Energetické štítky obsahují 3 základní hodnocení pneumatik:
1. úspora paliva – míra valivého odporu pneumatiky ovlivňující efektivitu spotřeby paliva vozidla, která se označuje od A (nejvyšší hodnocení) do G (nejnižší hodnocení)
2. přilnavost za mokra – hodnota schopnosti pneumatiky brzdit na mokré vozovce, která se označuje od A (nejvyšší hodnocení) do F (nejnižší hodnocení)
3. hlučnost – vnější hluk vydávaný pneumatikou, který se měří v decibelech a označuje černými zvukovými vlnami v počtu od jedné (tichá) do tří (hlasitá)
Protože cenový rozdíl mezi pneumatikou se spotřebou „A“ a „G“ bývá i méně než 100 Kč, vyplatí se přihlížet k energetickému štítku už při měsíčním nájezdu 300 km. Skutečně velký objem finančních prostředků však ušetří firmy s více vozidly – běžně i desítky tisíc korun ročně.
Praxe však ukázala, že úspora paliva, přilnavost za mokra a hlučnost představují pouze část charakteristik pneumatiky. Energetický štítek vůbec nebere v úvahu například aquaplanning, což je ztráta přilnavosti pneumatiky zapříčiněná vodou, která se dostane mezi pneumatiku a vozovku. Navíc ani 3 jmenované hodnoty z energetického štítku nemusí být pravdivé, protože kvalita pneumatik bývá výrobci a prodejci uměle navyšována.
Nezávislé testy magazínu Auto Motor und Sport
Důležitým kritériem výběru pneumatik proto i nadále zůstávají nezávislé kompletní testy. Nedávno je provedl věhlasný německý magazín Auto Motor und Sport, který vynesl na výsluní letní pneumatiku Continental SportContact 5. (Od testujících expertů získala ohodnocení: „Velmi doporučujeme.“) Za ní se umístily pneumatiky Dunlop Sport BluResponse, Hankook Ventus V12 evo, Goodyear EfficientGrip Performance, Uniroyal RainSport 3, Nokian zLine a Pirelli Cinturato P7 Blue.
Bohužel z testů vyplynuly značné rozdíly mezi kvalitou pneumatik, které jsou přitom opatřeny štítky se shodnými údaji. Nechte si proto poradit i v pneuservisu, který má přehled o různých značkách.