Představujeme: Jeep Cherokee 2005

Cherokee | foto: DaimlerChrysler

Tři roky po uvedení nejmladší poslení generace modelové řady Cherokee představila firma Jeep první výraznější inovaci týkající se designu i techniky. My už jsme se novým turbodieselem 2,8 litru svezli.

Současná modelová řada Cherokee je prvním plnohodnotným produktem Jeepu po vzniku gigantického koncernu DaimlerChrysler a stanovení jeho strategie. Možná i proto nelze poslední generaci tohoto automobilu, jehož indiánské jméno je již 30 let neodmyslitelně spojeno s tradičním americkým výrobcem terénních automobilů, jaksi nikam přesně zařadit. Zřejmě kvůli vnitropodnikovému konfliktu zájmů není Cherokee ani klasickým automobilem pro volný čas s pohonem všech kol, tedy SUV, ani plnohodnotným off-roadem, a zároveň je obojím dohromady, ovšem s využitím klasické techniky. Cherokee má sice samonosnou karoserii (už od roku 1984) a nezávisle zavěšená kola vpředu (první jeep s touto technikou v historii), ale zároveň disponuje pomocným rámem a zadní tuhou nápravou, aby byly splněny off-road nároky kladené majiteli automobilů této značky. Najít mu na trhu konkurenci není jednoduché ani z hlediska velikosti. Pro skupinu klasických off-roadů, kam patří třeba Toyota Land Cruiser nebo Nissan Terrano a Patrol, je moc malý, vedle SUV střední třídy (Nissan X-Trail, Land Rover Freelander) zase moc velký. A tak si Cherokee jede svou cestou a vůbec mu přitom nevadí, kolik děr, výmolů a strmých srázů přitom musí překonat, protože díky účinné redukci (2,72:1) a dvěma funkčním systémům pohonu všech kol (ručně přiřaditelný CommandTrac a Selec-Trac s mezinápravovým diferenciálem) dokáže i v těžkém terénu odvést solidní výkony.

Na jaře na autosalonu v New Yorku a také nedávno v Paříži bylo představeno inovované provedení tohoto vozu, které má zvednout prestiž i výkony této modelové řady. O to první se má postarat na první pohled viditelný facelift, který prodělala hlavně přední část vozu, o to druhé pak inovovaný vznětový přeplňovaný čtyřválec 2,8 litru, jenž díky turbodmychadlu s variabilní geometrií lopatek poskytuje zcela mimořádné výkony. Kompaktní karoserie Jeepu byla v roce 2001 přijata kontroverzně. Pravdou je, že Cherokee je v ostatní automobilové produkci opravdovým originálem, který si s ničím nespletete, a tak se veřejnost od začátku rozdělila na dva tábory: na nadšené obdivovatele a zapřisáhlé odpůrce. Poslední designová kreace má pochopitelně za úkol rozšířit prvně jmenovanou skupinu. Cherokee dostal novou masku, která je u verze Limited chromovaná, u základního provedení Sport pak v barvě karoserie. Novinkou jsou integrovaná mlhová světla v masce, a hlavně celý nový nárazník se zvýšenými směrovými světly, která jsou nyní jakoby součástí předních blatníků. Pro verzi Limited se bude přední nárazník dodávat v barvě karoserie, u základní varianty Sport bude v černém plastu. Nové jsou také částečně chromované střešní ližiny bez příčníků a zadní světla. Interiér se naproti tomu příliš nezměnil. Jiná je grafika kontrolních přístrojů a umístění ovladačů spouštění bočních oken, příplatkovou výbavu pak rozšíří navigační systém s integrovaným CD a tunerem, jehož součástí bude LCD displej s úhlopříčkou 12,4 cm. Vyššímu uživatelskému komfortu pomůže i nová hands-free sada pro telefony GSM podporující technologii Bluetooth. Celkově lze ovšem konstatovat, že se zvýšila kvalita plastů a potahových materiálů.

Zajímavější změny se udály pod kabátem tohoto terénního automobilu. Největší novinkou je vylepšený čtyřválcový turbodiesel 2,8 litru, který by se nyní měl dodávat i na americký trh, kde model Cherokee nese název Liberty. Původní motor se čtyřventilovou technikou a vstřikováním common-rail dostal nové turbodmychadlo s měnitelnou geometrií lopatek (VGT), což „způsobilo“ zvýšení výkonu o 10 kW na 120 kW, a především zvýšení točivého momentu o celých 57 N.m na 400 N.m. Díky těmto hodnotám předstihl jeep většinu konkurentů nejen na trhu (Terrano 3.0 Di, Pajero Sport 2.5 TD), nýbrž dokonce i ve vlastních řadách (Grand Cherokee 2.7 CRD), přičemž se může díky použití nové šestistupňové ručně řazené převodovky pochlubit ještě úspornějším provozem. V nabídce vznětové verze však zůstává i pětistupňový „automat“. Jelikož z nabídky na druhou stranu vypadl turbodiesel 2,5 litru, mohou si zákazníci nyní vybrat ze tří motorů. V nabídce jsou zmiňovaný turbo- diesel 2.8 CRD VGT, základní zážehový čtyřválec 2,4 litru a kvůli emisím „umírněný“ (o 5 kW nižší výkon, o 8 N.m točivý moment) šestiválec 3,7 litru, který je k dispozici výhradně se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Tyto verze si zákazníci budou moci pořídit již počátkem letošního roku.

Renegade: Opravdový jeep Úspěšný akční model Cherokee Renegade (toto označení použila společnost Jeep poprvé již v roce 1964 u speciální „drsné“ verze modelu Wagoneer) zůstává rovněž ve výrobě, měl by se však svým vzhledem ještě více odlišovat od standardních variant Sport a Limited. Podle představitelů automobilky dostal „imagemaker“ celé modelové řady pro rok 2005 nově tvarovanou přední masku stejného tvaru, jakou dodnes „nosí“ jediný opravdový pokračovatel legendárního Willyse – model Wrangler –, jenom je tato maska samozřejmě trochu více zkosená. Kvůli tomu musely být změněn i tvar, lépe řečeno prohnutí, přední kapoty a také nárazníky. Ty jsou nyní stejně jako blatníky s okrasnými šrouby provedeny v černém plastu, mlhovky se vysunuly těsně pod hlavní světlomety, kde jim nehrozí takové nebezpečí při off-roadu, jako když byly umístěny v rozích dolní části nárazníku. Na střeše zůstala efektní přídavná dálková světla, zmizela však robustní plastová „zahrádka“, kterou nahrazují podobně jako u modelů Limited a Sport klasické ližiny. Novinkou jsou pak ochranné prahy, pětipaprsková lakovaná kola z lehkých slitin, ochranné mřížky zadních skupinových světel a změnila se i grafika označení modelu. Pro modely Renegade, u nichž stupeň výbavy interiéru odpovídá v podstatě luxusnějšímu provedení Limited, jsou samozřejmě určeny jen určité odstíny barev (stříbrná, černá, khaki a kaktusově zelená).

Foto: DaimlerChrysler

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy