Škoda 100 jako dokonalý expediční speciál?

expedice, cestování | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

"Barča", jak jí její strůjci říkají, je krásnou poctou historii starých škodovek, které mají i dnes své nepopiratelné kouzlo. Její majitelé - Jana a Dan Urbanovi - přitom nikdy autům příliš nerozuměli, ale jelikož jsou to cestovatelé zodpovědní, celou ji doslova rozebrali a zrenovovali "na koleni". Pojďme se tedy na chvíli zastavit, a ponořit se do světa odvážných cestovatelů, kteří se nebojí plnit si své sny.

Automobil si pořídili v létě 2014, a ihned se pustili do renovace a přestavby na expediční speciál. Barča měla najeto jen 54 tisíc km, moc toho po světě nenajezdila, zatím. Úpravy se týkaly zesílení ramen, krytu motoru a důležitých částí podvozku. Upravené bylo i sání, a to tak, aby do motoru nepropustilo žádné nečistoty i v extrémně prašném prostředí. V žádném případě to ale nebylo jednoduché tak, jak to vypadá. Už po dvou měsících stráveném prací na autě Dan zjistil, jak špatně se shání některé díly a proto je jejich cena uměle nadsazená. Zkušenosti čerpali na internetu a od přátel. Vše dělali na zahradě, bez garáže, k dispozici měli maximálně plachtu. Celková renovace se tak nakonec vyšplhala na 2 roky práce. Ale vyplatilo se a Barča se odměnila nedocenitelnou cestovatelskou spolehlivostí. 

expedice, cestování | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Dan a Jana Urbanovi jsou cestovatelé jak se patří. GPS nechávají doma a s sebou vezou pouze mapu a kompas. Dnes již mají s Barčou procestovaný i Skandinávský poloostrov. Tou první a největší výzvou však v roce 2016 byla Asie. A nutno říci, že si Barča vedla skvěle. Zmíníme tedy data, které nás, automobilové nadšence, zajímají nejvíce:

Po cestě do Asie ujeli za 35 dní téměř 16 500 km při průměrné spotřebně 6,5 litru / 100 km. Vystřídali teploty od 11-ti °C (Petrohrad) až po 55 °C (Perský záliv). A z nejnižší nadmořské výšky (-27,1 m n.m v kazašské vojenské základně) vystoupali až do 2 600 m n.m! Úžasné výkony téhle Škody 100.

expedice, cestování | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Pokud vás tito dva cestovatelé spolu se svým expedičním speciálem zaujali, pak bude nejlepší vyhledat si na jejich internetových stránkách "Škoda 100 na cestách" nejbližší přednášku, a tu navštívit. Jen oni vám svým vyprávěním dokonale přiblíží veškeré radosti i trápení, které spolu se svou Škodou 100 na dalekých cestách zažívají. Pokud vás ale zajímá, jak se Barča "poprala" s cestou po Asii, pak přinášíme seznam všech poruch. I tady je potřeba říci, že na tak staré auto jde o úctyhodný výkon.

Již při odjezdu nesvítila brzdová světla a v Rumunsku se rozbil náhon tachometru. V Turecku začal téct hlavní spojkový válec, bez opravy a s doléváním zvládl dostat auto až domů. Povolené řídící tyčky opravil Íránský autoservis (tři hodiny práce za 140 korun). Za celou cestu Barča spálila 1076 litru benzinu, 12 litru oleje a 15 litru vody. Máme rádi a obdivujeme podobné příběhy, staré auta i odvážné lidi. Jak řekl Charles Bukowski: "Svět patří těm, co se neposerou."

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy