Vlastní vůz se stal nedílnou součástí většiny českých domácností. Ne každá z nich ale disponuje novým vozem, zcela nový automobil si pořídila pouze necelá pětina lidí. Ostatní vlastníci automobilů sáhli ke koupi ojetiny. Pro 60 % majitelů vozů totiž představuje koupě nového auta příliš vysokou investici, třetina ji pak považuje vyloženě za vyhozené peníze. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.
Kdo kupuje nová auta?
Podle Svazu dovozců automobilů se počet osobních aut v loňském roce zvýšil o více než 144 tisíc kusů na 6,13 milionu vozů. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35 roku na 15,27 roku. Zároveň se i v této oblasti ekonomiky projevily dopady koronavirové krize. Ve srovnání s rokem 2019 se loni prodalo o 12 % nových aut méně. Firmy, které se nejvíce podílejí na vysokých prodejích nových aut, totiž ve velké míře kvůli dlouhým čekacím dobám na nový vůz své flotily neobnovují. A soukromě si zcela nový vůz dopřeje málokdo. Výsledky průzkumu ukazují, že tak učinilo jen 19 % vlastníků automobilů.
Koronavirová krize žene zájem i ceny ojetin vzhůru
Dalším důsledkem koronavirové krize je, ať už kvůli nedostatku nových aut nebo vládním opatřením spojeným s omezením obchodování s ojetinami, zvyšování cen ojetých vozů. I přesto se evidentně auto z druhé ruky Čechům vyplatí. Z průzkumu je zřejmé, že cena je hlavním faktorem, který Čechy ke koupi ojetých aut vede. Možnost levnějšího nákupu je hlavní předností pro 95 % lidí, pro 34 % je dokonce koupě nového vozu vyhozenými penězi.
„Díky dlouhým čekacím dobám na nová auta začali o ojetá auta navíc projevovat zájem také firmy či potenciální zájemci o vozy z autosalonu. Růstu nahrávala také omezení spojená s cestováním například hromadnou dopravou. U financování ojetin registrujeme rostoucí trend již od počátku roku, který výrazně zesílil ještě s příchodem letních měsíců a trvá doposud,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis, a dodává: „Je pravděpodobné, že ceny ojetin v důsledku této zvýšené poptávky a zároveň jejich nedostatku dále porostou.“
Lepší vůz než z autosalonu
Kromě ceny zmiňují Češi také další důvody, proč preferují ojetá auta. Desetina lidí vnímá ojetý vůz jako možnost k získání kvalitnějšího automobilu, než jaký by za stejnou částku pořídili v autosalonu, ať už je tím myšlena lepší výbava, vyšší třída vozu nebo prémiovější značka. Z dalších výraznějších důvodů pro nákup ojetého vozu uvádějí majitelé doporučení rodiny.
Jaký je nejlepší věk?
Zájem o starší vozy potvrzují i další výsledky průzkumu. Při nákupu ojetého vozu v autobazaru zvolilo vůz starší než 5 let téměř 60 % lidí, přičemž nejčastěji se v autobazarech nakupují auta ve stáří mezi 5 až 10 roky. Automobil ve stáří 3 až 5 let zakoupila v autobazaru necelá pětina lidí. Mladší vozy si Češi v autobazarech vybírají spíše výjimečně. Auto mezi 1 až 3 roky stáří si zde podle průzkumu Cofidisu pořídilo 16 % lidí a ojetý vůz starý maximálně rok si zakoupila v autobazaru jen 6 % dotázaných.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.