Konec (většiny) mřížek v Čechách?

Octavia Combi | foto: www.autoroad.cz / Jan Fiala

Fenoménem posledních let se v Česku staly automobily N1 - tedy obvykle klasické osobní vozy, pouze z důvodů daňové optimalizace nákladů doplněné o těžkou, nevzhlednou, ale bezpečí zvyšující mříž.

Pro právnické osoby a osoby samostatně výdělečně činné  (podnikatelé), které odvádějí státu daň z přidané hodnoty, je bezesporu automobil  podobným nástrojem k výkonu povolání, jako například počítač, propiska, nebo psací stůl. Jenže narozdíl od nákupu uvedených potřeb nebylo možné při pořízení osobního automobilu uplatnit odpočet DPH.

Proto vznikla v Evropě výjimečná situace - aby odpočet byl možný, byla pro Česko zavedena povinná podmínka - odpočet je možný jen pro automobily, homologované ve třídě N1, tedy jako lehký nákladní automobil, odvozený od standardního modelu osobního vozu M1. Výhoda daňového odpočtu však byla vykoupena nutností dodatečných nákladů, protože povinnou výbavou vozů N1 byla pevná mříž, oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad, a zaslepení bočních skel prostoru pro náklad či alespoň jejich polepení neprůhlednou fólií.

S nástupem ekonomické krize byla přijata novela daňových zákonů, a tak od dubna je již možno uplatnit odpočet DPH na nově pořizované osobní vozy, pokud jejich cena nepřekročí stanovený limit (a jsou splněny další podmínky zákona). Přesto se po našich silnicích pohybují statisíce vozů N1 s mřížkou, která byla nadále povinná jako součást homologace vozu. Změnou, která od dubna nastala, bylo, že byl možný zpětný převod vozu z třídy N1 do třídy M1, kdy byla přepážka "odborně vymontována" a homologace na M1 provedena příslušným odborem obce s rozšířenou působností. To znamenalo nemálo papírování, náklady cca 5-10 tisíc korun a pevné nervy při čekání ve frontách na úřadě.

Rád to přiznávám, v tomto případě naši zákonodárci pochopili, že situace není vyřešena úplně - a proto se podařilo 21. srpna 2009 přijmout vyhlášku 283/2009 Sb., která kromě změn povinného obsahu lékárničky ve voze a možnosti nevozit náhradní kolo, je-li vůz vybaven sadou pro opravu defektu, také řeší výše uvedenou problematiku. Vyhláška nabyla účinnosti 15. září 2009, a bod 38 nově říká, že "V příloze č. 1 bodu 6 se na konci prvního odstavce doplňuje věta "Ustanovení tohoto odstavce se nevztahuje na vozidla, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu kategorie M1, a to i v případě, že vozidlo bylo schváleno v souladu s ustanovením tohoto odstavce.".".

Přeloženo do srozumitelné řeči - ti, kdož vlastní vůz kategorie N1, jenž je odvozen z běžného osobního automobilu (například Fabie či Octavie kombi), mohou z vozu odstranit polepy zadních skel a  mříž, aniž by se vystavovali riziku, že je za to budou pokutovat policisté, nebo že proto neprojdou pravidelnou technickou kontrolou.

Jan Fiala, www.autoroad.cz

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy