Vědecká studie tvrdí, že si vybíráme auta podle svého obličeje

Ať jste automobilový maniak či nikoliv, jednu věc máme všichni společnou. Pokud vlastníte svůj vlastní automobil, pravděpodobně jste se při jeho zakoupení do jisté míry řídili tím, jak vypadá váš obličej.

Tuto skutečnost totiž uvádí vědecká studie Vídeňské univerzity, která si stojí za tím, že  při výběru našeho "nového" auta rozhoduje to, jak moc se vám auto podobá. Možná to pro některé z vás zní jako nesmysl či bláznivá myšlenka, ale jen si vzpomeňte, kolikrát jste si sami řekli, že "to auto je roztomilé či dravé a sexy"?

Vídeňská univerzita prokázala, že my všichni, kdo se zajímáme alespoň trošku o automobily, klademe důraz na to, jak vůz vypadá hlavně zepředu. Ostatně, výsledky této studie zveřejnili výzkumníci v prestižním magazínu Swiss Journal of Psychology.

Aby toho nebylo málo, tato studie je menším pokračováním studie z minulého roku, kdy japonec Sadahika Nakadžimy tvrdil, že podle svých obličejů si vybíráme i své psy. "Nápad se zrodil právě při čtení této vědecké práce," říká Stefan Stiegar. "Říkal jsem si, že by se pokus mohl zopakovat, akorát by se psi mohli nahradit auty."

Stiegar společně s panem Martinem Vorackem namátkově v průzkumu vybrali třicet majitelů vozidel a nechali vyrobit černobílé fotografie jejich obličejů, ke kterým pak připojili i  přední masky jejich vozidel. Důležitou podmínkou však bylo i to,  že majitelé aut si museli vozy sami koupit a nedostat je darem či v dědictví. V takovém případě by výzkum postrádal smysl.

Výzkum dále pokračoval tak, že bylo vytvořeno 30 karet ke každému vozu a na každou z nich se umístilo šest různých obličejů, mezi které se zařadil i skutečný majitel. Náhodně dalších 160 dobrovolníků pak mělo očíslovat obličeje podle toho, kdo podle nich dotyčný automobil ve skutečnosti vlastní a zakoupil si ho. S nejistým cílem prováděný výzkum měl však nečekaný výsledek, téměř všem dobrovolníkům se podařilo označit skutečného majitele. Aby se test zkomplikoval, dobrovolnící dostali jiné karty, na kterých byl nafocen vždy jen bok vozu a z dalších neznámých majitelů museli vybrat, který vůz patří kterému majiteli. V tomto případě výsledky dopadly přesně opačně, protože ve většině případů se nedařilo určit majitele.

Na světě je hodně maniaků do automobilů a někteří se opravdu ve svém autě vidí, mají jej za živoucí bytost a není nezvyklé, když je vůz upřednostněn před ženou.. Však si vzpomeňte na jeden díl francouzského filmu Taxi, ve kterém majitel bílého taxíku Peugeot 406 má ve společné lednici místo jídla žárovky do předních světel.. Antropoložka Sonja Windhagerová ve svém dalším výzkumu dokázala, že pokud se podíváme na auto zepředu, ve své mysli si představujeme, že na nás kouká další tvář. Podle ní v nás čelní sklo evokuje čelo, přední světlomety oči, boční zrcátka pro změnu uši a mřížku chladiče považujeme za nos.

Podle Sonji Windhagerové většina z nás vnímá VW Beetle jako veselé auto, Hondu Civic jako neurotického Japonce a BMW řady 6 je pro nás pro změnu dominantní a zlý Němec. A jak to máte vy, také ve svém čtyřkolovém plechovém miláčkovi vidíte sebe?

 

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy