standardy funkčnosti a ovladatelnosti těchto přístrojů používaných nejenom v segmentu kompaktních vozů, ale i ve vozech stojících o třídu výš. Kromě pozoruhodně bohaté škály audio- a telematických funkcí vynikají nově připravené přístroje také unikátním systémem ovládání, nazvaným "Opel Media Portal".
Dokonalé optické i ergonomické začlenění přístrojů do interiéru Astry podporuje intuitivní systém ovládání i jasně rozčleněné a velmi dobře čitelné displeje. Displeje o úhlopříčce až 6,5" jsou namontovány u horního okraje palubní desky, kde jsou v primárním zorném poli řidiče. Nové audiosystémy Astry, přístroje praktického velkého formátu "double-DIN", se objeví už letos na podzim i v dalších modelech značky Opel. Díky sofistikované technologii Digital Sound Processor (DSP) lze všechny audiosystémy akusticky přesně naladit pro různé modely i jejich karosářské verze.
Škála nabízených audiosystémů zahrnuje sedm různých přístrojů, mezi kterými nechybí zařízení se systémem digitálního zpracování rádiového signálu, která se vyznačují kvalitou zvuku srovnatelnou se špičkovými CD přehrávači. Přehrávače CD disků, integrované do autorádií nové Astry, dokážou přehrávat i hudbu uloženou ve formátu MP3. Některé přístroje jsou propojené se systémem satelitní navigace, jiné zase s telefonem jehož prostřednictvím umožňují i přístup na celosvětovou internetovou síť.
Všechny přístroje mají čelní panel velkého formátu "double-DIN", který dovolil integraci mobilního telefonu nebo CD zásobníku na 6 CD disků přímo do těla zařízení. Stylistické provedení čelních panelů je mimořádně efektní a jasně naznačuje mimořádnou technologickou úroveň všech nabízených zařízení. Jednotný, ergonomicky optimalizovaný layout čelního panelu se čtyřmi tlačítky rozmístěnými kolem velkého centrálního řídicího knoflíku zaručuje jednoznačné, komfortní a snadné ovládání všech přístrojů.
Řadu funkcí audiosystémů lze alternativně ovládat i na dálku - přímo z volantu - pomocí speciálních tlačítek. Dvě otáčivá kolečka umožňují posun v nabídkovém menu systému, přičemž stlačením těchto koleček se volba potvrzuje, další dvě dvojice tlačítek vedle pak škálu možností dálkového ovládání rozšiřují. Některé přístroje jsou vybaveny dokonce zařízením, které umožňuje audiosystémy ovládat pouhým hlasem.
Všechny přístroje mají hudební výkon 4 x 20 W (přístroj CDC 40 Opera má výkon 3 x 20 W plus 2 x 45 W), systém automatické regulace hlasitosti v závislosti na rychlosti jízdy a systém příjmu datových informací RDS (Radio Data System) s integrovanou funkcí EON (Enhanced Other Networks), která umožňuje příjem a předávání dopravních informací i v případě, že právě navolená rozhlasová stanice žádné dopravní informace nevysílá. Součástí standardní konfigurace je také systém identifikace typu programu PTY (Program-Type Identification), který dokáže vyhledávat stanice, které právě vysílají určitý druh programu - např. pop-music, zpravodajství nebo sportovní informace.
Přístroje CD 70 Navi a CDC 40 Opera mají ještě další speciální technologie. Obě tato zařízení mají zdvojený tuner (tzv. double tuner concept), díky kterému se dokonale eliminuje prodleva, vznikající v příjmu určité stanice při automatickém přelaďování rádia na jinou frekvenci téže stanice.
Špičkový přístroj CDC 40 Opera může být na přání vybaven systémem digitálního příjmu rozhlasového signálu DAB (Digital Audio Broadcasting), který zaručuje dokonalý příjem rozhlasového vysílání bez rušivých interferencí, takže poslech se kvalitou vyrovná reprodukci CD přístrojů. Digitální displej tohoto přístroje také zobrazuje další detailní informace, například název poslouchané skladby, jméno interpreta či aktuální dopravní informace.
Přístroje se zabudovanými telefony dovolují přístup na celosvětovou internetovou síť prostřednictvím protokolu WAP (Wireless Application Protocol), možné je i odesílání a příjem krátkých textových zpráv SMS (SMS - Short Message Service). Multimediální přístroje CD 60 MMedia a CDC 80 MMedia umožňují také odesílání a příjem e-mailových zpráv.
Audiosystémy nové generace v Astře využívají také technologii MP-3 (Motion Pictures Experts Group Audio Layer 3), která dovoluje mimořádnou kompresi hudebních datových souborů aniž by se to negativně projevilo na kvalitě reprodukce. Díky formátu MP3 je možné na jeden CD disk uložit namísto běžných 70 minut až 10 hodin hudby. Všechny přístroje nové Astry, které jsou vybaveny přehrávačem CD disků, jsou (s výjimkou přístroje CDC 40 Opera) kompatibilní s technologií MP3.
Systém "Twin Audio", který se poprvé objevil v modelech Opel Meriva a Signum, dovoluje cestujícím na zadních sedadlech nové Astry zvolit si svůj individuální program - zatímco řidič a jeho spolujezdce vpředu poslouchají svoje rozhlasové vysílání nebo hudbu z CD disku, vzadu sedící pasažéři mohou současně prostřednictvím sluchátek poslouchat svůj program.
Maximální akustická kvalita: Přesné nastavení audiosystémů díky technologii Digital Sound Processor (DSP).
Všechny přístroje, připravené pro novou Astru, vynikají skutečně špičkovou čistotou reprodukce. Díky systému dynamického řízení frekvenční šířky pásma příjmu, který efektivně potlačuje nežádoucí frekvenční interference sousedních rozhlasových stanic, je příjem rozhlasového vysílání dokonale kvalitní.
Aby byla u všech verzí modelové řady Astra, které se liší provedením interiéru, zaručena stejně špičková kvalita reprodukce, připravili konstruktéři audiosystémů tohoto modelu technologii Digital Sound Processor (DSP). Díky této standardně využívané technologii lze přístroje už ve výrobním závodě naladit naprosto přesně a akusticky dokonale podle velikosti a provedení interiéru toho kterého modelu.
Je docela běžné, že kvalita zvuku totožného přístroje se liší podle toho, do jakého interiéru je daný audiosystém zabudovaný. Uplatňují se totiž různé rezonanční charakteristiky, například frekvenčně-rezonanční odezva interiéru Astry Caravan je jiná, než v případě menšího interiéru hatchbacku. Technologie Digital Sound Processor (DSP), vyvinutá specialisty automobilky Opel, umožňuje eliminovat tyto odlišnosti a zařídit shodnou, vysoce kvalitní akustickou charakteristiku interiéru, která se může srovnávat s kvalitou reprodukce domácích stereosystémů.
Při vývoji technologie DSP zkoumali technici automobilky Opel akustické frekvenční charakteristiky shodných audiosystémů v interiéru různých vozů za pomoci citlivých mikrofonů, umístěných v oblasti uší řidiče. Na základě pečlivých měření byl potom sestaven algoritmus, který využívá programovatelná technologie DSP. V praxi to znamená, že na konci výrobní linky je v audiosystému právě vyrobené nové Astry jednoduše aktivován jeden z předem definovaných akustických profilů, odpovídající právě tomu kterému modelu.
Technologie DSP umožňuje nastavení charakteristik i podle druhu poslouchané hudby, jiné nastavení se používá například pro příjem klasické hudby, jiné pro rock, pop nebo jazz. Špičkový přístroj CDC 40 Opera dovoluje ještě preciznější osobní nastavení, a to díky zabudovanému sedmipásmovému grafickému equalizéru. Kvalitu poslechu si řidič a spolujezdec mohou individuálně nastavovat také za pomoci funkce "surround sound", která bere v úvahu akustické charakteristiky okolního prostředí.
Snadné a jednoznačné ovládání: Nový koncept "Opel Media Portal"
Nová generace audiosystému a komunikačních zařízení Astry třetí generace využívá inovativní ovládací koncept, který dostal název "Opel Media Portal". Jeho hlavními výhodami jsou jasné a jednoznačné intuitivní ovládání, které neodvádí pozornost řidiče od situace na silnici. Fakt, že nový koncept "Opel Media Portal" bude stanovovat podstatně vyšší ergonomické standardy než bylo dosud ve třídě kompaktních vozů obvyklé, byl evidentní už ve fázi jeho vývoje. Při dotazníkové akci, které se zúčastnilo na 80 různých řidičů, jednoznačně převládalo hodnocení, že nový systém je uživatelsky mnohem příjemnější, než jiné dva srovnávané systémy, které nabízejí konkurenční modely.
Klíčovým prvkem systému "Opel Media Portal" je velkoplošný displej a centrální ovladač, umístěný ve snadném dosahu ruky přímo ve středu čelního panelu audiosystému. Tento velký knoflík má dvojí funkci - otáčením se vybírají položky z nabídkového menu nebo nastavuje hlasitost, zmáčknutím se pak navolená funkce či veličina potvrdí. U modelů, které jsou vybaveny dálkovým ovládáním audiosystému na volantu, lze stejné operace provádět pomocí otočného knoflíku a dvou tlačítek na levém rameni volantu.
Otočným knoflíkem na volantu si řidič potvrzováním nabídek z menu, zobrazovaného na středovém displeji, nastavuje činnost navigačního systému, autorádia nebo komunikačních zařízení. Obdobně lze z menu vybírat také otáčením a mačkáním multifunkčního knoflíku na čelním panelu autorádia, jednotlivá menu řidič volí tlačítky, rozmístěnými kolem multifunkčního knoflíku.
Přístroj CD 50 Phone a vyšší mají standardně černobílý displej s úhlopříčkou 4,2" (10,7 cm), přístroje CDC 40 Opera a CD 70 Navi mohou být na přání vybaveny barevným displejem s úhlopříčkou 6,5" (16,5 cm). S výjimkou zobrazování navigačních map nabízí černobílý displej stejnou škálu funkcí, jako větší barevný informační displej.
Konstruktéři pečlivě volili layout nabídkového menu, množství předávaných informací i velikost písmen, takže řidiči stačí jediný mžik oka aby bleskově přehlédl celou nabídku obrazovky informačního systému.
Pevná logika a příjemný uživatelský koncept jsou charakteristické pro celou koncepci a ovládání operačního systému "Opel Media Portal". O tom svědčí I tyto momenty:
Funkce náhledu: Systém uživateli vysvětlí další krok, u pravé strany displeje se objeví avízo následující stránky v menu.
Ukazatel úrovně "zanoření" v menu: Sloupec u strany displeje neustále dává uživateli informaci o tom, jak hluboko je "zanořen" do vrstvené struktury nabídkového menu.
Funkce návratu o krok zpět: Stránky mají jednotný layout - aktivním tlačítkem u horní strany displeje se uživatel vrací v menu o krok zpět, tlačítkem u dolní strany se vrací zpět přímo do základního menu.
Rozbalovací "pop-up" okna: Velké okno na displeji předává souhrnně všechna důležitá data, jako např. nastavená teplota pro klimatizační jednotku. Pokud uživatel data nechce měnit, rozbalené okno se po pěti sekundách samo zavře.
Dokonalý spolujezdce: Zapomeňte na ruční vytáčení čísel - telefon poslouchá hlasové pokyny
Nový Opel Astra reaguje nejenom na pokyny prostřednictvím ovládacích tlačítek a knoflíků, ale poslouchá svého majitele na slovo - a to doslova! Všechna autorádia se zabudovanými telefony (CD 50 Phone, CD 60 MMedia, CDC 80 MMedia) jsou standardně vybavena funkcí hlasového ovládání "Voice Control" - tento systém si odbude svoji premiéru a bude k dispozici od začátku léta roku 2004. Funkce ovládání hlasem řidiče se aktivuje jednoduše zmáčknutím tlačítka na volantu, hlasové pokyny řidiče zachytává a předává citlivý mikrofon, umístěný blízko hlavy řidiče - vedle lampičky osvětlení interiéru.
Vytáčení telefonních čísel mačkáním tlačítek je minulostí - řidič může hlasem nejenom vytáčet telefonní čísla, ale může "listovat" i v telefonním seznamu uloženém v paměti přístroje. Do paměti lze uložit až deset jmen, uživateli potom stačí jen zřetelně vyslovit požadované jméno toho, komu chce volat a "inteligentní" telefon se postará o vytočení příslušného čísla.
Snadné používání a vyšší bezpečnost jsou dvě hlavní výhody funkce "Text-to-Speech", kterou jsou vybaveny přístroje CD 60 MMedia a CDC 80 MMedia. Díky funkci "Text-to-Speech" dokážou obě zařízení řidiči doslova přečíst došlé e-maily nebo textové SMS zprávy. Tato technologie je založena na složitém počítačovém algoritmu, který nejprve rozčlení text do tzv. fonémů (významotvorných hlásek - nejmenších významových elementů slov) a potom je syntezátor řeči přetlumočí řidiči.
Extenzivní testy: Bezproblémový příjem signálu i v tunelech a na horách
Slabý a přerušovaný signál, hrbolatý povrch silnice, přehřátý interiér… ne, audiosystémy opravdu nemají jednoduchý život. Aby byl opravdu zaručen optimální příjem signálu a bezproblémová funkce mobilních komunikačních prostředků za skutečně všech podmínek, prošly všechny audiosystémy, telematické komponenty a navigační přístroje velmi intenzivními testy, a to jak v laboratořích, tak i v reálném silničním provozu.
Autorádia musela například prokázat svoji schopnost udržet příjem signálu rozhlasového vysílání na dvou velmi náročných testovacích okruzích. Jedna z testovacích tras vedla na jich Evropy, kde silnice procházejí spoustou tunelů, což jsou z pohledu příjmu signálu velmi náročné okolnosti. Druhý testovací okruh byl vytyčen ve Velké Británii, protože rozhlasové stanice v Anglii pracují s jiným systémem modulace rádiového signálu než kontinentální Evropa. Udržet kvalitní příjem bez nežádoucích interferencí za těchto podmínek je důležité nejenom pro zákazníky sesterské automobilky Vauxhall, ale také pro všechny vlastníky vozů Opel, kteří zavítají se svým vozem do Velké Británie.
Při dalších zkouškách si konstruktéři vzali do parády navigační systémy. Zkoumalo se, jak dlouho trvá propočtení zadané trasy či jaká je kvalita navádění k cíli. Podobně se testovaly i mobilní telefony, například jak rychle funguje domácí a mezinárodní roaming - přepojování z jedné buňky ke druhé. Velmi důležité byly také testy elektromagnetické kompatibility (tzv. ECM testy) s ostatními elektronickými komponenty.
Opel C&S
Nová generace audiosystémů pro novou Astru
Nová generace audiosystémů a komunikačních zařízení, připravených pro novou Astru, stanovuje zcela nové...
Doporučit článek
Další zprávy
-
Banán přilepený lepící páskou se prodal. Za částku, které se jen těžko věří
-
Eva Pavlová se stala terčem nespokojených občanů. Jak to nesla?
-
Bývalka Bena Afflecka učinila v otázce Jennifer Lopez zásadní rozhodnutí!
-
Dwayne Johnson září na premiéře Moana 2: Tanec a svaly, které vyráží dech!
-
Breivik už má vězení dost. Masový vrah chce na svobodu
-
TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc
-
DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky
-
Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru
-
Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?