Youtubeři Michael Fisher a Joshua Vergara dostali od Hyundai nabídku na půjčení zcela nového Hyundai Nexo na pět dní, během kterých se dvojice vydala na cestu po Kalifornii. Výběr tohoto státu pak není žádnou náhodou, pouze ten totiž disponuje dostatečnou infrastrukturou umožňující se o něco takového pokusit. V celé Kalifornii je dnes 36 vodíkových stanic, i to je však na stát o rozloze 423 tisíc km2 zoufale málo. Mimochodem právě v Kalifornii se začalo s provozem vůbec prvního sériového vozu s palivovými čánky, Hondy FCX-V4 a pouze tam byl zatím k dispozici každý od té doby vyráběný vodíkový vůz.
Hyundai Nexo se začal prodávat v domovské Koreji na jaře 2018 a jen před pár dny byl dodán první kus zákazníkovi v USA. SUV postavené na zcela nové platformě, určené jen pro vozy s palivovými články, disponuje elektrickým motorem o výkonu 120 kW a nádrží na vodík o kapacitě 156 litrů a 6.3 kg. S plnou nádrží vůz dokáže ujet dle výrobce 595 kilometrů.
Dvojice Američanů si naplánovala cestu ze San Diega do Sacramenta, tedy asi 1450 km převážně po scénické U.S. Route 101. Po představení technologií vozu přímo v sídle Hyundai USA se Nexo vydalo na cestu a brzy se ukázal první problém. Vodíkové stanice totiž nejsou rozmístěny po státě zrovna rovnoměrně, většina se jich postavila ve městech a každé doplnění paliva znamená sjet z plánované trasy a zamířit do města, které stanicí disponuje. Oba youtubeři tak museli postupně měnit trasu dle dostupnosti stanic a i tak se jim jednou podařilo dojet k doplnění s posledními necelými 50 kilometry dojezdu na displeji.
Z naplánovaného road tripu se tak musely odstranit některé plánované zastávky a vše bylo podřízeno dojezdu. Delší výlet mimo Kalifornii pak nepřipadá v úvahu, na celý zbytek Spojených států totiž v současnosti připadají jen čtyři další vodíkové stanice, všechny navíc na východním pobřeží. Oproti elektromobilům, které lze v případě nouze nabít z každé zásuvky, zásadní nedostatek, navíc v případě prázdné nádrže neexistuje možnost donést si více vodíku v kanystru, vozidlo musí být odtaženo k nejbližší vodíkové stanici.
Samotný proces doplnění vodíku je velmi podobný tankování benzínu a doplnění nádrže zabere jen asi pět minut. Hyundai oba pánům poskytnul kartu s předplaceným palivem za asi 11 tisíc Kč. Mimochodem každý americký zákazník, který si Nexo pořídí, také dostane poukázky na palivo, v hodnotě až 300 tisíc Kč. Bez poukázek se však ukazuje další nevýhoda vodíku, je totiž stále docela drahý. Plná nádrž Nexa vyjde na asi 2000 Kč, což vzhledem k dojezdu nevypadá tak strašně, v Kalifornii ale vyjde litr benzínu jen na asi 19 korun a to má tento stát nejdražší palivo z celých Spojených států.
Výhodou Nexa je podle youtuberů přesnější odhad dojezdu než u bateriových vozidel, stejně jako ony navíc dokáže Nexo rekuperovat energii při brzdění. Udávaný dojezd 595 kilometrů tak docela odpovídá reálným zkušenostem z výletu.
Poněkud sporná je i ekologie vozu. Samotné Nexo sice neprodukuje vůbec žádné emise, dokonce svým provozem filtruje vzduch z okolí, problémem je však produkce vodíku. 96 % veškerého vodíku je totiž v současnosti vyráběno z methanu, čímž vzniká nezanedbatelné množství CO2. Provozem vodíkového vozu se tak produkce CO2 pouze přesouvá na jiné místo. I tento problém se však dá vyřešit, jakmile bude dostatečně levná ekologičtější produkce vodíku z vody.
Základní Nexo vyjde v Kalifornii po dotacích na 1.31 milionu Kč, jen o 1450 Kč méně než konkurenční Toyota Mirai, verze Limited s vyšší výbavou, kterou pánové dostali na svou cestu, je o 80 tisíc Kč dražší. Za tyto peníze ale zákazník dostane velmi bohatě vybavené SUV se všemi moderními výdobytky, jako jsou například klimatizované sedačky, kamera mrtvého úhlu nebo systém pro automatické parkování.
Nevýhody vlastnictví vodíkového vozu v roce 2018 jsou tedy zřejmé, vpodstatě jediná reálná možnost využití je v okolí měst v Kalifornii, s občasným dobře naplánovaným delším výletem po státě. Zásádním nedostatkem je nedostatečná infrastruktura a pomalé tempo její výstavby, plus vysoká cena paliva. Jakmile se vyřeší tyto problémy, mají vodíková auta šanci stát se plnohodnotnou konkurencí bateriovým elektromobilům.