Rekonstrukce by měla spočívat především v nahrazení stávající cementobetonové vozovky moderním asfaltovým povrchem. Současný povrch v současné době na některých místech přežívá již dvojnásobnou dobu vlastní životnosti, která byla původně plánována na 20 let. V diskuzním pořadu ČT, Události, komentáře, to řekl prof. František Lehovec, předseda České silniční společnosti.
Další úpravou by mělo být rozšíření silnice o jeden metr v každém směru, důvodem je to, aby při každé další výluce mohl být zachován v obou směrech provoz ve dvou pruzích. Na vytvoření třetího pruhu to ale ještě není.
Výstavba třetího pruhu by si vyžádala mnohem zásadnější úpravy, například rozšíření dálničních mostů, výkup dalších pozemků kolem dálnice a další studie.
Investice by měla být rozložena do deseti let. Opravovat se bude celá délka od 21. kilometru, sjezdu Mirošov, až do 180. kilometru, tedy Kývalky. Jako první bude opraven úsek mezi Větrným Jeníkovem a Velkým Meziříčím.
Stoosmdesátým kilometrem ale nová dálnice neskončí. Mimo tento projekt se plánuje i dramatičtější přestavba D1 - v okolí Brna. Vzhledem k velmi vysoké intenzitě dopravy na této části dálnici zde bude rozšířena vozovka o třetí pruh podobně jako u Prahy.