Revoluce v použití pedálů? Brzda i plyn se možná sdruží do jednoho

| foto: Archiv AutoRoad.cz

Dva pedály jsou věcí v podstatě velice nepraktickou. Japonský vynálezce přišel na jednoduchý zlepšovák.

Dvojice až trojice pedálů ve voze je tradičním způsobem řízení, v podstatě jde ale o velice nepraktické řešení.

Pokud jede řidič po silnici a náhle se objeví nějaká krizová situace (dítě/zvíře ve vozovce, velký výtluk, havárie předjedoucího auta), obvykle má nohu na plynu. Doba přehmatu z plynu na brzdu je otázkou bystrosti řidiče, aktuálního soustředění a také konstrukce vozu, je nicméně jasné, že nějakou dobu trvá. Mimo to není úplně mimořádnou situací, kdy si řidič poplete oba pedály. U manuálního řazení, kdy by řidič stejně vyšlápl spojku, to bude mít za následek "jen" pomalejší zpomalování, u automatického řazení bude ale vůz zrychlovat.

To všechno jsou důsledky uspořádání pedálů vedle sebe, přičemž pohyb, kterým se sešlapávají, je stejný.

Řešením tedy je udělat z přidávání plynu a brzdění jiný pohyb. A od toho je tu patent z Japonska.

Tamní konstruktér navrhuje, aby brzda zůstala tak jak je, vedle ní ale přibyl pedál plynu kolmo k brzdě. Zatímco pro brzdu by se pedál sešlapával, což je velmi intuitivní pohyb, plyn by byl přidáván tlakem nohy vpravo.

Chtělo by to jistě cvik a vytáčení nohy jistě není natolik anatomický pohyb, jakým je sešlápnutí, nicméně vzpomeňme si na svá elévská léta, kdy jsme sami nechápali, jak někdo může s tou spojkou zacházet tak, aby mu to nechcíplo...

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy