Atraktivní vodíkové vozy Grove nabídnou skvělý design i dojezd, nedají se ale levně

Grove | foto: 汽车之家

Na právě probíhajícím autosalonu v Šanghaji se světu ukázaly vozy nové automobilky Grove. Ta je unikátní zejména tím, že se soustředí pouze na pohon vodíkem. Ambice ji stejně jako dalším čínským startupům nechybí, prezentuje se totiž hned čtyřmi novými modely.

Vodíková auta jsou na trhu stále velmi vzácný jev. Na celém světě se momentálně nabízí pouze tři modely osobních vozů s vodíkovými palivovými články a většina prodejů probíhá v Kalifornii, Japonsku a Jižní Koreji. Nikde jinde totiž není možné tyto vozy normálně provozovat kvůli chybějící infrastruktuře. Mnohé automobilky však vodíku věří, včetně třeba Hyundaie, který své vodíkové Nexo začne od letoška prodávat i v Česku.

Grove Obsidian | foto: 汽车之家

Pomoci vodíku dostat se do mainstreamu může Čína, kde se poslední roky ve velkém rozběhl vývoj alternativních pohonů, v Číně nazývaných nová energie. Naprostá většina automobilek samozřejmě nabízí bateriové vozy a hybridy, na probíhajícícm autoalonu v Šanghaji se ale představila první čistě vodíková automobilka Grove.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem. 

Wuhan Grove Hydrogen Automobile je dceřinou společností státem vlastněného Institutu pro geologické zdroje a environmentální průmyslová technologie ve Wuhanu. Kromě sídla ve Wuhanu vlastní společnost také designové centrum ve španělské Barceloně, kde byl vytvořen design nových vozů. Název firmy i samotné značky, Grove, v čínštině Geluofu, odkazuje na britského vědce Williama Roberta Grovea, který je považován za otce technologie palivových článků.

Grove Obsidian Sport | foto: 汽车之家

Už před měsícem se na pár fotkách ukázal prototyp hatchbacku s křídlovými dveřmi, na autosalonu však Grove ukázalo hned čtyři vozy, které jsou navíc blízko produkci.

Grove Obsidian je velké SUV s klasicky působícím designem, evokujícím prémiové vozy jako Range Rover nebo Bentley Bentayga, nejde však o kopii žádného existujícího vozu. Originální je zejména zkosená záď a také dveře otevírající se proti sobě. Také interiér má netradiční zpracování, na obou stranách zaujmou zejména vysoké klenby palubní desky, pod kterými se zřejmě ukrývají displeje. Všechny ovládací prvky jsou pak umístěny na úzkém středovém panelu.

Grove Obsidian Sport | foto: 汽车之家

Pohon zajišťuje elektrický motor o výkonu 381 koní, kterému energii dodává vodíkový palivový článek. Na jedno naplnění nádrží vodíkem Obsidian ujede až 1200 kilometrů. Samotné doplnění vodíku má zabrat jen 3 minuty, tedy stejně jako normální načerpání benzínu. Zrychlení z nuly na sto zabere velkému vozu jen 6,5 sekundy, maximální rychlost je omezena na 180 km/h. Obsidian je už možné si předobjednat, cena začíná na 750 tisíc CNY, tedy asi 2,5 milionu Kč, což už zahrnuje státní dotace. 

Druhý vůz je Obsidian Sport, tedy dynamičtější a menší verze velkého SUV. Sport je vůz, který se už ukázal na fotkách minulý měsíc, tedy sportovně se tvářící pětidvéřový hatchback/crossover s agresivní přídí a ostře zkosenou zádí. Příď vozu možná až příliš připomíná modely taktéž čínského Hybrid Kinetic, za jejichž designem stojí studio Pininifarina. Jinak je ale Grove vzhledově originální, stejně jako na hatchback netradiční provedení předních dveří. Ty se otevírají nahoru podobně jako tomu je u Lamborghini. Poněkud malá ale působí zvolená kola, která se ztrácí pod mohutnými blatníky a celý vůz tak stojí nebezpečně blízko k vozovce. Technika pod kapotou bude zřejmě totožná jako ve větším Obsidianu. Také tento vůz si již čínští zákazníci mohou objednat, cena ale začíná na milionu CNY, tedy skoro 3,4 milionu Kč. Výroba Obsidianu sport se již rozběhla, jen před pár dny vyjel první sériový kus z bran továrny Grove. 

Grove | foto: 汽车之家

 Grove na autosalonu představil také koncept Granite, což je luxusně působící velký sedan se sebevražednými dveřmi po vzoru Lincolnu. Narozdíl od obou Obsidianu je za design sedanu zodpovědné italské studio Pininfarina a díky tomu působí karosérie z uhlíkových vláken opravdu pohledně a impozantně. Interiér se také liší od obou SUV, Granite je však zatím blíže konceptu než produkční verzi. Není tak ani známo, jakou techniku využívá a kdy se má dostat do prodeje. 

Poslední ze čtveřice vodíkových vozů je malý městský hatchback s poněkud nevyváženými proporcemi a velmi vysokou spodní linií oken. O tomto modelu však nejsou známy žádné další informace, už od pohledu je však jisté, že půjde o nejlevnější model značky.

Grove | foto: 汽车之家

Lokalita, kde se budou nové vůz vyvíjet, také není náhodná. Právě Wuhan, metropole jihočínské provincie Hubei, se totiž zavázal stát se hlavním městem vodíku v Číně. Právě zde tak vzniká industriální park, zaměřený na rozvoj vodíkových technologií, s počáteční investicí 40 miliard korun. Investory je kromě samotného města Wuhan i město Shenzhen, nejznámější čínské středisko technologií. V okolí vodíkového industriálního parku má v blízké době vzniknout také síť 20 vodíkových čerpacích stanic, potřebných pro provoz asi 3000 vodíkových vozidel. Grove samozřejmě nemá být jediným místním výrobcem vozidel, očekává se až sto automobilek a dodavatelů sídlících jen v této jedné lokaci.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy