Spolehlivé a cenově dostupné ojeté auto? Sedm prověřených tipů včetně motorizací

Volkswagen Passat | foto: Filip Toužimský, AutoRoad.cz

Koupit hezké ojeté auto se spolehlivým motorem za přijatelné peníze by chtěl každý. Bohužel realita bývá často odlišná. Přesto jsme se na základě našich zkušeností získaných při prověrkách starších vozidel sestavili žebříček sedmi nejzajímavějších ojetin tohoto roku.

Volkswagen Passat B8

Z pohledu Auto AZ představuje Passat B8 oproti předchozí generaci velký skok jak designově, tak technologicky. Také motor 2.0 TDI v nejobvyklejší výkonové verzi se 110 kW je poměrně suverénní a dle dosavadních zkušeností i velice spolehlivý. S klienty kupujeme a následně po stránce spolehlivosti sledujeme tyto vozy s nájezdy i přes 200 tis. km. Kromě běžné údržby a výměny rozvodové sady při 210 tis. km se na Passatech B8 moc komplikací neřeší. Výjimkou jsou častější výměny silentbloků předních ramen za pár tisíc korun a občas nějakého ložiska v kole. Celkově však hodnotíme tuto modelovou řadu jako velmi zajímavou jak z hlediska svezení, tak předpokládané dlouhodobé spolehlivosti. Je to zároveň i vhodná volba pro zájemce o automatickou převodovku. „V době, kdy je koupě téměř jakéhokoliv fordu s automatickou převodovkou Powershift v podstatě adrenalinovou záležitostí, byste volbou Passatu ve verzi 2.0 TDI s převodovkou DSG neměli udělat zásadní chybu. Pokud měla v minulosti převodovka pravidelně měněný olej, lze předpokládat spolehlivost skříně i dlouho po nájezdu 200 tisíc kilometrů,“ Informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ.

Doporučit můžeme i slabší motorizaci 1.6 TDI. Spolehlivostí je motor srovnatelný se silnějším dvoulitrem. Pro koupi Passatu B8 1.6 TDI bude často hovořit cena. Slušné kousky z let 2015/16 s nájezdem kolem 180 tis. km se aktuálně začínají na trhu prodávat již od cca 240 - 250 tis. Kč. Na nejobvyklejší verzi 2.0 TDI s podobnými parametry je potřeba mít připraveno minimálně 280 - 290 tis. Kč, spíše ale 300 tis. Kč a výše. Cca od 320 tis. Kč už se dá vybírat z rostoucího počtu seriózních nabídek i s nižšími nájezdy kolem cca 140 - 150 tis. km.

Škoda Superb (2015) 2.0 TDI 4x4 DSG | foto: Roman Havlín

Škoda Superb III

Pro ojetou Škodu Superb třetí generace platí z hlediska spolehlivosti to samé, co pro Passat B8. Při přímém srovnání bychom ale dali přednost právě Passatu. Srovnatelný Superb totiž stojí na trhu ojetin obvykle o několik desítek tisíc korun více než Passat B8. Komu však Škoda Superb III vyhovuje více, například nabídkou většího vnitřního prostoru a tedy i komfortem cestování na zadních sedadlech, na který je Superb už od první generace zaměřený a kterým je jedinečný, tomu ji můžeme s klidem doporučit.

Volkswagen Golf GTD Variant | foto: Roman Havlín

Volkswagen Golf VII

Golf sedmé generace začali naši klienti častěji poptávat už v minulém roce. Celkovou technickou kvalitou ojetin je pro nás vůz příjemným překvapením. Podobně jako Passat B8 udělal i Golf VII mezigeneračně velký posun. Hlavně co se týká podvozku, který je výborně naladěný. U Golfu se snad ještě lépe povedlo skloubit komunikativnost a jistotu celého podvozku s pohodlností i na dlouhé cesty. Spolehlivost je dle našich zkušeností velmi dobrá i při vyšších nájezdech. Zejména v kombinaci s pohonem předních kol a vznětovým motorem 2.0 TDI.

Přesto musíme zmínit několik nedostatků. U vozů s motorem 1.6 TDI, což je na trhu nejčastější verze, se objevují vadné silentbloky u převodovky. Někdy se tak děje už před nájezdem 100 tis. km. Je to velmi pravděpodobně konstrukční vada, která se při jízdě projevuje hlukem a vibracemi – zejména v zatáčkách. Stejný problém jsme zaznamenali i v příbuzné Octavii III. Pozor také při koupi verzí 4Motion s pohonem všech kol. Zde se objevují poměrně často různé pazvuky od pohonu 4x4. Někdy to může znamenat potíž s kardanovou hřídelí, nebo v horším a dražším případě se zadní rozvodovkou s mezinápravovou spojkou Haldex. Toto opět platí i pro Octavii III. Opatrní bychom byli také s nákupem benzinové verze 1.4 TSI. Zpočátku výroby byly tyto motory velmi problémové a dle aktuálních informací z praxe to vypadá, že se jim dosud nevyhýbají občasné potíže s vnitřní mechanikou. Taková oprava se pak vyšplhá klidně i přes 100 tis. Kč. Tajným tipem na zajímavou benzínovou motorizaci pro VW Golf VII je za nás 1.2 TSI s manuální převodovkou. Z hlediska dlouhodobější spolehlivosti jí dle našich zkušeností není moc co vytknout, pěkně jede a umí být i úsporná.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG Style (2017) | foto: Roman Havlín

Škoda Octavia III

U Octavie je technika i spolehlivost obdobná jako v případě Golfu VII. Jeden důležitý rozdíl tu však je. Motor 2.0 TDI má v Octavii III vlečenou tuhou zadní nápravu, kdežto Golf VII se stejným motorem má nápravu víceprvkovou s nezávisle zavěšenými koly. Avšak i u verzí s tuhou zadní nápravou (týká se motorů 1.6 TDI či 1.2 TSI) má za nás Golf lepší jízdní vlastnosti než Octavia. Výhodou Octavie ale je v porovnání s Golfem mnohem větší výběr nabízených ojetin. Cenově jsou na tom oba vozy dost podobně. Koupitelné kusy z let 2014/2015 s motorem 1.6 TDI a nájezdy kolem cca 160 - 200 tis. km se začínají aktuálně prodávat cca od 180 - 190 tis. Kč. Kolem 200 tis. Kč už se dá trochu více vybírat. Mezi 200 - 250 tis. Kč je výběr těchto aut poměrně velký a cca od 220 - 230 tis. Kč už se objevují i motorizace 2.0 TDI. Na lepší vybavení auta s nájezdem kolem 150 tis. km už to chce ale min. 250 tis. Kč, spíše více.

Hyundai i30 | foto: Hyundai

Hyundai i30 a Kia Ceed

Pokud vybíráte rodinné kombi a chcete spolehlivý atmosférický motor, jsou tito koncernoví sourozenci jednou z mála rozumných možností, obzvláště v cenové kategorii do 200 tis. Kč. V době rozmachu malých turbomotorů s často problematickou spolehlivostí, kdy už bohužel v podstatě odzvonilo dlouholeté stálici v této kategorii Fordu Focus s atmosférickým motorem 1.6i (kusy mladší 2011 s tímto motorem na trhu skoro nenajdete), je toto osvědčená volba. Za relativně málo peněz dostanete kvalitní a hlavně dlouhodobě spolehlivý automobil. Doporučujeme zejména agregát 1.6i v jakékoliv výkonové variantě. Ani 1.4i není špatný, občas ho však trápí obtíže s řetězovými rozvody a selhávající těsnění pod hlavou motoru. Pěkné kusy z let 2012/2013 s nájezdy mezi cca 100 – 150 tis. km koupíte za cenu cca 160 – 180 tis. Kč. V relaci 180 – 200 tis. Kč už se objevují i kousky s nájezdy do 100 tis. km. A jak jsou na tom vznětové motory? Ty můžeme s klidným svědomím doporučit také. Motor 1.6 CRDi je prakticky v jakékoliv variantě spolehlivý, dynamický i úsporný. Není třeba se bát nájezdů blížících se 200 tis. km. Pěkné kousky z let 2014/2015 s nájezdy pod 150 tis. km se na trhu objevují už v cenách kolem 180 – 190 tis. Kč. A pokud hledáte auto této kategorie za co nejméně peněz se spolehlivým automatem, jste u vozů Kia a Hyundai opět na správné adrese.

Ford Focus | foto: Ford

„Last minute“ Ford Focus

Je to sice mírně přehnané, ale se zmenšováním objemu a zpřísňováním emisních norem to se zánovními ojetinami z hlediska spolehlivosti není žádná hitparáda a postupem času to nejspíš bude s výběrem spolehlivé, za rozumné peníze udržovatelné ojetiny složitější. Proto pokud koukáte po levném a přitom spolehlivém naftovém kombíku, doporučujeme přemýšlet o Fordu Focus z let cca 2012 - 2014. Není to ještě příliš staré auto ani morálně, ani designově a slušné kusy s ještě rozumnými nájezdy kolem 160–200 tis. km (ano, u tohoto modelu, pokud je při koupi v pořádku, není třeba se bát ani vyšších nájezdů, bývá spolehlivý a servisně relativně nenáročný) se na trhu objevují už od cca 140 - 150 tis. Kč. Do 200 tis. Kč se pak dá už celkem dobře vybírat kombinace stáří/nájezdu/výbavy. S nástupem 1.5 TDCi jsme zaznamenali výrazné zvýšení potíží s činností DPF filtru a oproti 1.6 TDCi i celkově horší kondici motoru už při nižších nájezdech. 1.5 TDCi není špatný motor, ale nejspíš díky zpřísňování emisních limitů do těžko splnitelných hodnot se u něj objevují neduhy, kterými předchůdce jednoduše obvykle netrpí. U fordu moc nedoporučujeme při nákupu ojetiny přeplňované benzinové verze EcoBoost a vozy s automatem. Dle našich zkušeností je zde osvědčeným receptem na dlouhodobou spolehlivost napříč modelovými řadami kombinace naftového motoru a manuální převodovky.

Zmíněné modely v kombinaci s konkrétními motorizacemi jsou obecným doporučením, jakým směrem se při výběru staršího vozu vydat. V praxi je ale vždy rozhodující technický stav vybíraného automobilu. Proto doporučujeme při výběru ojetiny postupovat s rozvahou, dopřát si dlouhou testovací jízdu a důkladně prověřit kondici konkrétního kousku.

Neexistující „lákadla“ z internetu

 „Rád bych všechny zájemce o jakýkoliv ojetý automobil varoval před marketingovými strategiemi některých tuzemských autobazarů, které inzerují žádané vozy za velmi nízké ceny. Naprostá většina z těchto supervýhodných nabídek totiž fyzicky neexistuje. Zkresluje to pak dojem o možnostech nákupu. Setkáváme se s tímto jednáním bohužel velmi často. Proto si před výjezdem do autobazaru, který vámi vybrané vozidlo inzeruje ověřte, zda ho má skutečně k dispozici. Bohužel ani to není 100% záruka, že tomu tak je. Setkali jsme se opakovaně s tím, že skutečnost neexistence daného kusu vyšla najevo až při fyzické návštěvě prodejce. O to totiž často prodejci právě jde, dostat vás fyzicky tzv. na plac, abyste si už něco z jeho nabídky vybrali,“ dodává Aleš Zich z Auto AZ.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy