Vlastní vůz se stal nedílnou součástí většiny českých domácností. Ne každá z nich ale disponuje novým vozem, zcela nový automobil si pořídila pouze necelá pětina lidí. Ostatní vlastníci automobilů sáhli ke koupi ojetiny. Pro 60 % majitelů vozů totiž představuje koupě nového auta příliš vysokou investici, třetina ji pak považuje vyloženě za vyhozené peníze. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.
Kdo kupuje nová auta?
Podle Svazu dovozců automobilů se počet osobních aut v loňském roce zvýšil o více než 144 tisíc kusů na 6,13 milionu vozů. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35 roku na 15,27 roku. Zároveň se i v této oblasti ekonomiky projevily dopady koronavirové krize. Ve srovnání s rokem 2019 se loni prodalo o 12 % nových aut méně. Firmy, které se nejvíce podílejí na vysokých prodejích nových aut, totiž ve velké míře kvůli dlouhým čekacím dobám na nový vůz své flotily neobnovují. A soukromě si zcela nový vůz dopřeje málokdo. Výsledky průzkumu ukazují, že tak učinilo jen 19 % vlastníků automobilů.
Koronavirová krize žene zájem i ceny ojetin vzhůru
Dalším důsledkem koronavirové krize je, ať už kvůli nedostatku nových aut nebo vládním opatřením spojeným s omezením obchodování s ojetinami, zvyšování cen ojetých vozů. I přesto se evidentně auto z druhé ruky Čechům vyplatí. Z průzkumu je zřejmé, že cena je hlavním faktorem, který Čechy ke koupi ojetých aut vede. Možnost levnějšího nákupu je hlavní předností pro 95 % lidí, pro 34 % je dokonce koupě nového vozu vyhozenými penězi.
„Díky dlouhým čekacím dobám na nová auta začali o ojetá auta navíc projevovat zájem také firmy či potenciální zájemci o vozy z autosalonu. Růstu nahrávala také omezení spojená s cestováním například hromadnou dopravou. U financování ojetin registrujeme rostoucí trend již od počátku roku, který výrazně zesílil ještě s příchodem letních měsíců a trvá doposud,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis, a dodává: „Je pravděpodobné, že ceny ojetin v důsledku této zvýšené poptávky a zároveň jejich nedostatku dále porostou.“
Lepší vůz než z autosalonu
Kromě ceny zmiňují Češi také další důvody, proč preferují ojetá auta. Desetina lidí vnímá ojetý vůz jako možnost k získání kvalitnějšího automobilu, než jaký by za stejnou částku pořídili v autosalonu, ať už je tím myšlena lepší výbava, vyšší třída vozu nebo prémiovější značka. Z dalších výraznějších důvodů pro nákup ojetého vozu uvádějí majitelé doporučení rodiny.
Jaký je nejlepší věk?
Zájem o starší vozy potvrzují i další výsledky průzkumu. Při nákupu ojetého vozu v autobazaru zvolilo vůz starší než 5 let téměř 60 % lidí, přičemž nejčastěji se v autobazarech nakupují auta ve stáří mezi 5 až 10 roky. Automobil ve stáří 3 až 5 let zakoupila v autobazaru necelá pětina lidí. Mladší vozy si Češi v autobazarech vybírají spíše výjimečně. Auto mezi 1 až 3 roky stáří si zde podle průzkumu Cofidisu pořídilo 16 % lidí a ojetý vůz starý maximálně rok si zakoupila v autobazaru jen 6 % dotázaných.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.