Vlastní vůz se stal nedílnou součástí většiny českých domácností. Ne každá z nich ale disponuje novým vozem, zcela nový automobil si pořídila pouze necelá pětina lidí. Ostatní vlastníci automobilů sáhli ke koupi ojetiny. Pro 60 % majitelů vozů totiž představuje koupě nového auta příliš vysokou investici, třetina ji pak považuje vyloženě za vyhozené peníze. Vyplývá to z průzkumu společnosti Cofidis mezi 550 respondenty.
Kdo kupuje nová auta?
Podle Svazu dovozců automobilů se počet osobních aut v loňském roce zvýšil o více než 144 tisíc kusů na 6,13 milionu vozů. Jejich průměrné stáří stouplo o 0,35 roku na 15,27 roku. Zároveň se i v této oblasti ekonomiky projevily dopady koronavirové krize. Ve srovnání s rokem 2019 se loni prodalo o 12 % nových aut méně. Firmy, které se nejvíce podílejí na vysokých prodejích nových aut, totiž ve velké míře kvůli dlouhým čekacím dobám na nový vůz své flotily neobnovují. A soukromě si zcela nový vůz dopřeje málokdo. Výsledky průzkumu ukazují, že tak učinilo jen 19 % vlastníků automobilů.
Koronavirová krize žene zájem i ceny ojetin vzhůru
Dalším důsledkem koronavirové krize je, ať už kvůli nedostatku nových aut nebo vládním opatřením spojeným s omezením obchodování s ojetinami, zvyšování cen ojetých vozů. I přesto se evidentně auto z druhé ruky Čechům vyplatí. Z průzkumu je zřejmé, že cena je hlavním faktorem, který Čechy ke koupi ojetých aut vede. Možnost levnějšího nákupu je hlavní předností pro 95 % lidí, pro 34 % je dokonce koupě nového vozu vyhozenými penězi.
„Díky dlouhým čekacím dobám na nová auta začali o ojetá auta navíc projevovat zájem také firmy či potenciální zájemci o vozy z autosalonu. Růstu nahrávala také omezení spojená s cestováním například hromadnou dopravou. U financování ojetin registrujeme rostoucí trend již od počátku roku, který výrazně zesílil ještě s příchodem letních měsíců a trvá doposud,“ říká Martin Kapicz, ředitel pro Auto Business ve společnosti Cofidis, a dodává: „Je pravděpodobné, že ceny ojetin v důsledku této zvýšené poptávky a zároveň jejich nedostatku dále porostou.“
Lepší vůz než z autosalonu
Kromě ceny zmiňují Češi také další důvody, proč preferují ojetá auta. Desetina lidí vnímá ojetý vůz jako možnost k získání kvalitnějšího automobilu, než jaký by za stejnou částku pořídili v autosalonu, ať už je tím myšlena lepší výbava, vyšší třída vozu nebo prémiovější značka. Z dalších výraznějších důvodů pro nákup ojetého vozu uvádějí majitelé doporučení rodiny.
Jaký je nejlepší věk?
Zájem o starší vozy potvrzují i další výsledky průzkumu. Při nákupu ojetého vozu v autobazaru zvolilo vůz starší než 5 let téměř 60 % lidí, přičemž nejčastěji se v autobazarech nakupují auta ve stáří mezi 5 až 10 roky. Automobil ve stáří 3 až 5 let zakoupila v autobazaru necelá pětina lidí. Mladší vozy si Češi v autobazarech vybírají spíše výjimečně. Auto mezi 1 až 3 roky stáří si zde podle průzkumu Cofidisu pořídilo 16 % lidí a ojetý vůz starý maximálně rok si zakoupila v autobazaru jen 6 % dotázaných.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?