Magická sedma - převodovka 7G-Tronic

E 500 | foto: DaimlerChrysler Automotive Bohemia

Ta se dnes standardně montuje do špičkových modelů tříd S,CL,SL a E a jak naznačují první ohlasy zákazníků nejedná se v žádném případě o pouhý technický výstřelek, přinášející řadu nesporných výhod.

O tom jsme se ostatně mohli přesvědčit i my, když jsme si novou převodovku 7G-Tronic mohli vyzkoušet v osmiválcovém třísetkolovém modelu E 500.

Ve srovnání s pětistupňovým automatem z něhož je nová převodovka konstrukčně odvozena (její součástí je mimo jiné tzv. Ravigneauxovo soukolí se dvěma rozdílnými planetovými soukolími a centrálními koly planetové převodovky v jediném planetovém věnci), jsme zaznamenali především rychlejší a komfortnější způsob řazení.

Větší rozpětí převodů snižuje navíc průměrné otáčky pohonné jednotky a tudíž i její celkovou hlučnost a spotřebu paliva. Při běžné dálniční rychlosti 130 km/h je motor sotva slyšitelný a ručička otáčkoměru se na sedmý rychlostní stupeň ustálí na hodnotě 2000 1/min. Úspora paliva činí v mimoměstském provozu asi 1 litr na 100 kilometrů, mnohem zajímavější jsou však s porovnáním s pětistupňovým automatem hodnoty zrychlení a pružného zrychlení. Z 0 na 100 km umí model E 500 7G-Tronic sprintovat za skvělých 5,8 sekund a při rozjezdu ze 60km/h na 120 km/h je ještě o dvě desetiny sekundy rychlejší. Velkou zásluhu na tom má i přímé vícenásobné podřazování, kdy převodovka při sešlápnutí kickdown spínače přeřadí te sedmého stupně na pátý a následně na třetí.

Převodovka 7G-Tronic je pochopitelně řízená vyspělou elektronikou, a to podle aktuálních provozních podmínek a způsobu jízdy řidiče. Navíc má k dispozici i dva režimy řazení S-Standard a C-Comfort. Druhý z nich je vhodný zejména pro zimní provoz, vůz se totiž vždy rozjíždí na dvojku, převodovka řadí na vyšší stupeň mnohem dřív a pro zpětný chod je k dispozici delší převod.

Zdroj: AUTO forum
Autor: Antonín Matějka

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy