Legenda luxusu Hispano-Suiza oznámila návrat. Prozradila, čím překvapí v Ženevě

Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia | foto: wheelsage.org

Španělská automobilka Hispano Suiza patřila ve své době mezi výrobce nejexkluzivnějších vozů, které překonaly i slávu Rolls Royce. Poslední sériový vůz s tímto jménem však vznikl v roce 1937. Nově však firma oznámila, že na nadcházejícím autosalonu v Ženevě ukáže koncept elektrického sporťáku.

Automobilka, jejíž jméno v překladu znamená "Španělsko-švýcarský", byla založena už v roce 1898, tehdy však ještě jako La Cuadra. Zajímavostí je, že všechny vozy z počátku produkce využívaly elektrický pohon, oznámení elektrického sporťáku tak v případě španělské automobilky znamená jen opravdu důkladný návrat ke kořenům. Hispano-Suiza se však proslavila hlavně svými luxusními limuzínami. 

Hispano Suiza Carmen | foto: Hispano Suiza

Ve své době Hispano-Suiza exportovala vozy do celé Evropy a licence na její patenty nakupoval třeba i Rolls Royce. Licenci od Hispano-Suiza si mimochodem koupila i plzeňská Škoda, která v roce 1924, tedy ještě rok před převzetím Laurin & Klement, začala vyrábět vůz Škoda Hispano-Suiza. Ten byl licenční verzí limuzín Hispano-Suiza H6B a jeden z vyrobených vozů sloužil i prezidentu Masarykovi. 

Konec produkce automobilů však nastal už v roce 1936, kdy španělskou část firmy převzala vláda Katalánska a změnila zaměření firmy na zbrojovku. Stejně dopadla o rok později i francouzská část, kterou převzala francouzská vláda a od té doby se věnovala jen produkci motorů pro letadla. 

Hispano Suiza V8 | foto: youtube.com

Naděje na znovuzrození se poprvé objevila v roce 2000, kdy se pod značkou Hispano-Suiza objevil koncept supersportu, nazvaný HS21. Následující rok firma uvedla sedan K8 a v roce 2002 okruhový supersport HS21-GTS. Poté vše na čas utichlo a v roce 2010 se opět v Ženevě ukázal prototyp sporťáku na základě Audi R8 V10. I přes využití existující platformy a většiny dílů se však nakonec nepodařilo nastartovat produkci a firma opět upadla v zapomění. 

Na podzim 2018 se však objevily zprávy, že se firma opět pokusí o návrat a představí nový koncept na autosalonu v Ženevě, který proběhne v březnu. Nový vůz, pojmenovaný Hispano Suiza Carmen, tentokrát už bez pomlčky v názvu, má být grand tourer s inspirací v Hispano-Suiza Dubonnet Xenia. Ten byl postaven v jediném kuse v roce 1938 a je považován za jeden z vrcholů automobilového art-deco.

Hispano-Suiza H6C Dubonnet Xenia | foto: wheelsage.org

Nový vůz však samozřejmě využije elektrický pohon, vyvinutý ve firmě QEV Technologies. Ta se specializuje na vývoj elektrických pohonů pro motorsport a spolupracuje například s Formule E týmem Mahindra. Mimoto také slouží jako evropské vývojové středisko pro čínskou automobilku BAIC, jednoho z největších výrobců elektromobilů na světě. 

Hispano Suiza Carmen, pojmenovaná po vnučce zakadatele firmy, dostane ručně vyráběný a velmi pevný karbonový monokok, který má dle vyjádření firmy umožnit vytvoření vozu s vyjímečným luxusem, kvalitou, komfortem a inovacemi. Na rozdíl od předchozích pokusů to tentokrát vypadá vážněji i se sériovou produkcí, kterou má obstarávat právě QEV Technologies ve své barcelonské továrně.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy