, kdy nemusí přezouvat na druhou sadu. Dalších 27 procent řidičů volí celoroční pneumatiky kvůli úspoře za druhou sadu a podle 22 procent jsou zimy v posledních letech mírnější.

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.