Technika: Desmodromický rozvod

Desmodromický rozvod | foto: AUTO forum

Jde o ventilový rozvod, u něhož se ventily nejen otevírají, ale i zavírají vačkami.

Řeší problém "odskakování" resp. nekontrolovatelného zavírání ventilů vysokootáčkových motorů s konvenčním rozvodem, u něhož se ventily zavírají pružinami. Když při extrémně vysokých rychlostech překoná setrvačná síla ventilu sílu pružiny, ventil nesleduje tvar vačky. Problém lze řešit i zesílením pružiny, jímž se však zvětšují pasivní odpory resp. výkon potřebný k pohonu rozvodu a snižuje se mechanická účinnost motoru.

Schéma desmodromického rozvodu - viz. obrázek Pohyb ventilu ovládá při otevírání i zavírání vačka. Setrvačné síly tedy nemohou způsobit "odskakování" ventilu od vačky jako u rozvodu, u něhož ventil otevírá vačka, ale zavírá pružina. U moderních motorů se již nepoužívá, neboť důsledné snižování hmotnosti rozvodu snižuje i jeho setrvačné síly.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy