Jeep Grand Cherokee se možná převrací. A možné také ne...

| foto: Archiv AutoRoad.cz

Švédskému magazínu Teknikensvarld se zase málem podařilo přehodit auto "přes budku". Tentokrát na vstup losa do cesty doplatil Jeep Grand Cherokee. Ale právem?

Osmého července se do světa rozlétla informace o tom, že Jeep Grand Cherokee neprošel losími testy, které již od 70. let pořádá švédský časopis Teknikensvarld. To se v poslední době nestává příliš často. V nedávné době se málem převrátila Honda Hilux (v roce 2007) a asi největší poprask způsobilo přetočení Mercedesu Benz třídy A v roce 1997. Mercedes poté musel vůz značně přepracovat a malé a relativně levné áčko se díky tomu paradoxně stalo prvním vozem, které bylo sériově ve všech výbavách dodáváno se stabilizačním systémem ESP.

Zpět ale k Jeepu. Jak je patrné z videa, při jízdě rychlostí 63,5 km/h měl vůz velmi silnou tendenci k převrácení. Jen vhodný manévr řidiče zajistil to, že vůz zůstal na kolech a ne na plechu. Redaktor celou scénu uzavírá poměrně nekompromisním doporučením Jeepu, aby tento vůz přestal v této specifikaci prodávat.

Jeep si nicméně nastalou situaci líbit nenechal. Vyrazil od protiútoku oznámením, že šlo o necertifikovaný test a vozidlo bylo přetíženo. První argument můžeme docela s klidem přeskočit, protože málokdo z nás má certifikát na úhybný manévr před zvířetem - a stejně ho čas od času musíme provést.

Argument přetížení je však znatelně závažnější. Sám časopis s ním však nesouhlasí, podle něj byl vůz zatížen na maximum, nikoliv však přetížen.

Co však již na videu není, inženýři Chrysleru se rozhodli test spolu s redaktory zopakovat. Se třemi různými Grend Cherokee bylo provedeno jedenáct různých jízd a nikdy se nepodařilo zopakovat stav hrozícího převrácení.

Těžko nyní určit, kde leží pravda. Je pravděpodobné, že svůj vliv má nejen samotné zatížení, ale také jeho rozložení. Čtyři osoby v interiéru na plné zatížení nestačí, tím spíše ne na přetížení. Právě typ zátěže umístěné v kufru pak může být klíčem k vyřešení této otázky.

Ať je však pravda jakákoliv, jde o pěkný důkaz toho, že ani moderní vůz naditý elektronickými systémy není imunní vůči základním fyzikálním zákonům.

Odkaz na video.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy