Auta jako mobilní telefony? V Číně běžná praxe, ale jinak, než byste čekali

Haval F5 | foto: Great Wall Motors

Že se auta začínají přibližovat mobilním telefonům pocítíte pokaždé, když usednete do interiéru moderního vozu. Dotekové obrazovky pomalu přebírají většinu ovládacích prvků v interiéru a už i analogové ukazatele jsou na ústupu. V Číně však přišli i na další způsob, jak se u mobilů inspirovat.

Nejde přitom ani tak o technologie, i když zejména v Číně jsou dotekové obrazovky v autech obzvláště populární - a čím je větší, tím lépe. Proto už i nejmenší a nejlevnější auta v základní verzi bez obrazovky v Číně nenajdete. Stejně tak přechod k elektrickým vozům je v Číně intenzivnější než ve zbytku světa.

Několik čínských automobilek se však inspirovalo v jiném aspektu trhu s mobilními telefony. Když se podíváte na nabídku Samsungu, Xiaomi, Huawei nebo v podstatě jakékoliv jiné značky telefonů, rychle pochopíte, o čem je řeč. Nekonečná nabídka typů, lišících se jen v detailech, se kterou se výrobci snaží pokrýt každou mezeru na trhu a zaujmout každého. Náklady na vývoj jsou přitom minimální, protože většina komponent je sdílená s desítkami dalších modelů.

Haval H6 Red label | foto: Great Wall Motors

Přesně tak vypadá nabídka značky Haval, patřící pod automobilku Great Wall. Ta je se svými převážně SUV modely populární už od 90. let a v současné době je největším výrobcem SUV v Číně. Kromě toho nabízí své vozy úspěšně v zahraničí, mimo jiné i v Itálii, Velké Británii nebo Austrálii.

Jedním z největších tahounů Havalu je model H6, který byl dlouhou dobu nejprodávanějším SUV na čínském trhu. Ve výrobě od roku 2011, původně ještě pod jménem Great Wall, se v současné době nabízí v druhé generaci. Aby se pořádně využila popularita modelu, začal Haval nabízet nové varianty, všechny postavené na totožném základu.

Haval H6 Blue label | foto: Great Wall Motors

Standardní první generace Haval H6 tak má dvě varianty, Blue label a Red label - na první pohled odlišné jiným designem předku a barvou loga. Blue label s modrým logem a sportovnějším vzhledem má mířit na mladou populaci, červený Red label pak na ten zbytek. Verze se splývající zádí pojmenovaná H6 coupé se také nabízí ve verzích Red label a Blue label. Všechny tyto vozy mají naprosto totožnou nabídku motorů a ostatní technika je totožná. Liší se pouze design exteriéru a interiéru, ne však jen v detailech jako jsou nárazníky, jako tomu bývá například u sportovních variant modelů západních značek. Haval změní především světla, masku a tedy i okolní panely karosérie. Často bývá velmi odlišný celý interiér.

Sportovnější Blue label však nebyl dostatečný, proto Haval nabízí i model M6, což je jiným způsobem sportovnější standardní H6. Na rozdíl od té však nabízí jen jeden slabší motor a je zatím dostupný pouze pod Blue label.

Haval H6 Coupe Red label | foto: Great Wall Motors

V roce 2017 přišla na trh druhá generace H6, což však neznamenalo konec rozsáhlé nabídky verzí první generace, ta nadále pokračuje pod stejným názvem. Nově se k ní však přidala Nová H6 ve verzích Blue label a Red label, Nová H6 coupé Red label a Blue label

Stejně jako mobilní výrobci, i Great Wall se pokusil o vytvoření prémiové značky, v roce 2016 tak představil novou divizi WEY. V té na základě nezměněné platformy Havalu H6 vzniklo SUV WEY VV5. Ty se od Havalu liší poněkud prémiovějším a originálnějším designem. Stejně jako u Havalu, i WEY nabízí VV5 ve dvou verzích, standardní a sportovnější VV5s, avšak opět v naprosto totožných specifikacích. Verze na stejné ale prodloužené platformě se nabízí jako VV6 a ještě o něco delší jako VV7c a VV7s.

WEY VV5 | foto: Great Wall Motors

To však stále není dostatek verzí H6 a proto má WEY VV5 i svoji Haval verzi s téměř totožným designem, tentokrát nazvanou F5. Ta se však na rozdíl od zbytku nabídky Havalu nabízí jen v Black label verzi, s černým logem.

Stejný přístup se Haval snaží uplatnit i na zbytek nabídky, menší H4 se nabízí jak v Red label tak Blue label verzích. Kromě toho se ale nabízí i H4c v obou barvách, lišící se jak designem, tak nabídkou motorů. Stejný postup uplatnil Haval i na model H2, který kromě standardních verzí nabízí i lehce pozměněný model H2s, vše opět v obou barevných labelech.

Haval H2s Red label | foto: Great Wall Motors

I zbytek nabídky, kromě dvou největších modelů, se nabízí v obou labelech, což znamená také to, že prodejci Havalu nemají šanci vystavit všechny vozidla v jedné budově a že stánek Havalu na autosalonu patří obvykle k těm nejméně přehledným.

Přesto se však už inspirovali i další výrobci. BYD nedávno představil novou vylepšenou verzi svého populárního sedanu Qin, pojmenovanou BYD Qin Pro, očividně inspirovanou trendem z mobilních telefonů.

BYD Qin Pro | foto: BYD

Státní výrobce Dongfeng nabízí své vozy pod nespočtem značek, které všechny však sdílí stejné logo na přídi. Nejnovější sub-brand výrobce, nazvaný Fengxing, v angličtině jako Forthing, nabízí SUV X5 a jeho sportovnější verzi X5S. Kromě té však technicky totožné vozidlo nabízí i značky Fengdu, jako MX5 a Fengshen jako AX5. Všechny samozřejmě patří do stejného podniku, mají velmi podobné ceníky, prodávají se však každá u jiného obchodního zastoupení. Rozdíl je pouze v plánovaném zaměření, Fengdu a Fengshen se specializují na menší a chudší města Číny, zatímco Fengxing míří na klientelu v největších městech.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy