Renault Kangoo 4x4 1.9 Cdi Expression

Kangoo 4x4 1.9 Cdi Expression | foto: Jiří Kaloč

Dnes jediný terénní model Renaultu Kangoo 4x4 se v letošním roce dočkal modernizace, která vylepšila jeho vzhled.

Od září 2001 prodal Renault více než 20 000 kusů užitkově-rodinného modelu Kangoo 4x4, z celkového počtu modelové řady Kangoo se jedná o přibližně 7 %, přičemž tento podíl se mění v závislosti na tom, kde je tento automobil nabízen. Kupovat si tuto čtyřkolku do Prahy nemá velký smysl, naopak v podhorských oblastech nabídne Kangoo 4x4 neocenitelné služby.

Na první pohled je vidět, že Kangoo díky jarnímu „faceliftu“ nejen omládlo, nýbrž částečně i dospělo a získalo výraznější tvář, což je patrné nejvíce na nové přední části, která se nyní podobá jeho větším užitkovým „sourozencům“ Traffic a Master. Totéž platí i o interiéru, jenž nyní působí hodnotnějším dojmem, i když jeho užitkový charakter s minimem tlumicích hmot a použitými materiály, které nejsou náročné na údržbu, se nezměnil. Nový je tvar dvoubarevné palubní desky stejně jako volant, přičemž inovace se také zaměřila na lepší využití odkládacích schránek, které nyní poskytují celkový prostor 110 l. Díky novým materiálům nabízejí sedadla lepší boční vedení, pro speciální případy pak nabízí Renault u nejluxusnější verze Privilége za příplatek 40 000 korun dokonce kožené čalounění.

Z hlediska uspořádání interiéru, nabízeného prostoru, jízdních vlastností či provozních nákladů nebyly vůči tomuto vozu výhrady, menší problém byl s hlučností při rychlejší jízdě. Proto byl při inovaci kladen velký důraz na snížení vnitřního hluku. Kromě silnějších materiálů použitých na čalounění interiéru kabiny a nových plstěných potahů na příčkách oddělujících kabinu od motorového prostoru je nově uložena pohonná jednotka, což v celkovém součtu vedlo ke snížení hladiny hluku až o 3 dB při rychlosti 130 km/h. To je samozřejmě chvályhodné, ale přesto nelze ani nyní konstatovat, že Kangoo 4x4 je automobil stvořený pro špičkový audiosystém, jehož poslech si vychutnáte za všech jízdních režimů.

Kromě toho, že byla trochu snížena hladina vnitřního hluku došlo zároveň k podstatnému zlepšení jízdních výkonů vznětové verze. Motor 1.9 dCi dodávaný pouze do verze 4x4 nyní poskytuje největší výkon 62 kW, točivý moment 180 N.m se nezměnil. Zato má nové Kangoo 4x4 o více než 1s lepší akceleraci z klidu na 100 km/h, o 4 km/h se zvýšila také nejvyšší rychlost. Na lepší dynamiku této pohonné jednotky má vliv i jiné odstupňování pětistupňové ručně řazené převodovky JC7, která pochází z modelu Scénic RX4. Pohon všech kol byl naproti tomu vyvinut u japonské sesterské značky Nissan a jeho srdcem je spojka ovládaná tlakem oleje, která v případě protočení předních kol samočinně připojuje pohon ke kolům zadní nápravy. Systém ATC (Automatic Torque Coupling) je představitelem pasivního přenosu točivého momentu bez elektronické řídicí jednotky, založeném na zjištěném rozdílu otáček mezi předními a zadními koly a následném ná-růstu tlaku v hydraulickém obvodu, který způsobuje spojení spojky, a tím přenos až 43 % točivého momentu na zadní kola. Kromě samočinně řaditelného pohonu všech kol disponuje Kangoo 4x4 také regulací prokluzu předních kol (ABD), která výrazně zlepšuje trakci vozu za špatných adhezních podmínek. Pokud se s Kangoo 4x4 dostanete do terénu, můžete se spolehnout na solidní světlou výšku 200 mm (v případě naloženého vozu klesne na 180 mm), i přechodový úhel vzhledem ke krátkému rozvoru, na druhou stranu však nepočítejte s příliš velkou podporou pohonné jednotky už kvůli absenci redukční převodovky, která neumožňuje přenést v případě potřeby dostatek točivého momentu motoru tak, aby automobil dokázal vyjet z problémového místa či se vyšplhat do ostřejšího kopce. Můžete si však být jisti, že například v zimních podmínkách vám tento automobil prokáže díky relativně jednoduchému, ale celkově velmi účinnému pohonu všech kol za každých okolností neocenitelné služby. Na druhou stranu dosti žalostná je hodnota nejvyšší povolené hmotnosti brzděného přívěsu, která činí u verze se zážehovým motorem 1,6 l pouze 900 kg, turbodiesel pak umožňuje táhnout přívěs o 250 kg těžší.

Nové Kangoo 4x4 je po všech stránkách povedeným automobilem, který ocení především ti, jejichž hlavním kritériem pro výběr vozidla je především vysoká užitná hodnota vzhledem k nízké pořizovací ceně, přičemž komfort a luxus hrají při rozhodování jen malou roli. Užitku totiž Kangoo 4x4 nabízí opravdu hodně, luxusu naopak naprosté minimum.

Text a foto: Jiří Kaloč

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy