ŽENEVA: Audi A1 e-tron - Audi koketuje s hybridním Wankelem

A1 e-tron | foto: Audi

Audi na autosalonu v Ženevě ukáže koncept malé A1 s unikátním hybridním ústrojím, kombinujícím Wankelův motor s elektromotorem.

Občas by se chtělo říci, že Wankel je mrtvá technologie. V současné době jej ve větší míře a na světové úrovni používá snad jen Mazda v jediném modelu. Přesto nelze motoru s touto technologií upřít jisté kouzlo. Přes problémy s emisemi a spotřebou, které s sebou nese konstrukční řešení tohoto motoru, je u Wankelu stále možné docílit mnohem vyššího výkonu při zachování malých rozměrů motoru.

To je přesně tím, co se hodí do maličkých aut. Audi na to nyní přišlo. V kombinaci s hybridním ústrojím by mohlo jít o nadějnou koncepci.

Podívejme se na technické detaily - pod kapotou najdeme dvanáctikilowatthodinovou baterií, která dokáže vůz živit na trase dlouhé 50 kilometrů, po vybití naskočí wankelův motor, jehož objem je 0,25 litru a výkon není zveřejněn. Běží na konstantních 500 otáčkách a dokáže vůz živit dalších 150 kilometrů. Proč tak málo? Nádrž má jen minimální objem.

Elektromotor má výkon 105 koní, což stačí ke zrychlení na stovku za 10 sekund.


Tisková zpráva Audi ČR:
Audi A1 e-tron – po městě bez emisí

Značka Audi postupně rozšiřuje novou rodinu modelů s označením e-tron. Koncept A1 e-tron, představený na Ženevském autosalonu, je představitelem inovativní kategorie městských automobilů Mega City Vehicle (MCV). Stejně jako jeho sportovní sourozenci má elektrický pohon. Dojezd v městském provozu přesahuje 50 kilometrů. A1 e-tron je přitom radost řídit díky nejvyššímu výkonu 75 kW. Pokud dojde za jízdy k vybití akumulátoru, začne akumulátor dobíjet generátor poháněný kompaktním spalovacím motorem.

Rodina modelů Audi e-tron je na světě jen několik měsíců a přece se již může pochlubit velkou rozmanitostí. Automobilka Audi přitom využívá různé technické koncepce. První studie e-tron, která byla vystavena v září 2009 na autosalonu IAA ve Frankfurtu, je vysokovýkonným sportovním vozem, jehož elektromotory pohání všechna čtyři kola. U konceptu představeného v lednu 2010 na autosalonu v Detroitu se jedná o lehké kompaktní dvoumístné kupé se dvěma elektromotory na zadní nápravě.

A1 e-tron nyní ukazuje aplikaci inovativního ekologického pohonu v kompaktním elektromobilu pro prémiový segment. Čtyřmístný dvoudveřový městský automobil MCV je koncipován speciálně pro každodenní provoz v městských aglomeracích Evropy, Severní Ameriky a v bouřlivě rostoucích asijských a jihoamerických velkoměstech. Pohon Audi A1 e-tron zajišťuje za všech okolností elektromotor. Spalovací motor slouží pouze k dobíjení akumulátoru v případě potřeby.

Výkonný synchronní elektromotor uložený vpředu napříč poskytuje modelu A1 e-tron svěží temperament. Elektromotor odevzdává jmenovitý výkon 45 kW, který může být krátkodobě zvýšen až na 75 kW. Od nulových otáček je k dispozici točivý moment 150 N.m, přičemž maximální hodnota točivého momentu je 240 N.m. Sprint z klidu na 100 km/h proběhne během 10,2 s a nejvyšší rychlost přesahuje hranici 130 km/h. Hnací sílu přenáší na přední kola jednostupňová převodovka a řidič pouze vybírá prostřednictvím elegantní vyjíždějící páky voliče na konzole středového tunelu známé již z první studie Audi e-tron jízdní režimy „jízda vpřed“, „zpětný chod“ a „neutrál“.

Prvních 50 kilometrů, například v městském provozu, ujede kompaktní MCV zcela bez emisí. Akumulátor o hmotnosti necelých 150 kilogramů je tvořen sadou modulů s články Li-Ion, která je uložena v podlaze před zadní nápravou. Za logem s kruhy v přední masce Singleframe má Audi A1 e-tron normovanou zásuvku pro připojení dobíjecího zařízení. Je-li akumulátor zcela vybitý, trvá dobíjení ze sítě 380 V přibližně tři hodiny. Aktuální stav nabití a zbývající dobu dobíjení ukazuje displej hned vedle zásuvky pro dobíjení.

Ve výjimečných případech prodlužuje dojezd tohoto koncepčního vozu, schopného sériové výroby jen s minimálními úpravami, malý jednorotorový Wankelův motor s objemem 254 cm3, který pracuje při konstantních otáčkách 5000 min-1 v oblasti nejvyšší účinnosti. Velkou předností Wankelova motoru je tichý běh téměř bez vibrací, kompaktní konstrukce s malými rozměry a extrémně malá hmotnost. Tzv. Range Extender pohání generátor s dobíjecím výkonem 15 kW. Tímto způsobem může A1 e-tron ujet dalších 200 kilometrů. Podle návrhu normovaného cyklu pro zjišťování spotřeby paliva vozidel kategorie Range Extender vychází spotřeba paliva 1,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 45 g/km. Potřebné palivo se uchovává v nádrži o objemu 12 litrů.

Audi A1 e-tron váží navzdory komplexnímu poháněcímu ústrojí jen 1190 kg a za jízdy připomíná vozy vyšších tříd díky svému dospělému charakteru a sportovně-komfortnímu nastavení. Studie jezdí na kolech z lehkých slitin s průměrem ráfku 18 palců. Filozofii značky Audi dokládá mnoho ušlechtilých detailů v interiéru. Elektrický pohon nevyžaduje žádné kompromisy z hlediska sportovního chování nebo komfortu. Právě naopak: je symbolem inovativního a elegantního potěšení z jízdy.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy