Oficiální zpráva ukázala, že za nechtěným zrychlováním vozů Toyota mohou stát jen tři příčiny. První je již prokázaná chyba, kdy se mohl uvolnit kobereček a nasunout se na pedál plynu, který se poté nevracel nahoru a vůz zrychloval. Problém byl vyřešen zkrácením pedálu plynu.
Druhá potíž mohla nastat při určité, velmi specifické shodě okolností, kdy se mohl mechanicky zaseknout pedál plynu.
A třetí potíž je čistě lidská hloupost. Například spletení si plynu s brzdou. Na mnoha havarovaných vozech totiž nebyly nalezeny žádné známky po použití brzd těsně před nehodou.
Vládní zpráva tak nepotvrdila teorie, že za problémem mohla být i elektronicky řízená škrtící klapka. Podle zprávy se tato závada nikdy neprokázala.
Je třeba říci, že libovolný moderní vůz je možné zastavit i se zaseknutým plynem na podlaze. Možností je více, u manuálu stačí sešlápnout spojku a vůz zastavit. Automat je možné přesunout do polohy neutrálu a dobrzdit. Mimo to, brzdy by měly mít dostatek síly na to, aby motor přetlačily, v moderních vozech by navíc při sešlápnutí brzdy zároveň s plynem mělo elektronicky dojít ke snížení výkonu motoru. Nicméně není-li z nějakého možná ani jedna z možností, stále lze vypnout zapalování a dobrzdit bez posilovače brzd. U vozů s tlačítkovým startováním stačí podržet tlačítko několik sekund a motor se nouzově vypne.