Splnil se vám váš dlouholetý sen, a kromě rodinného vozidla, se kterým vyrážíte na dovolenou nebo nákupy, jste si pořídili i pořádné sportovní auto? I v jeho případě platí, že na silnici nesmí bez povinného ručení. Jak vybrat to pravé?
Povinné ručení je ze zákona nutností
Stejně jako každý vůz, i ten sportovní musí mít uzavřené povinné ručení, jehož sjednání ukládá zákon. Bez něj nesmí žádné vozidlo na pozemní komunikaci, chrání vás před dopady škod, které provozem automobilu způsobíte někomu jinému. Je jedno, zda jde o škodu na majetku, zdraví, životě, nebo o ušlý zisk.
V každém případě ale u sportovního auta musíte počítat s vyšší cenou pojištění. Jak by také ne, vždyť je vyšší i jeho pořizovací cena a motorizace.
Opakem povinného ručení je havarijní pojištění, které je dobrovolné a je určeno ke krytí škod, které vzniknou na vašem vozidle v důsledku havárie, odcizení, vandalismu, živelní katastrofy nebo neoprávněného užití vozidla. Sjednává se u něj i spoluúčast, tedy částka, kterou se na škodě sami podílíte. U povinného ručení se s ní nesetkáte.
Povinné ručení si můžete sjednat online
Je to tak, kvůli sjednání pojištění už nemusíte dlouhé minuty a někdy i hodiny čekat na pobočce, až se na vás dostane řada a někdo vám vypracuje nabídku. Dneska to zvládnete z klidu domova, za pár minut a možná ještě ušetříte. Budete totiž možná moci vybírat i z nabídek, ke kterým byste se jinam nedostali.
Víte, že cenu povinného ručení ovlivňuje:
Motorizace vozidla – čím je vyšší objem a výkon motoru, tím vyšší je pojistné. Věk pojistníka, kdy za nejrizikovější jsou považování mladí řidiči zhruba do 25 let věku, kteří platí nejvyšší pojistné. Místo vašeho bydliště (v malých městech bývá pojištění levnější). Bonusy za roky bez nehody, kdy platí, že čím víc let jezdíte bez nehod, tím levnější můžete mít povinné ručení.Na čem si dát při výběru povinného ručení záležet?
Když přijde na sjednání povinného ručení, je důležité si správně nastavit hlavně pojistné limity. Právě od nich se odvíjí to, zda vzniklou škodu případně uhradí pojišťovna celou, nebo se na ní budete muset podílet.
Na pojistných limitech se rozhodně nevyplatí šetřit a je lepší si připlatit nějakou tu korunu za vyšší krytí. Standardem je 35 milionů, což ale nemusí vždy stačit (hlavně v zahraničí). Lepší je zvolit krytí ve výši 50, 70 nebo i 100 milionů korun.
Pozor byste si ale měli dát nejen na pojistné limity, zásadní jsou i výluky z pojištění, tedy situace, kdy pojišťovna rozhodně nebude plnit.
Mezi ně patří třeba řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek, škody způsobené nevhodným použitím vozidla, jízda s vozidlem bez STK, jízda bez řidičského oprávnění, škody vzniklé střetem dvou vozidel stejného majitele nebo škoda vzniklá mezi vozidly jízdní soupravy tvořené motorovým a přípojným vozidlem.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.