Tradice RAV4 – Průkopník nového automobilového segmentu
Toyota může legitimně prohlásit, že v roce 1994 vytvořila trh kompaktních SUV tím, že představila svůj první model RAV (Recreational Active Vehicle) s pohonem všech 4 kol (RAV4).
První „městská čtyřkolka“, uvedená jako kompaktní (3 695 mm) třídveřový model, se zcela odlišovala od tradičních vozů s pohonem 4x4. Toyota RAV4 tehdy používala poměrně malý příčně zabudovaný motor 2,0 l, samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení všech kol. Tímto se začala psát historie trhu kompaktních SUV.
Segment kompaktních SUV je dnes v Evropě jedním z mála, který stále roste, přičemž mezi lety 2008 a 2012 prodeje v této třídě vzrostly přibližně o 18 %. V roce 2011 se v západní Evropě prodalo v tomto segmentu celkem 772 346 vozů a dalších 265 647 vozů proniklo na trh v Rusku.
V roce 2010 se v segmentu kompaktních SUV nabízelo 10 různých modelů, zatímco dnes si zákazníci mohou vybírat z 19 modelů. Během tří generací Toyoty RAV4, prodávané ve více než 150 zemích, se od roku 1994 prodalo přes 4,5 milionu těchto vozů, z toho přes 1,2 milionu na evropských trzích.
Nová generace Toyoty RAV4, v pořadí již čtvrtá
Základní koncepční rysy stojící za úspěchem modelu RAV4 se v nezmenšené míře uplatňují i u dnešní čtvrté generace.
Automobilka se obrátila na stávající majitele Toyoty RAV4 v Evropě, Číně a Severní Americe s dotazem, které atributy u tohoto kompaktního SUV oceňují nejvíce. Zákazníci jmenovali dobrou manévrovatelnost, snadný nástup do vozidla a lepší výhled na cestu díky zvýšenému posazu, promyšlené obestavění prostoru, všestrannost a přesvědčivé jízdní schopnosti, zejména pak za náročných situací.
Stejně jako během posledních 18 let v rámci předchozích generací tohoto modelu byla nová Toyota RAV4 vyvinuta tak, aby plně reagovala na měnící se potřeby zákazníků v základním tržním segmentu kompaktních SUV – především rodiny s většími dětmi, aktivním životním stylem a rostoucími nároky na prostornost a všestrannost.
Nová Toyota RAV4 zhmotňuje toto silnější zaměření na rodinné využití, aniž by obětovala kterýkoli ze svých základních atributů – manévrovatelnost, všestrannost, zvýšený výhled na vozovku a přesvědčivé jízdní schopnosti na zpevněných vozovkách i v terénu.
Přesněji řečeno, nabízí zákazníkům nápadnější, propracovanější a dynamický zevnějšek, kultivovaný design interiéru prémiové kvality, prostornější kabinu a větší zavazadelník, vyšší míru pohodlí, stejně tak jako vyšší všestrannost a bezpečnost.
Po doplnění nových pohonných jednotek přináší nová Toyota RAV4 doposud nejširší výběr motorizací. V rámci celé řady pohonných jednotek navíc došlo k poklesu průměrných emisí CO2 o 11 %.
Nová Toyota RAV4 nabízí ještě vyšší stabilitu a agilitu jízdy na mokrých i suchých vozovkách v zájmu co nejvyššího požitku z jízdy. K tomu napomáhá nová lepší poloha za volantem s vyšším zaměřením na řidiče, vyladěná soustava zavěšení předních i zadních kol, přepracovaný elektrický posilovač řízení a nově vyvinutý režim Sport pro pokročilý integrovaný systém Dynamic Drive stálého pohonu všech kol.
DESIGN
Zcela nový, propracovaný, dynamický a nápadný exteriér s charakteristickými designovými prvky Toyota a elegantním provedením ergonomického interiéru
Vylepšená aerodynamika v zájmu vyšší jízdní stability, menší aerodynamický hluk a nižší spotřeba paliva.
Pokrokový design interiéru s použitím vysoce kvalitních materiálů a prvků obložení, široké použití měkčených povrchů a podsvícení přístrojů v čistě modrém barevném tónu.
Přepracovaná poloha za volantem přinášející vyšší ergonomii, lepší výhled směrem vpřed a atraktivnější požitek z jízdy. Větší prostornost a všestrannost s největším rozestupem mezi pasažéry v dané třídě, více pohodlí na zadních sedadlech a větší zavazadelník
Propracovaný, neotřelý a nápadný design exteriéru
Čtvrtá generace kompaktního a všestranného SUV od Toyoty je o 205 mm delší než předchůdce (bez rezervního kola na pátých dveřích) a nyní dosahuje celkové délky 4 570 mm. Představuje zcela novou siluetu akcentující všestrannost, prostornost, sportovní naturel a lepší dynamické schopnosti tohoto modelu.
Nový model je o 25 nižší než RAV4 třetí generace, o 30 mm širší, chlubí se značným prodloužením rozvoru (o 100 mm), nicméně stále nabízí v dané třídě špičkový poloměr otáčení pouhých 5,3 m, což je zárukou snadné manévrovatelnosti a agilního pohybu v přeplněných ulicích města.
Zcela nový exteriér spojuje u čelních partií propracované prvky charakteristického stylu nového designového jazyka Toyoty s čistou estetikou a svalnatou image trvanlivosti, která se očekává od vozu, jehož pohon všech čtyř kol tradičně nabízí schopnosti na vrcholu třídy.
Nová tvář Toyoty kombinuje designový jazyk Toyoty Under Priority u předních partií s provedením světlometů a LED světel pro denní svícení ve stylu Keen Look, čímž novému SUV propůjčuje mocný, dynamičtější a agilní charakter.
Designový jazyk Under Priority se odráží ve velkém lichoběžníkovém otvoru v předním nárazníku a menší horní části masky chladiče ubíhající po celé šířce vozu mezi novými světlomety.
Horní části masky chladiče dominuje logo Toyota, které vyčnívá ze středu klínovité křivky kapoty; zde zaujme i vodorovně umístěný chromový dekor uprostřed, který je opticky protažen až ke sdruženým světlometům s cílem zdůraznit celkovou šířku vozidla.
Vodorovný chromový dekor přechází do tvaru ‘obočí’ tenkých sdružených světlometů s cílevědomým výrazem, jejichž součástí jsou i nová LED světla pro denní svícení a projektorová světla umístěná v samotných rozích vozidla. Výsledkem nového uspořádání je nápadný pohled Keen Look a jedinečná optická signatura nové Toyoty RAV4.
Velký otvor lichoběžníkového tvaru ve spodní části nárazníku, lemovaný integrovanými mlhovými světly, je akcentován kontrastní povrchovou úpravou z měkkého černého plastu.
Při pohledu z boku si nové RAV4 zachovává charakteristické znaky svých předchůdců, jako je kompaktní stavba karoserie, stoupající okenní čára nebo nápadná silueta, typická pro všechny generace tohoto kompaktního SUV od Toyoty.
Začerněné B- a C-sloupky nad nápadnější okenní čárou zdůrazňují prodlouženou zasklenou plechu a celkovou vnitřní prostornost tohoto vozidla. O něco níže zaujme kontrast konvexních povrchů karoserie a ostře konkávního zpracování vytažených podběhů kol a dveřních prahů, což siluetě nového RAV4 dodává na dynamice a síle.
Směrem dozadu se kabina výrazně zužuje, což kontrastuje se šířkou spodních partií karoserie a pomáhá ztvárnit atletické křivky kolem zadních blatníků ke zdůraznění velmi stabilního postoje celého vozu.
K umocněné boční křivce a svalnatějším partiím kolem zadních blatníků se ještě přidává nový design zadních sdružených světel, která jsou dána proporcemi zadní části vozu a obtékají rohy karoserie se zdůrazněním okna pátých dveří.
Nová výklopná záď se zabudovaným střešním spoilerem má nyní panty nahoře a otevírá se směrem vzhůru; rezervní kolo se přemístilo z pátých dveří pod podlahu zavazadelníku, čímž nové RAV4 získalo čistší a aerodynamičtější vzhled.
Zákazníci mohou volit mezi koly o průměru 17 nebo 18".
Nová Toyota RAV4 se bude nabízet v devíti různých barvách laku karoserie, včetně tří nových, které se v této konstrukční řadě objeví vůbec poprvé: Greyish Blue (šedavě modrá), Green (zelená) a Black (černá metalíza).
Lepší aerodynamické vlastnosti
Při stylizaci nové Toyoty RAV4 se uplatnil nový designový přístup ‘Air Management’ zaměřený na lepší aerodynamické parametry. Výsledkem těchto snah je vyšší jízdní stabilita a lepší spotřeba paliva.
K potlačení víření vzduchu na minimum napomohla speciální aerodynamická úprava v rozích karoserie (tzv. „aerocorners“) a optimalizované tvarování ozdobných krytů kol a vnějších zpětných zrcátek. Tyto úpravy rovněž stabilizují proudění vzduchu obtékajícího boky karoserie.
V základně vnějších zpětných zrcátek na dveřích a na zadních sdružených světlech se uplatnila moderní technologie ze světa F1, kterou jsou stabilizační žebra ve tvaru ploutví, označovaná jako ‘sakana’. Tato žebra mají za úkol urychlovat proudění vzduchu kolem karoserie, čímž se zvyšuje stabilita jízdy a kontrola nad vozem.
Kabina se směrem vzad mírně zužuje a díky optimalizaci úhlu skla pátých dveří, linie střechy a vestavěného spoileru se stabilizovalo obtékání vzduchu kolem horní části karoserie, čímž se ještě výrazněji potlačilo víření vzduchu a snížil aerodynamický odpor.
Stejně komplexní byly i provedené úpravy na podvozku zaměřené na aerodynamické atributy, které mají podíl na potlačení hluku v kabině a zvýšení stability vozidla. Do této kategorie úprav patří aerodynamické kryty před předními i zadními koly, spodní kryt motoru, nejrůznější spodní kryty pod podlahou, ochrana palivové nádrže, kryty spodních ramen zavěšení zadních kol a zakrytování podvozku v zadní části vozidla.
Aerodynamická vylepšení v různých částech karoserie v kombinaci s menší průmětnou čelní plochou nové Toyoty RAV4 se odrazila ve snížení výsledného součinitele aerodynamického odporu Cd na pouhých 0,31.
Pokrokový design kvalitnějšího interiéru
Zcela nový design interiéru, spojující prostornou a pohodlnou kabinu s pracovištěm řidiče připomínajícím kokpit, staví na charakteristické praktičnosti modelu RAV4 doplněné o větší prostornost, kvalitnější povrchovou úpravu materiálů a atraktivnější požitek z jízdy se zaměřením na charakter SUV.
Dynamická a smělá architektura nové palubní desky využívá dva nápadné vodorovné nosníky (horní a spodní), které akcentují prostornou a vzdušnou atmosféru v nové kabině. Zakulacená vzpěra s kovovou povrchovou úpravou, vycházející z tunelu spojovacího hřídele, přerušuje vodorovné nosníky a ohraničuje kapličku přístrojů před řidičem, volant a prostor pro nohy, čímž dokládá větší zaměření na řidiče v interiéru nového RAV4.
Čistá a kultivovaná elegance nového designu je ještě podtržena použitím vysoce kvalitních materiálů, měkkými obklady na mnoha místech, kterých se cestující pravidelně dotýkají, svěží povrchovou úpravou obkladů a novými barvami v celém interiéru.
Přední hrana horního vodorovného nosníku přístrojové desky používá kovový dekor, zatímco spodní nosník má podobu rozmáchlého panelu s měkkou povrchovou úpravou ze syntetické kůže, která se opakuje na horních panelech dveří.
Ukazatele před řidičem, výdechy ventilace, ovladače na středové konzole a volič převodovky zkrášlují stříbrné detaily; na panelech kolem dveřních spínačů a na tunelu spojovacího hřídele je použita povrchová úprava imitující karbonová vlákna.
Veškeré podsvícení přístrojů a ovládacích prvků je nyní vyvedeno v čistě modrém barevném tónu; osvěžující a poklidné podsvícení přináší do nového interiéru kultivovanost a příkladnou optickou jednotnost.
Kombinace barev vycházejí z koncepce ‘barevného bloku’, která se vyvinula ze současného designu ve dvou barevných tónech. Na dekorech přístrojového panelu, v obložení dveří a na sedadlech jsou použity barevné kombinace, které zdůrazňují tvary a materiály jednotlivých prvků, čímž optika interiéru dostala novou sílu a dynamiku.
Ergonomický posaz, orientace na potřeby řidiče
V souladu s pojetím pracoviště řidiče, které nyní připomíná kokpit, byla poloha řidiče v nové Toyotě RAV4 výrazně přepracována s ohledem na lepší ergonomii, vyšší míru pohodlí, lepší výhled směrem vpřed a vyšší požitek z jízdy.
Výška posazu řidiče se snížila o 5 mm a rozsah výškového nastavování sedadla se zvětšil o 15 mm na výsledných 30 mm. Úhel sklonu volantu se snížil o 2,3 stupně a rozsah podélného nastavování volantu se prodloužil o 38 mm.
Díky většímu rozpětí výškového nastavování sedadla může řidič zaujmout nižší polohu při sportovní jízdě, nebo naopak sedět výše kvůli lepšímu výhledu směrem vpřed.
Konstrukce sedadel spojuje větší pohodlí s lepší boční oporou a rozsahem nastavování. Kontaktní plocha samotného sedáku se prodloužila o 20 mm, úhel polštáře sedadel se zvětšil o 2 stupně a zvýraznilo se i boční vedení kvůli lepší opoře; kontaktní plocha opěradla je nyní o 30 mm vyšší a rovněž boční čalounění je nyní výraznější a silnější v zájmu lepšího držení těla v zatáčkách.
Ještě lepší oporu nabízejí sportovní sedadla, standardně dodávaná v prostředním a nejvyšším stupni výbavy.
Dále se o 170 mm prodloužila viditelná část kapoty vozu, což přispívá k vyšší jistotě řidiče při manévrech za nízkých rychlostí. Přední A-sloupky byly posunuty více směrem ven, čímž se přední zorné pole řidiče zvětšilo o 3 stupně; kromě toho se samotné sloupky ztenčily, a to o plných 8 %.
Větší prostor a variabilita
Přestože si nová Toyota RAV4 zachovala kompaktní vnější rozměry nezbytné pro dobrou manévrovatelnost ve městě, její celková délka narostla o 205 mm (oproti verzi s krátkým rozvorem bez rezervního kola na výklopné zádi) a rozvor se prodloužil o 100 mm, což přineslo výrazné zvětšení interiéru. Díky velkorysé nabídce prostoru pro cestující a zavazadla se nový RAV4 může směle postavit větším vozům ze segmentu D, tedy střední třídy.
Rozestup mezi pasažéry vpředu a vzadu se zvětšil až na 970 mm, což je nejlepší hodnota v tomto automobilovém segmentu. Díky této úpravě v kombinaci s novou tenčí konstrukcí opěradel předních sedadel se jedním z významných atributů nového modelu stává velkorysý prostor pro zadní cestující.
Sklopná opěradla zadních sedadel, dělená v poměru 60:40, jsou nyní pohodlnější, neboť těží ze zvětšení úhlu povrchu čalounění o 2 stupně a přepracovaných bočních výplní v zájmu lepší opory těla.
Zadní sedadla lze sklápět prakticky do roviny s podlahou zavazadelníku bez nutnosti odklápět či demontovat sedáky nebo opěrky hlavy. Zadní sedadla lze rozdělit v poměru 60:40 s ohledem na maximální všestrannost, přičemž každou tuto část lze sklápět nezávisle.
Délka zavazadlového prostoru narostla na 1 025 mm a objem pro zavazadla se zvětšil na 547 litrů. Velikost schránky pod podlahou se rovněž zvětšila o 49 litrů z 51 na 100 litrů (u provedení se sadou na opravu pneumatiky).
Výklopná záď, dosud otevíraná do strany, má nyní uchycení v horní části a lze ji vyklápět směrem vzhůru i elektricky (výbava na přání). Otvor zavazadelníku se chlubí pozoruhodně nízkým prahem (jen 645 mm) a rovněž velkorysou šířkou, která činí 1 158 mm.
POHONNÉ JEDNOTKY
Prozatím nejširší nabídka velmi úsporných motorizací pro novou Toyotu RAV4; snížení emisí CO2 v rámci všech motorizací průměrně o 11 %.
Nový vznětový motor 2,0 l D-4D s funkcí Stop & Start, se snížením emisí CO2 na pouhých 127 g/km.
Možnost volit mezi pohonem předních nebo všech kol, šestistupňová manuální převodovka, šestistupňová automatická převodovka a převodovka Multidrive S
Nová Toyota RAV4 reaguje na postupně se rozvíjející trh v segmentu kompaktních SUV a požadavky zákazníků na ještě nižší spotřebu paliva a hladinu emisí. Nabízí proto zájemcům doposud nejširší spektrum pohonných jednotek ve své historii. Komplexní nabídka pohonných jednotek pro novou Toyotu RAV4 znamená bezkonkurenční rovnováhu mezi vynikajícími výkony s pohonem jedné nebo obou náprav a špičkovou hladinou emisí CO2, ať již ve verzi se zážehovým nebo vznětovým motorem.
NABÍDKA MOTORŮ
Na trzích západní Evropy se nyní budou nabízet tyto motorizace: nový vznětový agregát 2,0 l D-4D o výkonu 124 k (91 kW) v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol; výkonný vznětový motor 2,2 l D-4D o výkonu 150 k (110 kW) v kombinaci buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou a stálým pohonem všech kol Toyota AWD s integrovaným systémem Dynamic Drive; a dále zážehový motor 2,0 l o výkonu 151 k (111 kW) v kombinaci buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo převodovkou Multidrive S (vysoce moderní samočinná převodovka Toyota s plynule měnitelným převodem) a stálým pohonem všech kol.
Všechny motory v nabídce nyní přinášejí nižší emise CO2, které v průměru poklesly o 11 %. Za pozornost stojí zejména vznětový agregát 2,0 D-4D, který je u varianty s pohonem předních kol (nově v nabídce pro RAV4) vybaven funkcí Stop & Start, a vykazuje emise CO2 pouhých 127 g/km.
Vznětový motor 2,0 l D-4D
Nový vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 cm3 je vybaven kompaktním turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a vykazuje výkon 124 k (91 kW) při 3600 ot/min, resp. max. točivý moment 310 Nm v rozsahu od 1600 do 2400 ot/min, přičemž plných 300 Nm je k dispozici již od 1400 ot/min.
Motor v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol umožňuje nové Toyotě RAV4 akcelerovat z 0 na 100 km/h za 10,5 s a dosahovat nejvyšší rychlosti 180 km/h. Při vývoji motoru byl kladen speciální důraz na co nejnižší spotřebu paliva; proto se zde objevuje celá řada opatření na snížení třecích sil, hmotnosti a energetických ztrát.
Motor využívá olejové čerpadlo, které pracuje s elektronicky řízenou soustavou proměnného hydraulického tlaku, aby se snížily třecí síly v motoru, a tak zlepšila spotřeba paliva. Samotná olejová vana má zdvojenou konstrukci kvůli rychlejšímu zahřátí oleje na provozní teplotu, což se opět odráží v poklesu spotřeby paliva. Konstrukce rozvodového řetězu v zájmu nižší spotřeby spojuje nízkou hmotnost a co nejnižší tření. Kvůli snížení hmotnosti je kryt hlavy válců i vzpěra chladiče oleje vyrobena ze syntetické pryskyřice.
Použití funkce Stop & Start má další významný dopad na snížení spotřeby paliva a emisí, přičemž průměrná spotřeba paliva poklesla na pouhých 4,9 l/100 km a emise CO2 se snížily na 127 g/km.
Vznětový motor 2,2 l D-4D
Výkonný vznětový čtyřválec D-4D o zdvihovém objemu 2231 cm3 používá turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek a soustavu vstřikování paliva common-rail s piezoelektrickými vstřikovači. Systém TCCS (Toyota Computer Controlled System) s 32bitovým procesorem zajišťuje přesnou souběžnou kontrolu vstřikování paliva, doby vstřiku, tlaku paliva, žhavení a recirkulace výfukových plynů (EGR).
Jednotka dosahuje výkonu 150 k (110 kW) při 3600 ot/min a nejvyššího točivého momentu 340 Nm v pásmu od 2000 do 2800 ot/min. Lze ji kombinovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo šestistupňovou automatickou převodovkou a stálým pohonem všech kol.
Díky použití dvojice vyvažovacích hřídelí a krytu hlavy válců z pryskyřice byly potlačeny vibrace motoru i hluk. Na podstatném snížení hmotnosti má podíl hliníkový blok válců a zabudování vodního a olejového čerpadla do hliníkového krytu řetězu. Rolnička ventilového vahadla s vestavěnými jehlovými ložisky zase výrazně snižuje tření v zájmu lepší spotřeby paliva.
Díky provedeným opatřením se u motorů ve spojení s manuální převodovkou podařilo snížit spotřebu paliva a emise o 7,5 % na 5,6 l/100 km, resp. 147 g/km, zatímco u provedení s automatickou převodovkou činil pokles 7 % na
6,6 l/100 km, resp. 173 g/km.
Zážehový motor 2,0 l Valvematic
Lehký a kompaktní zážehový čtyřválec 16v o zdvihovém objemu 1987 cm3 dosahuje nejvyššího výkonu 151 k (111 kW) při 6200 ot/min. Nejvyšší točivý moment 195 Nm je k dispozici ve 4000 ot/min.
Jednotka používá technologii Valvematic – mechanizmus plynule proměnného zdvihu sacích ventilů, Dual VVT-i (zkr. Variable Valve Timing-intelligent, inteligentní proměnné časování ventilů), soustavu s proměnnou délkou sacího potrubí a olejové čerpadlo s proměnným výkonem. Díky těmto vysoce účinným a lehkým technologiím se zvýšil výkon motoru při současném snížení spotřeby paliva a emisí, včetně potlačení hluku a vibrací.
Motor lze kombinovat buď se šestistupňovou manuální převodovkou, nebo převodovkou Multidrive S a stálým pohonem všech kol.
Spotřeba paliva a emise poklesly přibližně o 6 %; s převodovkou 6MT motor vykazuje průměrnou spotřebu 7,2 l/100 km a produkuje emise CO2 na úrovni 167 g/km, zatímco s převodovkou Multidrive S činí emise 166 g/km.
PŘEVODOVKY
Zájemci o novou Toyotu RAV4 mohou volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou, šestistupňovou automatickou převodovkou a převodovkou Multidrive S.
Šestistupňové manuální převodovky
K dispozici jsou dvě různé šestistupňové manuální převodovky – jedna pro zážehový motor 2,0 l, druhá pro vznětové agregáty 2,0 a 2,2 l D-4D. Ve druhém případě je převodovka vybavena synchronizací s trojitým kuželem pro 1. až 3. převodový stupeň, resp. s dvojitým kuželem pro 4. převodový stupeň, čímž poklesla síla potřebná k přeřazení v zájmu co nejhladší změny převodových stupňů.
Šestistupňová automatická převodovka
Šestistupňová automatická převodovka Super ECT (Electronically Controlled Transaxle) nabízená se vznětovým motorem 2,2 l D-4D byla navržena tak, aby spojila vysoký výkon s nízkou spotřebou paliva.
Převodovka umožňuje řazení pomocí páček pod volantem, podporuje režimy Auto, Manual a Sport, a používá systém kontroly řazení AI (Artificial Intelligence)-SHIFT Control, který automaticky upravuje „mapu“ řazení podle způsobu jízdy a stavu vozovky.
Převodové ústrojí je rovněž vybaveno funkcí uzavírání spojky měniče od 2. převodového stupně výše, což umožňuje přímý přenos výkonu motoru na nápravu typu transaxle podobně jako u manuální převodovky; sportovní jízdu v režimech Manual a Sport okořeňuje i funkce přidávání meziplynu při řazení dolů.
Převodovka Multidrive S
Multidrive S představuje vysoce moderní samočinnou převodovku s plynule měnitelným převodem. Převodovka Multidrive používající dvě konické řemenice a jeden klínový řemen z vysokopevnostní oceli nabízí „nekonečný“ počet převodových poměrů pro neobyčejně hladkou a bezproblémovou jízdu.
Převodovka Multidrive S se vždy snaží udržovat optimální otáčky motoru za každé rychlosti vozidla. Výhodou je nízká hladina hluku za jízdy nízkou rychlostí, kterou doprovází hospodárný provoz a nízká hladina emisí CO2, nicméně díky ideálnímu převodovému poměru lze rovněž využívat maximální výkon motoru při dynamické jízdě.
Tlačítkem ‘Sport’ může řidič navolit režim s citlivější odezvou na pokyny od plynového pedálu pro vyšší požitek z jízdy. Převodovka Multidrive S rovněž nabízí sekvenční řazení v manuálním režimu, kdy využívá sedmi přednastavených rychlostních stupňů. Ty může řidič volit buď řadicí pákou, nebo pomocí páček řazení pod volantem. Je-li volič převodovky v poloze „D“, řidič může použít páčky pod volantem k dočasnému potlačení automatického režimu řazení.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI?
Vyšší tuhost karoserie pro vyšší stabilitu jízdy a lepší reakce řízení
Vyladěné zavěšení předních i zadních kol a přepracovaný elektrický posilovač řízení s lepší zpětnou vazbou a vyšší přesností.
Integrovaný systém Dynamic Drive– modernizovaný systém stálého pohonu všech kol s režimem Sport pro vyšší agilitu na kvalitním povrchu
V nabídce i asistent pro sjíždění příkrých svahů a systém pro snadný rozjezd v kopci
Jednotlivé generace Toyoty RAV4 si postupně vybudovaly skvělou pověst pro jízdní pohodlí, snadnou ovladatelnost a manévrovatelnost, stejně tak jako přesvědčivé schopnosti i za obtížných jízdních podmínek.
Kromě nového pohodlnějšího posazu za volantem s větším zaměřením na potřeby řidiče staví nová Toyota RAV4 na těchto klíčových atributech, které doplňuje o odladěné zavěšení předních i zadních kol, přepracovaný elektrický posilovač řízení a nově vyvinutý režim Sport integrovaného systému Dynamic Drive stálého pohonu všech kol.
Provedená zlepšení dohromady propůjčují nové Toyotě RAV4 vyšší míru stability a jízdní agility na mokrých i suchých cestách, aby si zákazníci mohli vychutnat intuitivnější řízení a vyšší požitek z jízdy s povzbuzující jistotou za volantem.
Novou Toyotu RAV4 je možné objednávat s asistentem pro sjíždění příkrých svahů a systémem pro snadné rozjíždění v kopci. Asistent pro sjíždění příkrých svahů (standardně pro všechny varianty s automatickou převodovkou) automaticky řídí volbu převodových stupňů, otáčky motoru a přibrzďování jednotlivých kol v rámci soustavy ABS, aby řidič dokázal udržovat konstantní rychlost jízdy v prudkém klesání, ať již na zpevněném povrchu nebo v terénu.
Konstrukce karoserie
Díky nasazení vysokopevnostní a ultra vysokopevnostní oceli v rámci celé struktury karoserie bylo možné použít tenčí plech beze ztráty pevnosti, což se odrazilo ve snížení hmotnosti, a tedy i v lepší spotřebě paliva.
V nové Toyotě RAV4 se vysokopevnostní ocel využívá komplexněji, včetně takových strategických míst, jako jsou výztuhy v oblasti mezi čelním oknem a motorovým prostorem ve spojení s předními A-sloupky, vedení zadní nápravy nebo horní uchycení vinutých pružin u zavěšení zadních kol.
Tuhost karoserie se zvýšila i díky výraznému nárůstu počtu svarových míst kolem otvorů předních a zadních dveří, což se odrazilo v lepší kontrole nad stáčivou odezvou vozidla a lepších reakcích řízení.
Vyladěné zavěšení kol vpředu a vzadu
Nová Toyota RAV4 používá stejný způsob zavěšení jako předchůdce, tj. vzpěry McPherson vpředu a lehká dvojitá lichoběžníková ramena na zadní nápravě. Obě soustavy zavěšení byly nicméně přepracovány v zájmu vyššího jízdního pohodlí a lepší zpětné vazby od řízení.
Vyladění se dotklo tuhosti pružin zavěšení předních kol. Zvýšení tuhosti konzoly stabilizátoru u zavěšení předních kol se odrazilo v hladších reakcích od řízení při průjezdu zatáčkou. K lepší zpětné vazbě od řízení i vyššímu jízdnímu pohodlí přispěla úprava snižující tření ve vnitřní konstrukci tlumičů; optimalizací prošla charakteristika pouzder stabilizátorů, přičemž třecí síly uvnitř těchto pouzder se omezily díky fluorovému mazivu.
Podobná opatření byla použita i u zavěšení zadních kol. Konstruktéři upravili tuhost pružin a zároveň zvětšili průměr tyčí stabilizátorů kvůli optimálnímu rozdělování torzní tuhosti v podélném směru. Stejné úpravy jako u zavěšení předních kol se dotkly i zadních tlumičů a pouzder stabilizátorů.
Přepracovaný elektrický posilovač řízení
Díky úpravám zástavby a řídicí jednotky (ECU) elektrického posilovače řízení bylo možné spojit pohodlnější polohu za volantem s vyšší přesností řízení a lepší zpětnou vazbou od volantu.
Sloupek řízení se o 1 stupeň sklonil směrem dolů a úhel instalace nového volantu byl upraven z 27,6 na 25,3 stupňů, čímž se volant o něco posunul směrem k řidiči.
Ke snížení hmotnosti vozidla přispělo i spojení elektronické řídicí jednotky (ECU) s posilovačem řízení; k vyšší přesnosti řízení a lepší zpětné vazbě napomohlo použití pomocného hřídele s ochranným plastovým povlakem.
Integrovaný systém Dynamic Drive
Nová Toyota RAV4 se nabízí buď s pohonem předních kol, nebo s integrovaným systémem Dynamic Drive, jenž je zdokonalenou verzí progresivní technologie stálého pohonu všech kol Toyota, nově i s režimem Sport.
Integrovaný systém jízdní dynamiky je propracovaná soustava vysokorychlostního interaktivního řízení, která koordinuje spolupráci systému dynamického řízení točivého momentu AWD, systému řízení stability vozu (VSC) a elektrického posilovače řízení (EPS) s ohledem na optimální jízdní vlastnosti, ovladatelnost a bezpečnost jízdy v tomto kompaktním SUV.
Systém dynamického řízení točivého momentu AWD sleduje a reguluje přenos točivého momentu mezi předními a zadními koly prostřednictvím elektromagnetické spojky umístěné před diferenciálem zadní nápravy. Využívá přitom informace z nejrůznějších čidel, které informují o rychlosti, úhlu natočení kol a rychlosti stáčení.
Točivý moment se může rozdělovat mezi přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50. Kvůli snížení spotřeby paliva se za normálních jízdních podmínek automaticky posílá 100 % točivého momentu na přední nápravu.
V normálním režimu – když není aktivován režim Sport ani Lock – se točivý moment přenáší na zadní kola nejen poté, co se na kluzkém povrchu začínají protáčet přední kola (jako u Toyoty RAV4 třetí generace), ale vždy, když je zaznamenána nedotáčivost při průjezdu zatáčkou na silnici. Výsledkem je celkové zvýšení agility a jízdních schopností vozidla při cestování po asfaltových i nezpevněných cestách.
Pokud je aktivován nový režim Sport, hnací moment se začne přenášet na zadní kola ještě před výskytem nedotáčivosti. Systém dynamického řízení točivého momentu AWD od okamžiku otočení volantem zajišťuje nový způsob regulace přenosu hnacího momentu, kdy se automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 90:10 v zájmu lepšího průjezdu zatáčkou díky přenosu trakčních sil dozadu.
Pokud systém skutečně zaznamená nedotáčivost, automaticky se přerozdělí až 50 % točivého momentu na zadní kola (pomocí nové zpětné vazby sledující rychlost stáčení), čímž se ještě zlepší boční záběr předních kol.
Nový režim Sport aktivuje ‘Dynamický’ způsob přenosu hnacího momentu mezi přední a zadní nápravou RAV4, ale kromě toho o 20 % zvyšuje tuhost posilovače řízení; v závislosti na verzi pak přiostřuje reakce škrticí klapky a nabízí vyšší otáčky pro požitek z dynamičtější a sportovní jízdy.
Pro jízdu mimo zpevněné cesty je k dispozici tlačítko AWD Lock. Řidič tak může uzamknout rozdělení hnacího momentu v pevném poměru 50:50 (při rychlostech do 40 km/h). Po překročení této rychlosti pak systém automaticky přejde do režimu Normal.
Od Integrovaného systému Active Drive (Integrated Active Drive System) k integrovanému systému Dynamic Drive (Integrated Dynamic Drive System)
Toyota RAV4 třetí generace využívala integrovaný systém aktivního pohonu IADS, kde se o rozdělování hnacího momentu staral systém aktivního řízení točivého momentu pohonu 4WD. Nová Toyota RAV4 nyní používá systém dynamického řízení točivého momentu pohonu AWD.
Oproti vozům třetí generace nabízí nová Toyota RAV4 tyto funkce:
Kontrola rozjezdu: přenosem až 50 % hnacího momentu na zadní nápravu se zlepšují záběrové schopnosti při rozjezdu na zasněžené vozovce nebo cestách pokrytých bahnem. Při překročení rychlosti 25 km/h se kontrola automaticky přepne do normálního režimu.
Normální jízdní režim: na dálnici nebo ve městě klesá poměr hnacího momentu přenášeného na zadní nápravu až na 0 % kvůli snížení spotřeby paliva. Pokud systém zaznamená kluzký povrch, na kterém dochází k prokluzu kol, okamžitě se aktivuje regulace hnacího momentu kvůli zajištění jízdní stability.
Kontrola v součinnosti se stabilizačním systémem VSC: pokud dojde k prokluzu předních kol a vůz opouští původní zamýšlenou trajektorii, zapojí se elektrický posilovač řízení (aktivním zásahem do volantu, aby řidiči napověděl, jaký manévr by měl provést) a současně se na zadní kola začne přenášet hnací moment.
Kontrola brzd: zruší se režim pohonu AWD kvůli maximálnímu účinku systému ABS a stabilizačního systému VSC.
Kontrola režimu Lock: když řidič aktivuje spínač režimu LOCK, na každou nápravu se přenáší 50 % hnacího momentu. To napomáhá v situacích, kdy je třeba vůz vyprostit, např. po zapadnutí do závějí.
Novou funkcí doplňující výše uvedenou pětici režimů kontroly je Kontrola průjezdu zatáčkou: Kontrola se zpětnou vazbou od senzoru rychlosti stáčení slouží k přizpůsobení velikosti hnacího momentu přenášeného na zadní nápravu, čímž zlepšuje vlastnosti při průjezdu zatáčkou díky optimálnímu rozdělení hnací síly a zátěže mezi kola přední a zadní nápravy. V režimu Sport se od prvního pokynu od volantu přenáší 10 % hnacího momentu na zadní kola již od zahájení průjezdu zatáčkou, přičemž toto rozdělení může vzrůst až na 50 % během zatáčení v zájmu vyšší jízdní stability a atraktivnějších zážitků za volantem.
Režim Sport díky kontrole průjezdu zatáčkou pomáhá řidiči sledovat plánovanou trajektorii jízdy a v konečném důsledku zvýšit požitek z jízdy.
POHODLÍ A BEZPEČNOST
Opatření k výraznému potlačení hluku, vibrací a chvění
nová konstrukční koncepce oddělení motorového prostoru pro co nejtišší prostředí v kabině vozu
Komplexní bezpečnostní prvky s cílem dosáhnout pětihvězdičkového ohodnocení v bezpečnostních testech organizace Euro NCAP
Pro novou Toyotu RAV4 se nabízí i tyto tři technologie: automatická dálková světla, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém pro monitorování mrtvých úhlů
Opatření ke snížení hladiny hluku, vibrací a chvění
Nová Toyota RAV4 přináší celou řadu opatření k potlačení přenosu hluku a vibrací do kabiny, což se odrazilo ve výrazně tišším prostředí pro všechny cestující.
V rámci nové koncepce oddělení motorového prostoru byla použita řada vylepšení k potlačení přenosu hluku od motoru do kabiny vozu; sem patří mj. úprava zvukově izolačních vlastností přístrojové desky, vnitřní a vnější akustické utlumení přístrojové desky, izolace v oblasti mezi čelním oknem a kapotou nebo protihluková izolace kapoty.
V různých partiích nové Toyoty RAV4 byly optimálně rozmístěny další zvukově izolační materiály. Sem patří hmoty pohlcující hluk ve sloupcích karoserie, v prazích dveří a v částech karoserie v prostoru kolem hlavy, aby se maximálně zamezilo přenosu hluku prostřednictvím karoserie. K akustickému utlumení dále napomáhají stříkané izolační materiály pod podlahou a ochranné vložky uvnitř předních a zadních blatníků.
Hluk byl utlumen i použitím akustického čelního skla, které je opatřeno další zvukově izolační vrstvou k potlačení přenosu hluku. Aerodynamický svist dále snižuje speciální tvarování vnějších zpětných zrcátek.
Konstruktéři použili i různá opatření k potlačení přenosu vibrací do kabiny vozu. Určili panely karoserie produkující hluk a osadili je materiály na utlumení vibrací; zvýšili tuhost v místech uchycení prvků zavěšení kol vpředu i vzadu a optimalizovali tvar otočných čepů kol s cílem zlepšit charakteristiky vibrací předního zavěšení a potlačit pronikání hluku od vozovky.
BEZPEČNOST
Nová Toyota RAV4 staví na vysokých standardech bezpečnosti cestujících a ochrany chodců, rozvíjejících se během tří generací tohoto kompaktního SUV, a přináší dnes ještě vyšší úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.
Vůz se pyšní karoserií dobře pohlcující nárazové síly, postavenou dle principu vícenásobné distribuce zatížení, která pomáhá zajistit ochranu pro cestující i chodce; nová Toyota RAV4 byla navržena tak, aby dosáhla maximálního pětihvězdičkového ohodnocení v nárazových testech organizace Euro NCAP dle regulí platných pro rok 2013.
Nové SUV od Toyoty je vybaveno sedadly konstrukce s ochranou proti poranění krční páteře a standardně i sedmi airbagy, včetně kolenního airbagu řidiče a dvoukomorových bočních airbagů pro přední cestující.
Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří ABS se systémem EBD (elektronické rozdělování brzdné síly), brzdový asistent (BA), stabilizační systém (VSC) a systém řízení trakce (TRC); provedení se stálým pohonem všech kol jsou standardně vybavena systémem VSC+, jenž zahrnuje stabilizační systém VSC a elektrický posilovač řízení (EPS).
Pro novou Toyotu RAV4 jsou k dispozici tři nové technologie – automatická dálková světla, systém varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a systém pro monitorování mrtvých úhlů – které ještě zvyšují standardy bezpečnosti a pohodlí při řízení.
Automatická dálková světla
Systém automatických dálkových světel používá kameru k monitorování vozovky před automobilem a automaticky přepíná světlomety mezi režimem dálkových a potkávacích světel když zaznamená vůz jedoucí vpředu ve stejném pruhu nebo vozidlo přijíždějící v protisměru.
Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu
Systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu používá kameru v horní části čelního skla, schopnou rozpoznat jízdní pruhy a stanovit, zda vůz nevyjíždí z pruhu v rozporu se záměry řidiče. Systém upozorní řidiče prostřednictvím varovné zvukové signalizace a blikající ikonky jízdního pruhu na multifunkčním displeji.
Systémem pro monitorování mrtvých úhlů
Systém pro monitorování mrtvých úhlů upozorní řidiče na vozidlo jedoucí ve vedlejším jízdním pruhu a nacházející se v mrtvém úhlu. Použije k tomu příslušný ukazatel zabudovaný do vnějšího zpětného zrcátka. Systém používá radarová čidla zabudovaná po obou stranách zadního nárazníku nové Toyoty RAV4 ke sledování míst nacházejících se v mrtvém úhlu výhledu řidiče. Pokud je aktivní indikátor směrových světel, kontrolka se rozbliká rychleji, aby byl řidič dostatečně upozorněn.
PRVKY VÝBAVY
Vyšší funkčnost a pohodlí, včetně dvouzónové klimatizace, nového vyhřívání sedadel, systému bezklíčového odemykání vozu a spouštění motoru nebo elektricky ovládaných pátých dveří
Multimediální soustavy Toyota Touch s konektivitou USB/iPod a zadní kamerou; navigace Touch & Go Plus
Komplexní nabídka příslušenství
Již tak širokou základní výbavu Toyoty RAV4 lze doplnit o řadu pokrokových prvků funkční a komfortní výbavy, jako je systém bezklíčového odemykání vozu a spouštění motoru (Smart Entry & Start), duální klimatizace, nové vyhřívání sedadel, automatické ovládání pátých dveří, propracovaná multimediální soustava Toyota Touch s konektivitou USB/iPod a zadní kamerou, nebo navigace Toyota Touch & Go a Touch & Go Plus.
K pohodlí při řízení i k celkové bezpečnosti přispívá elektrochromatické (automaticky stmívatelné) vnitřní zpětné zrcátko zabraňující oslnění, nebo na přání dodávaná automatická dálková světla, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a systém pro monitorování mrtvých úhlů.
Klimatizace
Nová Toyota RAV4 může být vybavena dvouzónovou klimatizací umožňující nastavit teplotu nezávisle pro levou a pravou část kabiny vozu, a tak dosáhnout lepších parametrů chlazení i topení a současně šetřit energií.
Součástí klimatizace je kabinový filtr, systém částečné recirkulace (jenž automaticky recirkuluje určitý objem vzduchu v kabině kvůli rychlejšímu ohřátí prostoru i v režimu, kdy recirkulace zapnutá není) a funkce uživatelského nastavení ventilátoru, která umožňuje výběr intenzity Soft (jemně) nebo Fast (rychle) i v režimu Auto.
Provedení s motorem 2,0 l D-4D umožňuje i regulaci Eco přispívající ke snížení spotřeby paliva. Pokud je venkovní teplota v určitém rozpětí, při tomto nastavení se snižují otáčky ventilátoru, případně se ventilátor zcela vypíná, aby se snížila spotřeba energie a prodloužila doba jízdy v ekologickém režimu.
Vyhřívání sedadel
V nabídce je i nový systém vyhřívání předních sedadel. Jeho součástí je přepínač dvou režimů Hi / Low a optimalizované rozdělení teploty v rámci větší vyhřívané plochy, která nyní zahrnuje i horní panel opěradla.
Automatické ovládání výklopné zádi
Nová výklopná záď může být vybavena funkcí elektrického otevírání a zavírání, kterou lze aktivovat prostřednictvím spínače přímo na pátých dveřích nebo na přístrojové desce. Součástí ovládání je i paměťová funkce, která automaticky udržuje navolenou výšku otevření.
Rozhraní Toyota Touch
Nový přístup k cenově dostupnému multimediálnímu systému představuje rozhraní Toyota Touch (pro novou Toyotu RAV4 od prostředního stupně výbavy) s plně barevnou dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1".
Rozhraní Toyota Touch zahrnuje tuner AM/FM s receiverem DAB/DAB+/DMB (na přání), přehrávač CD/MP3, připojení mobilního telefonu přes Bluetooth s možností streamování audia, USB port pro připojení přenosných hudebních přehrávačů a funkce pro zobrazení grafiky alba iPodu. Zadní parkovací kamera je součástí standardní výbavy.
Systém Toyota Touch & Go Plus
Systém Toyota Touch & Go (na přání od prostředního stupně výbavy) staví na základní multimediální jednotce Toyota Touch a nabízí zákazníkům vylepšenou mapovou navigaci představující cenově nejvýhodnější nabídku na trhu.
Soustava Toyota Touch & Go byla vyvinuta v Evropě speciálně pro evropské zákazníky a je k dispozici ve 14 různých jazycích.
Toyota Touch & Go Plus zahrnuje nejoblíbenější navigační funkce, jako např. detailní informace o hustotě dopravy, nastavitelná rychlostní omezení, upozornění na radary měřící rychlost, zobrazování dopravního značení na rychlostních silnicích, automatické přibližování a zobrazování průjezdu křižovatkami na rychlostních silnicích.
Ve spojení s kompatibilním mobilním telefonem (prostřednictvím Bluetooth) se mohou uživatelé připojit k vyhledávací službě Google Local Search – největší a nejaktuálnější vyhledávací databázi na světě. Prostřednictvím funkce Google Maps lze zadávat cílová místa i na dálku z pohodlí domova či kanceláře. Uživatel též může stáhnout body zájmu (POI) a snadno je zadat jako cíl cesty.
Multimediální soustava disponuje dotykovou obrazovkou s prostorovými grafickými modely měst a významných bodů v okolní krajině, nebo též schopností převádět přijaté zprávy z textu do hlasové podoby. V závislosti na kompatibilitě telefonu s rozhraním Bluetooth může tento systém rovněž zobrazovat text SMS zpráv, e-maily a kalendáře.
Funkce pokročilého rozpoznávání hlasu umožňuje, aby řidič jediným hlasovým příkazem zadal cíl cesty, uskutečnil hovor nebo vybral konkrétní skladbu z připojeného přístroje iPod.
Součástí soustavy Toyota Touch & Go Plus je i tříletá aktualizace map a softwaru poskytovaná zcela zdarma.
Přístup soustavy k online obsahu a aplikacím využívá funkce Touch & Go Apps, která nabízí několik aplikací ke stažení, včetně informací o cenách paliva, počasí a volných parkovacích místech. Byla vyvinuta nová aplikace Twitter App, aby majitelé Toyoty mohli zůstat po celou cestu v kontaktu s 500 miliony uživatelů Twitteru.
Uživatelé mohou za jízdy používat celou řadu osobních šablon i šablon generovaných systémem (z bezpečnostních důvodů je zablokováno zadávání vlastního textu a adres URL). Aplikace je plně integrována do vestavěné navigace, a tak součástí šablon mohou být i informace o cíli cesty a odhadovaném čase příjezdu.
Rozhraní Toyota Touch & Go bylo navrženo tak, aby nabídlo dostatečnou flexibilitu při zachování cenové dostupnosti. Systém lze snadno aktualizovat a stahovat nejnovější funkce, aktuální mapy a poslední aplikace, okamžitě jak budou k dispozici. Na přání se nabízí i s digitálním tunerem DAB/DAB+/DMB.
Příslušenství
Velký podíl zájemců o Toyotu RAV4 oceňuje širokou nabídku dalších úprav, které se pro toto kompaktní SUV od Toyoty nabízejí. Bude k dispozici kompletní sortiment prvků příslušenství, prodávaných s tříletou zárukou prostřednictvím sítě autorizovaných prodejců.
Ucelená nabídka příslušenství obsahuje prvky funkční výbavy, jako je např. zadní nosič na jízdní kola, střešní ližiny a závěsné zařízení; dále prvky zabezpečení a zvýšení bezpečnosti, jako např. alarm, dětské autosedačky a bezpečnostní matice kol; prvky multimediální výbavy, jako např. Wi-Fi připojení k Internetu, systémy Touch & Go a Touch & Go Plus; nebo stylové prvky výbavy, včetně 17" a 18" litých kol, bočních nášlapných prahů a dekorů pod předním nárazníkem nebo ve spodní části výklopné zádi.