Model Vision D má za úkol mnohem více věcí, než by se ve skutečnosti zdálo. V první řadě za ním totiž musíme vidět vizitku nového šéfdesignera Škody. Ano, Škoda má již tři roky nového šéfa designu, kterým je Slovák Jozef Kabaň. Ten po dvou letech nahradil Jense Manskeho, který stojí za designem Yetiho a Superbu.
Kabaň je mladý (38 let) designer, který už má pravděpodobně svůj životní kousek za sebou. Je totiž autorem kompletního exteriérového designu Bugatti Veyron. Tuto metu bude pravděpodobně jen těžko překonávat. V mezidobí působil u Audi jako designer exteriéru.
Vývoj každého vozu trvá dlouhou dobu a také proto jsme ještě, i přes již tříleté působení nového šéfa designu, neměli možnost vidět žádný plod čistě jeho práce. První je tu nyní a další velmi rychle naváží.
Mimo konceptů by prvními sériově vyráběnými vozy, které vznikly z pera talentovaného Slováka, měli být nástupci současných Octavií, totiž Octavia třetí generace a model navazující na Octavii Tour.
Škoda Vision D naznačuje mnohem více než jen vzhled jednoho modelu. Tento koncept ukazuje, jakým směrem se bude pod taktovkou Kabaně posouvat vzhled celé modelové řady Škody a to jak u nových modelů, kterých v příštích letech přijde požehnaně, tak samozřejmě i omlazení těch stávajících, zejména Superbu a Yetiho.
Všímejme si detailů, kterými se každý designer podepisuje. Malé světlomety s ostře řezanými liniemi dávají více vyniknout středu s hrdým logem, celé příď tak působí mnohem mohutněji a tedy i luxusněji a důrazněji. Zálibu pro dynamické linie mohl Kubaň uplatnit jak u Bugatti, tak i u Audi, proto se pravděpodobně ani Škoda nevyhne odklonu od elegance spíše směrem ke sportovnějšímu vzezření. Baculatá záď konceptu se také povedla.
Naproti tomu interiér je poměrně fádní. Náznaky větších změn tu nečekejme, konzervativnost je dnes vnitřkům Škod vlastní a zdá se, že Kabaň nehodlá experimentovat s modernějšími tvary nebo snad i orientací na řidiče.
Škoda to zatím poměrně tvrdošíjně odmítá, ale z modelu Vision D by se měl poměrně rychle stát nový levný automobil značky. Zatím je označován jako A-Entry, spekuluje se o návratech jmen Popular či Felicia, ale Škoda má zaregistrovánu celou paletu jmen (třeba Civia, Tauny nebo Citico), uvidíme tedy, které z nich bude použito. Některá z nich přirozeně mohou patřit i jiným budoucích škodovkám, například mikrovozu, který se ukáže ještě letos.
Zatím netušíme, jak bude očekávaný levný vůz velký. Měl by vyplnit mezeru mezi Fabií a Octavií, která se neprodává jako hatchback. Dala by se proto očekávat délka asi 430 cm, kolik ale měří koncept, to je otázkou. Škoda je tajemná jako hrad v Karpatech. Alespoň prozatím.
Jak se vám líbí nový směr Škody, který nový koncept udává? Který ze škodováckých výrobků považujete za nejkrásnější? Diskutujte pod článkem.
Vizualizace konceptu:
Představení loga a konceptu (v angličtině):